wij gaan met een paar amigos naar IJsland voor 4 dagen in September dit jaar. De bedoeling is zelf een voertuig huren en zo zelf de natuurparken/geisers/blue lagoon/golden circle/noorderlicht etc bezoeken.
Is dit goed te doen zelf zonder gids/excursie?
zijn er dingen waarmee we in de maand september rekening mee moeten houden?
De Golden Circle kun je prima bezoeken met een huurauto.
Mocht je echter verder weg gaan van Reykjavik en bijvoorbeeld ook een gletsjerwandeling willen doen bij Solheimajokull dan moet je er op letten dat je zonder 4WD niet off road kan. Je kan je auto echter parkeren bij de verharde weg en je het laatste stukje op laten pikken, een dergelijke excursie doe je toch niet zonder gids.
September is niet de ideale maand voor het noorderlicht, maar je kan geluk hebben. Als het heel helder is en de kp-index hoog genoeg is zie je het soms zelfs al bij de haven van Reykjavik, anders moet je buiten de stad (goed donker) gaan zoeken. Zelf had ik pech en kon ik het noorderlicht in IJsland niet zien vanwege het weer…
Neem een TomTom mee (of huur er één), koop een Lonely Planet en je ziet dat met een beetje voorbereiding heel veel mogelijk is.
Ik vond het oosten van IJsland het mooist, maar daar heb je in 4 dagen gewoon geen tijd voor. Rondje Gouden Driehoek, dagje Reykjavik, middagje naar de Blue Lagoon. Dan houd je nog een beetje tijd over voor bijvoorbeeld een walvisexcursie, een wandeltocht of een andere leuke activiteit.
als je eens off the beaten track wil gaan en zelfs een glimp wil opvangen van een stukje binnenland van Ijsland kan ik volgende uitstap sterk aanbevelen.
Vanuit Reykjavik volg je de ringweg in noordwestelijke richting Hvalfjordur. Hier kan je ofwel de tunnel nemen (kleine vergoeding) ofwel rond rijden langs de Hvalfjordurvegur.
Terug op de ringweg rij je verder richting Borgarnes. Vlak voordat je aan de laatste brug komt naar Borgarnes sla je af op weg nr. 50 het binnenland in. Je kan even stoppen aan de heetwaterbronnen van Deildartunguvehr, daarna ga je op de 518 verder naar de indrukwekkende watervallen van Hraunfossar. Iets verderop, als de weg 518 bijna terugdraait naar het westen kom je in lavavelden en heb je een prachtig zicht op de ijskappen van oa. Eiriksjokul en Langjokul.
Vervolledig je lus tot je terug op de ringweg (nr. 1 komt). Als je nog tijd hebt kan je nog een omweg noordwaarts maken en de Grabrok vulkaankegel beklimmen.
Praktisch: check www.vegagerdin.is voor de meest actuele staat van de wegen. 4x4 is aan te raden. Als je echt veel tijd moest over hebben kan je nog overwegen om de wandeling naar Glymur te maken, de hoogste waterval van Ijsland op het einde van de Hvalfjordur.
Deze trip is te doen op één dag vanuit Reykjavik (misschien met uitzondering van de wandeling naar Glymur). Je kan ook overwegen om te overnachten in hotel Glymur. Dit hotel is prachtig gelegen boven de Hvalfjordur en heeft zelfs 2 hot water tubs van waar je over de fjord uitkijkt. Wel redelijk prijzig.
Ik ben begin april met 5 vrienden voor een kleine week naar ijsland gegaan.Wij hebben alles apart geboekt en super veel excursies zijn ter plaatst reserveerbaar. Dat is geen enkel probleem. Wij hebben blue lagoon, noorderlicht, paartrijden, gletjser (solheimejokull), golden circle gedaan. Mocht je nog vragen hebben mag je ze zeker stellen.
ik weet dat het alweer een tijdje geleden is maar wilde toch nog even mijn bevindingen posten. Wij zijn via BBI Travel (WOW Air) 4 dagen naar Reykjavik gevlogen. de 1e dag gelijk de Blue Lagoon bezocht wat echt heerlijk ontspannen was. Geslapen in een appartement in Reykjavik wat perfect verzorgd was. De volgende dag zijn we gaan snorkelen in de Silfra wat een prachtige ervaring was, het water daar is zo ontzettend helder. de derde en laatste dag hebben we de Golden Circle tour gehad. Al met al een prachtige ervaring en daarom zijn we nu alweer een nieuwe trip aant plannen
Hallo! waar precies heb je geboekt, en wat was de prijs? je kan idd alles via bijv Grey Line boeken maar geloof dat het prijstechnisch niet zoveel/niets uitmaakt