Golden circle combineren met Langjokull

Hallo allemaal,

Op 17 september is het dan eindelijk zover en ga ik voor enkele dagen naar IJsland. Eén dag wil ik in ieder geval besteden aan het rijden van de beroemde “Golden Circle”. Deze brengt je zoals jullie wel weten onder andere langs bezienswaardigheden als Pingvellir, Geysir en Gulfoss.

Nu lijkt het me goed haalbaar om deze route op één dag te doen, maar wil ik deze eventueel combineren met nog een bezoek aan Langjokull. Weet iemand of dit haalbaar is? Worden bepaalde sites overigens afgesloten of kan je er (in theorie) gewoon de klok rond terecht? Ook andere aanraders op deze route zijn welkom. De terugweg zouden we in ieder geval doen zoals wordt verwacht via Selfoss.

Alvast bedankt.

Groeten,

Geoffrey

Niemand die hier een antwoord op kan geven?

Ik heb nog even voor je op de kaarten gekeken. Het ‘rondje’ wat je van plan bent is ongeveer 300 km. De wegen op de golden circle zijn grotendeels geasfalteerd. Ook de 35 naar Langjokull is goed te doen. De betekent dat je rijdend al gauw zo’n 4 tot 5 uur bezig bent. Of het allemaal op één dag te doen is hangt dan ook voornamelijk af van;

1. hoe dicht wil je bij/op Langjokull komen? Des te verder je wilt, des te meer geschikt de auto hiervoor moet zijn. Waarschijnlijk is een 4x4 dan ook aan te raden (en ook niet de kleinste).

2. hoel lang wil je bij de bezienswaardigheden rond hangen. Aangezien je er vier op een dag wilt zien, hou je dus niet veel tijd over. Weet je zeker dat je je zo wilt haasten. Wellicht is dit de enigste keer van je leven dat je op IJsland bent.

succes,

1 like

Bedankt voor de reactie! Het probleem is dat we in september slechts 2 volle dagen op IJsland zijn. We komen er aan op vrijdag 17 september, maar dan is het al tegen twaalf uur ('s nachts) en vertrekken alweer maandagmiddag. Dit is geen bewuste keuze, maar werk gerelateerd. In principe wou ik in die paar dagen ook eerst alleen maar Reykjavik zien, maar toen 'k me ben beginnen verdiepen in de bezienswaardigheden en de mogelijkheden ben ik daar maar snel van teruggekomen.

Het is dus eigenlijk in grote lijnen m’n bedoeling om die paar dagen gewoon zoveel mogelijk te proberen zien (dat het wel nog aangenaam blijft), maar het is zeker men bedoeling om indien het land me bevalt (wat ik wel verwacht) op korte termijn terug te keren. Zo heb ik ook nog geen locatie om oud en nieuw te vieren en is IJsland op dit vlak ook zeker een kanshebber. Wat betreft of het haalbaar is op één enkele dag. Ik denk dat we toch iedere morgen uiterlijk tussen 8 en 9 zullen vertrekken. Ik heb vernomen dat het tot kwart voor 9 's avonds ongeveer licht is en dat je de meeste gebieden gewoon kan betreden (klopt dit?), dus dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Wat de Langjokull betreft wil ik er gewoon even heen rijden om er wat mooie foto’s te maken. Een wandeling over een gletsjer doe ik nooit meer zonder begeleiding, tenzij ik ze ken en dat is in dit geval natuurlijk niet zo.

In grote lijnen is dit dus de route die ik op zaterdag wil rijden (dus de uitgebreide Golden Circle):

Startplaats: Reykjavik
Eerste stop: Pingvellir (hoe kan het ook anders)
Tweede stop: Langjokull (even afwijking van route, daarna terugrijden om de weg te vervolgen naar Geysir & Strokkur)
Derde stop: Geysir & Strokkur
Vierde stop: Gullfoss
Vijfde stop: Skaholt
Zesde stop: Selfoss

Na Selfoss zou 'k dan in een rechte lijn gewoon terug naar Reykjavik rijden. Wat de wagen betreft twijfel ik nog tussen een Hyundai Tucson en een Nissan Pathfinder (met natuurlijk een paar reservebanden, want ik ken de verhalen!).

Ik hoor graag jullie deskundig advies! :slight_smile: En bedankt alvast BigRay voor de moeite!

met zes stops en (minimaal) 300 km. op IJsland zul je je handen vol hebben. Wanneer je de lengte van de stops beperkt houdt, moet het volgens mij nog wel te doen zijn.

Wat de auto betreft de Nissan zal beter, maar ook duurder zijn. De Tucson kan voor wat je van plan bent ook goed, maar let wel op dat het inderdaad een 4x4 is (hij is er namelijk ook als 2WD) en dat er goede banden op zitten. Met de moterfietsen hebben we gemerkt dat men met het verhuur niet zo nauw neemt; wellicht is dit de crediet crisis ?!

Veel plezier op IJsland,