Komende zomervakantie wil ik graag met mijn vriend en twee kinderen (van 7 en 12 jaar) een rondreis maken door Indonesië. We hebben ongeveer drie en een halve week de tijd.
Op mijn verlanglijstje staan nu:
9 dagen Oost Java (Yoguakarta, Borubudur, met de trein naar Malang/Batu, Bromo vulkaan, Kaliburu)
7 dagen in Bali (Sanur, Munduk, Amed)
5 dagen wandelen door Lombok (langs de Rinjani-berg, rijstterassen, wat dorpjes bekijken)
een paar dagen luieren op Gili Meno
Wat denken jullie: is dat een leuk programma? Of is het teveel? En zo ja: wat zouden jullie dan schrappen?
Ik reis als sinds ze baby zijn met de jongens, dus ze zijn gewend om rondreizen te maken. We houden van een combinatie van natuur, cultuur en tussendoor lekker relaxen.
Hoi Dorinda, ik denk dat het erg veel is. Over Lombok kan ik overigens niet oordelen, ben ik nog niet geweest.
Op Java zijn de afstanden erg lang. Reizen gaat meestal in een tempo van 30 km/uur. Duurt dus erg lang. Op Oost Java is ook nog erg veel meer te zien. Voor de kinderen is vooral een trip naar Sukamade in het Meru Betiri Park erg leuk. Je ziet dan 's nachts hoe zeeschildpadden eieren leggen en de volgende ochtend mag je zelf jonge schildpadje uitzetten. De tocht er naar toe is ook al een avontuur.
Samengevat zou ik langer op Java blijven, daarna Bali en Lombok bewaren voor een andere keer.
Succes met je planning.
Jan
Bromo is gaaf maar ik ben twee maanden geleden naar Ijen geweest (https://en.wikipedia.org/wiki/Ijen) en ook afgedaald naar het meer. Dat is echt iets wat me jaren bij zal blijven.
Zo bijzonder.
Het is wel een hele wandeling. Bergje op een paar uur, daarna nog een uurtje naar beneden klauteren over rotsblokken.
Is redelijk inspannend, heb geen kijk op of een 7 jarige dat ook aankan. Wel kinderen op het pad naar boven gezien.
Om het “blauwe vuur” te zien moet je beneden in de krater staan voordat de zon opkomt. Dus midden de nacht starten (2? uur of iets dergelijks).
Honderden mensen doen het zelfde en er is maar 1 pad naar boven dus verdwalen kan niet. Meeste mensen blijven boven op de krater rand staan, kleine groep klimt daadwerkelijk naar beneden.
advies:
Neem óók een warme trui mee, goed schoeisel (geen teenslippers) en een zaklampje.
Wel maskers huren voordat je afdaalt. Worden boven op de vulkaan door gidsen(?) aangeboden. Ik betaalde 50.000 IDR voor de huur van een masker.
Wat eerder ook gezegd is denk ik dat het erg veel gevraagd is voor de tijd dat jullie gaan! De reis tijden zijn vaak lang en vermoeiend! Ik heb zelf de kleine Sunda eilanden gedaan (lombok,gili,Flores) in drie weken en dat was aanpoten!
Goed bekijken wat je graag wilt en dan gaan schiften in je planning. Wat schrappen! Ik weet het niet alles is mooi in Indonesië
Negen dagen Oost Java is goed te doen. Je kan een 3 dagen in Yogyakarta verblijven om vervolgens per trein naar Malang te reizen. Dit is een lange treinreis van ongeveer 9 uur. Vanaf Malang kan je dan de Bromo bezoeken en vervolgens via Kalibaru en Banyuwangi doorreizen naar Bali. Op Bali kunnen jullie dan wat uitrusten en dagtochten maken. Vanaf Oost Bali kunnen jullie dan naar de Gili’s.
Op Lombok kan je vnl. genieten van mooie natuur. Vanaf Denpasar gaan dagelijks vluchten naar Mataram. Je zou ook via de Gili’s naar Lombok kunnen reizen en dan vanaf Lombok terug kunnen vliegen naar Jakarta (ik ga er even vanuit dat je vanaf Jakarta weer naar Nederland vliegt).
Het is dus te doen maar best wel veel. Het hangt er vanaf hoe de kinderen hierop reageren. Als ze een dagje niet lekker zijn dan komt je schema in gevaar. Als ik iets zo moeten laten afvallen zou ik Lombok niet doen. De natuur is mooi maar relatief weinig bezienswaardigheden. Dan heb je meer tijd om te genieten op Bali en de Gili’s.
Voor meer informatie, de stad Yogyakarta in Midden-Java, niet in Oost-Java.
En omdat je op reis bent met twee kinderen, stel ik voor dat het beter is als je tijdens de tour in Java een reisbureau voor uw comfort en veiligheid te gebruiken.
In mijn mening, de volgende is de beste tourschema wanneer u wilt negen dagen in java met een combinatie van natuur, cultuur en ontspanning
Dag 1, Yogyakarta - Dieng Plateau
Dag 2, Dieng Tour - Borobudur (si kunir, si Kidang krater, meer kleuren, het tempelcomplex Hindu)
Dag 3, Borobudur - Merapi Jeep Tour - Yogyakarta (punthuk setumbu, dorp na de uitbarsting van de Merapi)
Dag 4, Yogyakarta City Tour (Prambanan, Sultan Palace, Taman Sari waterburcht, Kopi Luwak, Wayang kulit, souvenir zilver)
Dag 5, Yogyakarta - Batu (Malang)
Dag 6, Kota Batu tour - Mount Bromo
Dag 7, Bromo - Ijen vulkaan (sunrise van Penanjakan, een zee van zand, broom krater savanne)
Dag 8, Mount Ijen - Sukamade (Ijen kratermeer, blauwe vlam, het uitbroeden schildpadden)
Dag 9, Sukamade - Ketapang haven
:wereld: Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Wij zijn het veel eens met de eerdere reakties maar om nu nog plannen te maken voor de zomer is rijkelijk laat. In onze regio (waar wij een Guesthouse beheren) is praktisch niets meer voorhanden in de maanden juli en augustus.
Een tip is om juist wat voor de kinderen te doen al zijn ze gewend om al rondreizen te maken.
Het is inderdaad heel erg leuk om Sukamade aan te doen. Onze agent heeft echter een speciaal programma ontworpen voor de kinderen. In veel gevallen gaan organisaties maar 1 nacht naar Sukamade maar onze agent plakt er nog een dagje aan zodat kinderen b.v. op hun gemak met een boot kunnen varen en heerlijk kunnen zwemmen.
Onze agent wijkt af van de standaard trips want zo maakt hij o.a. een tour naar een chocoladefabriek en een pick-nick op het strand.
Veel plezier met alle voorbereidingen
Pieter en Wil