Hulp gevraagd bij reisplanning!

Hallo allemaal,

in juli gaan wij naar Nicaragua en Costa Rica.
We hebben relatief kort de tijd voor beide landen, maar gaan het toch doen! We zijn ons bewust van de reistijd die het zal kosten maar vinden dit geen probleem.

*We willen in Nicaragua vooral cultuur proeven en genieten van de sfeer van het land. Natuur is leuk maar we hoeven niet elk nationaal park te zien en vulkanen hebben niet onze grootste voorkeur.

*In Costa Rica willen we naar Tortuguero en vervolgens de Carabische kust afgaan, een uitstapje richting het binnenland is prima maar we willen de laatste dagen vooral relaxen op lekkere stranden enz. Liever niet te (amerikaans) toeristisch.
We twijfelen of we in Costa Rica een auto huren of voor openbaar vervoer kiezen.

Wie heeft er tips of aanvullingen op de volgende reisplanning?? Is het een reeële planning? Is het een aanrader om langer in de omgeving van Granada of eventueel Managua te verblijven en korter op Ometepe?

Bedankt voor de reacties! Groetjes, Milou

DAG 1: Vanuit San José bus nemen naar Granada,Slapen in Granada.
DAG 2: Granada stad verkennen,Slapen in Granada
DAG 3: Massaya en omgeving, Slapen in Granada
DAG 4: Dagtripje of activiteit omgeving Granada, Slapen in Granada
DAG 5: Vanuit Granada bus naar Rivas,in Rivas boot naar Ometepe.Slapen op Ometepe
(Wat is de meeste praktische plaats om aan te komen en te verblijven?)
DAG 6: Ometepe, Slapen op Ometepe
DAG 7: Ometepe, Slapen op Ometepe
DAG 8: Ometepe, Slapen op Ometepe
DAG 9: Ometepe, ’s avonds de boot naar San Carlos(‘Slapen’ op de boot)
DAG 10: Aankomst San Carlos, daar 1 dagje verblijven of direct door naar Costa Rica? Naar welke plaats in Costa Rica de bus nemen? We willen zo snel mogelijk richting Tortuguero. (Slapen in San Carlos ?)
DAG 11: Tortuguero vanuit San Jose met de bus?, Slapen in Tortuguero
DAG 12: Tortuguero, Slapen in Tortuguero
DAG 13: Vetrek vanuit Tortuguero, Huurauto ophalen??
Dag 14: Costa Rica
DAG 15: Costa Rica
DAG 16: Costa Rica
DAG 17: Costa Rica
DAG 18: Costa Rica
DAG 19: Costa Rica
DAG 20: Costa Rica
DAG 21: Vertrek vanuit …… naar San José , Slapen in San José
DAG 22: Vanuit San jose Vlucht terug naar Nederland

Hola,

Planning is inderdaad krap, maar wel te doen. Managua inderdaad overslaan. Hieronder een aantal tips:

DAG 1: Vanuit San José bus nemen naar Granada,Slapen in Granada.
DAG 2: Granada stad verkennen,Slapen in Granada
DAG 3: Massaya en omgeving, Slapen in Granada

Masaya markten in combinatie met Masaya vulkaan.
DAG 4: Dagtripje of activiteit omgeving Granada, Slapen in Granada
Laguna de Apoyo bezoeken in combinatie met Catarina en San Juan de Oriente.
*DAG 5: Vanuit Granada bus naar Rivas,in Rivas boot naar Ometepe.Slapen op Ometepe
(Wat is de meeste praktische plaats om aan te komen en te verblijven?) *

De boot komt aan in Moyogalpa. Het is het handigst om met bus of taxi naar Playa Santo Domingo te reizen. Deze plek is strategisch gezien het beste, want vanaf daar kun je snel en makkelijk verschillende activiteiten bezoeken. Houd rekening met vervoer op Ometepe. Er gaan maar weinig bussen en taxi’s zijn vrij prijzig.

DAG 6: Ometepe, Slapen op Ometepe
DAG 7: Ometepe, Slapen op Ometepe
DAG 8: Ometepe, Slapen op Ometepe
DAG 9: Ometepe, ’s avonds de boot naar San Carlos(‘Slapen’ op de boot)
DAG 10: Aankomst San Carlos, daar 1 dagje verblijven of direct door naar Costa Rica? Naar welke plaats in Costa Rica de bus nemen? We willen zo snel mogelijk richting Tortuguero. (Slapen in San Carlos ?)

Boot naar San Carlos vertrekt vanaf Altagracia. Boek 1e klas, maar verwacht geen enkel comfort en een goede nachtrust op deze boot. Mensen slapen op stoelen in (ijskoude) airco met tv aan. Als je perse wilt slapen, neem dan een hangmat mee en slaap dan lekker in de buitenlucht.

San Carlos is zeker leuk om een dagje te verblijven. Het is niet toeristisch zoals Granada, maar een alledaags havenstadje wat de moeite waard is als je vooral geïnteresseerd bent in de cultuur.

Vanaf San Carlos gaan er boten (40min / $10) naar Los Chiles in Costa Rica. Grensovergang is midden op de rivier, maar duurt meestal niet lang.

Hoe je dan het snelst van Los Chiles naar Tortuguero of San Jose kan komen, weet ik niet

DAG 11: Tortuguero vanuit San Jose met de bus?, Slapen in Tortuguero
DAG 12: Tortuguero, Slapen in Tortuguero
DAG 13: Vetrek vanuit Tortuguero, Huurauto ophalen??
Dag 14: Costa Rica
DAG 15: Costa Rica
DAG 16: Costa Rica
DAG 17: Costa Rica
DAG 18: Costa Rica
DAG 19: Costa Rica
DAG 20: Costa Rica
DAG 21: Vertrek vanuit …… naar San José , Slapen in San José
DAG 22: Vanuit San jose Vlucht terug naar Nederland

Voor stranden in Costa Rica zou ik Puerto Viejo de Talamanca en Cahuita aanraden.

Saludos,
Sole

1 like

Bedankt! Daar hebben we zeker al wat aan! Nu costa rica nog even uit zien te vinden.
Nog een vraagje: is het een idee om de eerste dag niet helemaal door te reizen naar granada maar 1 nachtje te verbliven in bijv san juan del sur? Of is dit de moeite niet om hiervoor van de hoofdweg af te gaan zeg maar?
De dag die dit ‘kost’ halen we dan van ometepe af.
Is er genoeg plek voor hangmatjes op deboot? Of is dit vechten om een paal o.i.d.? :slight_smile:

Hola,

Het zou kunnen, maar wordt wel krapjes om 1 dag voor San Juan del Sur uit te trekken. Je moet dan bij Rivas uitstappen, taxi nemen naar San Juan en dan de volgende dag met taxi/bus via Rivas naar Granada.

Ik kan me niet herinneren dat er heel veel hangmatten waren, dus je hoeft niet te vechten om een paal :slight_smile: Maar je moet wel zelf een hangmat meenemen.

Saludos,
Sole

1 like

Hoeveel tijd neemt het in beslag van rivas naar san juan?
We komen namelijk vanuit new yOrk in san jose aan, in de ochtend. En als we dan meteen doorrijden van san jose naar granada, is misschien een erg lange dag…? Of een ander voorstel voor een tussenstop voor een nacht, liefst in nicaragua?

Daar ben ik weer. Is het een idee om in rivas te verblijven om even bij te komen en een nachtje te slapen? Kan weinig over rivas vinden op internet.

Hola,

De reis San Jose naar Granada is zo’n 8 uur met Ticabus. Is prima te doen, maar het is wel zo dat de laatste Ticabus om 12.30 vertrekt vanaf San Jose. Ik weet niet hoelaat deze precies bij de airport aankomt.

Van Rivas naar San Juan del Sur is 30 min. In Rivas zelf is niet zo heel veel te doen en te beleven, San Juan del Sur is leuker. Ik zou of voor San Juan del Sur kiezen of doorrijden naar Granada en niet nog eens tijd ‘verliezen’ in Rivas. Misschien toch beter om in een keer door te rijden naar Granada, dan kan je wat rustiger aandoen en bijkomen van je reis. Anders moet je zo haasten en elke keer met taxi/bus overstappen en een ochtend San Juan del Sur kun je ook niet echt genieten.

Saludos,
Sole

1 like

Bedankt voor je hulp!
Dan gaan we toch rechtsstreeks naar Granada.
Waar vertrekken de bussen en is het nodig om te reserveren? Kan dit via internet?

groetjes, Milou

Ticabus heeft een halte bij de airport in San Jose. Je kunt (nog) niet online reserveren alleen per telefoon, dus ik zou gewoon naar het kantoor in San Jose bellen 00506 2221 0006 om plaatsen te reserveren.
www.ticabus.com

Saludos,
Sole

1 like

Hoi sole,

Weet jij misschien of de boot vanuit rivas naar moyogalpa dagelijks vertrekt? En die van altagrcia naar sn carlos?
Is er misschien een site met vertrektijden e.d?

Bedankt weer,

Groetjes milou

Hola,

Boot vanaf San Jorge naar Moyogalpa vertrekt dagelijks. Zijn ook verschillende boten, maar ik zou de ferry aanraden. Tijden zijn 7.45am, 10.30am, 2.30pm en 5.30pm.

Boot vanaf Altagracia naar San Carlos vertrekt alleen op maandag en donderdag. Rond 7pm, maar ik zou wel van te voren de tijden nog checken.

Saludos,
Sole

1 like