Vragen rondreis Java, Bali evt Lombok

Hoi, ik heb al veel gelezen hier maar heb toch nog een paar vraagjes.

We willen dit jaar een rondreis maken over Java, Bali en misschien 2 of 3 dagen Lombok. Rond de 20 dagen willen we gaan en in de periode juni.

Weet iemand wanneer de schoolvakanties zijn dit jaar? Kom overal tegen dat het in juni/juli is maar niet de preciese data. Het lijkt me dat het dan overal erg druk is en we deze periode moeten mijden? Maar als we dan begin juni gaan weet ik dus niet of we in de juiste periode zitten?

Heb al wat reisgidsen doorgenomen en online reizen bekeken maar ze hebben het allemaal net niet helemaal. Toch durf ik het niet aan om daar terplaatse een chauffeur en gids te regelen en dan nog zelf je hotels te regelen.
Heeft iemand ervaring met een bij een reisbureau geboekte individuele rondreis en dat je dan zelf nog dingen kan aangeven. Zo wil ik bv in de vroege ochtend naar de Borobudur en niet in de middag zoals staat aangegeven. Ook hoef ik niet persee langs die tabaksfabrieken en zilversmid die bijna overal genoemd worden.

We zijn erg gek op oude cultuur en zouden graag ook de minder bekende tempels bekijken. Heeft iemand tips welke de moeite waard zijn op Java en/of Bali??
Borobudur, Prambanan en de Bromovulkaan worden zeker meegenomen.

Mis je veel als je Jakarta overslaat en begint bij Yogyakarta? Je ziet dan niet de botanische tuinen in Bogor en de Green Cacyon bij Pangadaran, ook de Tangkuban Perahu vulkaan sla je dan over. Dit zijn de plaatsen die overal vermeld worden in de reisgidsen.

Het liefst zouden we gewoon een auto nemen en gaan rijden, dit hebben we in Mexico gedaan (hotels stonden toen wel vast) maar dat land is niet te vergelijken met Indonesie. Ik wordt er erg onzeker van nu ik bezig ben met het plannen van de reis en dringend op zoek naar hulp.
We hebben geen super groot budget, anders had ik wel een reis laten samenstellen precies zoals ik het wilde bij een reisorganisatie.

Groetjes

Patricia

Hi Patricia,

Even googlen levert de volgende link op voor de schoolvakanties: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-zijn-de-schoolvakanties.html
Als ik daarop kijk zit je met begin juni zeker nog goed.

Zelf vond ik Jakarta niet heel bijzonder, en ook Bogor niet echt. Tangkuban Perahu en Green Canyon wel leuk, maar (voor mij) ook weer niet zo bijzonder dat ik speciaal daarvoor in Jakarta zou starten. De treinreis van Bandung naar Banjar vond ik wel erg mooi!

Verder kan ik je niet echt helpen, omdat ik een georganiseerde rondreis heb gedaan van 17 dagen. Zeker op Java vond ik het reistempo te hoog liggen, dus mijn advies zou zijn om inderdaad in Yogja te starten zodat je het iets rustiger aan kunt doen. Alvast veel plezier met de voorbereidingen!

Bedankt voor je reactie Dutchgirl.
Dus de treinreis is zeker de moeite waard en de Green Canyon en TangKuban Perahu wel leuk.
Ik ga gewoon 2 planningen maken en dan kijken wat het beste uitkomt kwa tijd. We zijn niet echte strandfans (mijn man heeft rood haar en verbrand dus heel snel) dus ik hoef geen dagen op het strand te hangen en hebben dus misschien wat daagjes over en kunnen we alsnog besluiten om in Jakarta te starten.

Welke reis heb jij gedaan en is het buiten dat het tempo te hoog was wel goed bevallen??

Ik bedoelde eigenlijk de schoolvakanties in Indonesie, maar ik zie nu dat ik dat er niet bij had gezet. Stom van me.

Groetjes
Patricia

Ik heb een reis met Fox gedaan: in 17 dagen van west naar oost door Java en in Bali naar Ubud en Seminyak. Het was een prachtige reis op zich.

Ah dan was mijn link niet heel nuttig dus, ik ga even verder voor je zoeken lol2

Ik heb nu bij 333Travel een mooie individuele rondreis gezien voor 20 dagen
http://www.333travel.nl/rondreis/indonesie/grand-tour-java-bali-lombok/dagtotdag?productcode=R501

Op de site van Fox staan ook een paar mooie reizen. Moet wel even kijken wat daar inclusief is want daar verschillen de reizen heel erg in.
Het is erg lastig om een reis te vinden die voldoet aan alles wat je zelf zou willen zien en doen.

Ben benieuwd of jij wel de vakantieperiode in Indonesie kan vinden.

Ik heb in 2009 een rondreis bij Fox gedaan Java Bali maar ik vond het reistempo erg hoog. Maar je kan ook zelf je reis samenstellen en hotels erbij uitzoeken op de plaatsen die je wilt en hoelang. Dat kan bij Fox en bij 333travel en waarschijnlijk bij veel meer.

Maar ik zou zelf niet meer met een groep gaan. Toen was ik de eerste helft met de groep, en toen die na 17 dagen naar huis gingen bleef ik nog 2½e week in m’n eentje op Bali om op de bonnefooi verder te reizen.

Gewoon goed orienteren op internet, div. forums van div. sites (ik zit er op 3!) en bij de plaatsen die je wilt, ongeveer 4 hotels/hostels zoeken die je wel wat lijken. In Indonesië had ik een Ind. telefoonkaart in m’n simlockvrije mobiel en een hotel belde ik 1 a 2 dagen van tevoren op of ze plaats hadden. Reizen deed ik met de Perama shuttlebus die tevens ook goedkoper dan een taxi is (tenminste voor 1 persoon, als je 2 bij elkaar optelt moet je het per plaats bekijken) weet alleen niet of zij ook op Java zitten. Wel op Lombok.

Over 2 maanden ga ik naar Bali, Lombok en een boottochtje langs kleine eilandjes. en nu de hele maand op de bonnefooi. Ik weet alleen ongeveeeer waarheen maar dat kan ter plaatse veranderen. Als je alles van tevoren heb vastgelegd dan is het nadeel dat als je het ergens minder leuk vind niet zo makkelijk eerder weg kan of je moet dubbele kosten willen betalen. Ik vond het bijv. in Ubud heel leuk, had 4 nachten in de planning maar maakte daar ter plekke 5 nachten van.

Ik heb al mijn info in worddocumenten staan. Dat is makkelijk want soms zie ik ergens goede tips en die kan ik dan makkelijk toevoegen. en zo anderen er ook mee helpen. Bep. documenten print ik vlak voor vertrek uit voor mezelf. Als je dit wilt hebben geef me dan een mailtje dan zend ik alles even toe.

Bedankt voor de uitgebreide info printilingrid, ik ga je even een mail sturen want heb zeker wel interesse in de wordfiles.
Zal eens verder kijken op de sites hoe het werkt om zelf mijn reis samen te stellen en op welke prijs we dan zitten.
Wij willen ook echt niet in een groep dat hebben we één keer gedaan in Egypte en dat was ons slecht bevallen omdat we teweinig tijd kregen om overal rustig rond te kijken.

Ik ga weer verder met zoeken op internet voor tips, vind het echt moeilijk om deze reis samentestellen, het is ook voor het eerst dat we dit doen.

Jij hebt ook een super leuke reis voor de boeg.

Groetjes
Patricia

Ondertussen hebben we de reis geboekt en we gaan van 31 mei t/m 22 juni, 23 dagen. Vliegen met Garuda, dat scheelde een hoop in de prijs.

Onze reisplanning:
Jakarta - 1 overnachting
Bandung - 2 overnachtingen
(Botanische tuinen Bogor, Tangkuban Perahu vulkaan, Ciater)
Pangandaran - 2 overnachtingen
(Kampung Naga, Tasikmalaya, schiereiland Cagar Alam penanjung voor het natuurreservaat, Green Canyon)
Wonosobo - 1 overnachting
(Diëngplateau)
Magelang - 1 overnachting aan de rand van de Borobudur
(Borobudur)
Yogyakarta - 2 overnachtingen
(Prambanan)
Kediri - 1 overnachting
Malang - 1 overnachting
Tosari - 1 overnachting
(Bromo)
Kalibaru - 2 overnachtingen
Lovina - 1 overnachting
Ubud - 1 overnachting
Sanur - 4 overnachtingen

We vinden het zelf wel een goede verdeling, we hebben meer voor Java gekozen en gezegt dat we altijd later nog een keer naar Bali terug kunnen gaan als we meer willen zien. Al denk ik dat we best al een hoop zullen zien in die dagen.

Nu ga ik verder kijken naar wat we precies gaan bezoeken buiten de meest gebruikelijke bezienswaardigheden om.

Alle Tips zijn welkom.

Groetjes
Patricia

ziet er goed uit hoor!

Dank je wel…

Heb een kaart gekocht van Java en Bali dat werkte heel makkelijk voor het plannen.

Absoluut dat is superhandig. Ik had zelf 2 jr. terug een kaart van Bali meegenomen van de vakantiebeurs. Indonesisch verkeerdbureau stond daar mee. Supermooie kaart trouwens. Op Java was ik toen nog met een groep maar die ging naar huis toen we 3 dgn. op Bali waren en daar ben ik nog een paar weekjes op de bonnefooi in m’n eentje verder gegaan.

Je bent goed bezig met je voorbereidingen enzo. Forums kunnen idd. ook helpen. Ik zit er zelf op 3 voor Indonesie !