Gore-tex of niet?

Hey,

ik ben reeds in 2 winkels geweest (AS Adventure en Decathlon) en ze raden me ieder iets anders aan.

Ik ga volgend jaar naar Laos en Cambodja voor 6 weken en ga backpacken met een goede rugzak en zeker is éénmaal een jungletocht meedoen!

Nu ben ik aan het kijken voor materiaal en vooral schoenen. Ik ben al overtuigd, ik ga trekkingschoenen kopen en Teva’s. Daar ben ik al uit :)!

Nu voor de trekkingschoenen zit ik met een serieus dilemma…Gore-tex of niet? In AS adventure raden ze een schoen aan volledig in het leer (vb. Lowa Renegade maar diegene zonder Gore-tex) maar zeker geen Gore-tex omdat je dan massaal gaat zweten.

In Decathlon raden ze dan weer de Gore-tex aan omdat je zo beschermd bent tegen de regen en dergelijke…

Iemand die hier verstand van heeft en weet wat de juiste oplossing is?

Bedankt :chin:!

Nadat ik mijn Lowa’s met Gore-Tex had aangeschaft heb ik ook gelezen dat het werd afgeraden. Ik ben er alleen nog niet echt uit waarom, ik vind ze heerlijk! Ik dacht dat het idee van Gore-Tex juist was dat vocht zoals zweet er wel uit kan, maar regen er niet in.

Ik heb iig geen zweetvoeten in mijn wandelschoenen en kan ook rustig door een riviertje/stroompje lopen zonder natte voeten, ik heb dus nog geen spijt van mijn Gore-Tex (en ik heb ze nu 1,5 jaar)

Voila dat bedoel ik nogal veel tegenspreken he :)!
Nu ja ik heb echt wel zweetvoeten dus weet niet goed of ik met Gore-tex gesteld zal zijn…

En idd de theorie is van regen niet naar binnen en goed ademend!
Maarja oke ik zal nog wat afwachten :), maar jij bent dn echt tevreden over jouw Lowa’s? Idd een topmerk zo te horen!

Toch bedankt!

Ik ben er erg blij mee! Ze zijn al mee geweest naar Madagaskar en Kenia. In Madagaskar een bergwandeling, wandeling door een kloof en meerdere jungle tochten ermee gedaan. In Kenia een kloof en een wandeling naar een waterval. Ook in Nederland heb ik ze al regelmatig gebruikt. Beide keren na de vakantie heb ik ze met een nat nagelborsteltje schoongeschrobt, want ze krijgen het wel zwaar te verduren, maar ze zien er daarna echt weer als nieuw uit.

Had alleen na de bergwandeling in Madagaskar blaren, had ze in Nederland wel ingelopen, maar ja, altijd vlak natuurlijk… Latere wandelingen met hellingen heb ik geen last meer gehad.

Ben er dus echt super blij mee

Hi Vinnie,

ik heb wandelschoenen van gore-tex en wandelschoenen van leer, maar ik krijg uiteindelijk in beiden lichtelijk zweetvoeten tijdens zwaardere trips en warm weer. De gore-tex hebben het iets erger dan de leren, terwijl de gore-tex van die lichte dunnere zijn. Mijn oude leren Meindl’s zijn de beste schoenen die ik ooit heb gedragen en hebben al hun tweede paar zolen (kan nl bij Meindl). Ze zitten steeds beter, hoe ouder ze worden, maar dit zijn mijn persoonlijke ervaringen.

Ga beter naar een winkel en koop de schoenen die je het best passen en/of fijnste aanvoelen. Ook voor je rug is dat belangrijk.

Niet verkeerd bedoeld van me, maar het lijkt me bijna een voorbereiding voor een expeditie te voet door de Darien o.i.d. als ik al je gestarte topics over mogelijke uitrusting lees. Je gaat naar Cambodja en Laos en buiten een flinke jungletocht zal je ze m.i. echt niet snel nodig hebben.

Pak ik ook zeker niet verkeerd op roberts! Ik ben ook gewoon een leek voor die zaken, dus vraag me ook gwn af of ik van die zware wandelschoenen moet dragen. Anderzijds eens ik ze eenmaal heb is dit toch een investering dat jaren kan meegaan…Want buiten dan Teva’s moet je toch ook nog gewone schoenen hebben veronderstel ik? Dus dan mss beter gwn de investering doen…
Of vergis ik mij daar zo in?

Bedankt alleszins!

Ga je stevige trekking(s) doen, dan heb i.d.d. je gepast schoeisel nodig. Ik heb mensen wel eens jungle trekkings zien doen op tevas of zelfs slippers, maar dat zou ik persoonlijk afraden :wink: Goede wandelschoenen gaan vaak lang mee en is dus een goede inverstering, mits je ze ook gebruikt.

De laatste paar keer dat in Cambodja was zijn bij aankomst mijn sneakers/gympen in de tas gegaan en heb ik al de tijd op mijn slippers gelopen. Daarmee wil ik zeggen dat het niet allemaal moet en je voor een verre reis niet perse een speciale outfit nodig hebt. Je hebt je waarschijnlijk een beeld gevormd van hoe het moet, maar vergeet daarbij dat je gewoon het beste hetzelfde doet als wanneer je een dergelijke reis in Europa zou doen (hint hint).

Ik heb ooit op Madagascar een komplete groep met safarikleding en fotovestjes (niet wetend waarvoor alle vakjes zijn) gezien, welke uit de bus stapte om een foto met de digitaal of telefoon te maken en weer instapte. Sorry, maar dat beeld krijg ik een beetje bij jouw vragen :wink:

Zo extreem denk ik niet dat ik het uitbeeld hier ;)! Maar het is meer een vraagstelling van wat je het beste aandoet en meepakt. Nu zou ik de wandelschoenen wel meermaals gebruiken dus heb zo zoiezo nodig dus ga meteen wel goei schoeisel aanschaffen!

Ik denk nog wel dat het gaat hier om een forum waarbij je vragen kan stellen en heb al veel info zo gekregen dus ik denk altijd als er een vraag opkomt en vind ze niet meteen terug dat het aangewezen is om ze te stellen, zwijgen helpt je dan ook niet :d!

Thx!

Natuurlijk is het aan jou welke vraag je stelt, maar na alle gegeven informatie in de vorige topics begin je wel telkens weer opnieuw over je schoeisel. Wellicht door twijfel wat wel en wat niet te doen? Je hebt al zo’n bak informatie van mensen hier gekregen, maar er toch nog een derde topic over starten.

Ik probeer je ook een beetje mijn gevoel en/of ervaring(en) mee te geven, dat het niet allemaal zo’n “moetje” is. Je moet doen waar je je prettig bij voelt, wat je het beste ook met de schoenen kunt doen. Pas er een aantal en maak een keuze.

Hey mensen, thx vo de reacties als er ng mensen zijn die er iets over kwijt willen, doe maar gerust!

Conclusie: naar de winkel en daar horen, voelen, passen en zien wa het beste aanvoelt! Een unaniem besluit over Gore-tex of niet is er toch niet :)! En ander besluit: niet altijd vragen stellen op een forum, bwaaa ;)!