Goedkoopste manier van reizen NZ

Hallo!

Vanaf januari 2013 wil ik samen met een vriendin 6 tot 8 weken NZ gaan verkennen. Maar ik kan er maar moeilijk achter komen welke manier van reizen het goedkoopste/beste is. Een camper huren en campings afgaan? Een auto huren en in hostels logeren of een hop on/hop off achting iets boeken en dan ook hostels afgaan?

Uit ervaring (2 maanden Australië gedaan in 2010) weet ik dat het hebben van eigen vervoer een groot voordeel is. Maar een camper is erg duur! Weten jullie een goede/fatsoenlijke optie daarvoor? En wat kost een nachtje hostel eigenlijk? Dorms of 2 persoons kamer? En wat zijn voor- en nadelen van het huren van een auto?

Alle verdere tips zijn uiteraard ook welkom. Alvast bedankt voor je reactie!!

Groetjes Els

Hallo Els,

Kijk even op de websites van:

  • Jucy rentals
  • Wicked campers
  • Spaceship

Dat zijn de verhuurbedrijven waarvan de meeste auto’s rondrijden. Jucy en Spaceship hebben soort van omgebouwde MPV’s (Seat Alambra/Ford Galaxy model, het zijn overigens Toyota’s maar ik weet niet welk type) met een bed, gootsteen, watertank etc. Wicked campers hebben vooral busjes volgens mijn. Denk dat kopen niet echt een optie is voor 8 weken. Bus zou kunnen. Er zijn hop-on-hop off organisaties als Kiwi bus en Stray Travel, maar over het algemeen zijn mensen daar niet heel positief over (Kiwibus is vooral bekend om de alcoholconsumptie). Er zijn echter ook busbedrijven als Intercity en Naked bus waar je losse tickets kan boeken.
Qua verblijf kan je kiezen tussen hostels (erg goed vergeleken met Europese hostels, vaak gezellig en leuke mensen; tussen 22-25 dollar) gewone campings (prijs varieert van 12 tot ongeveer 25 dollar afhankelijk van faciliteiten) of DOC campings (DOC is soort van natuurmonumenten, meeste campings zijn 6 dollar en hebben een wc en een rivier, erg basic maar vaak in de natuur en is avontuurlijk). Afhankelijk van de regio kan je freedom camping doen. Gewoon ergens parkeren en daar overnachten. Check wel even of het toegestaan is. Vaak vinden mensen dat geen probleem zolang er een openbaar toilet in de buurt is.

Kijk voor hostels op de BBH website. Soort hostel keten waar de meeste hostel bij zijn aangesloten. Member card kost 45 dollar, met 20 dollar telefoonkaart waarmee je aardig goedkoop naar Europa kan bellen. Met de kaart krijg je 3 dollar korting per hostel, dus 15 nachten en je hebt het al terug verdiend. De ‘ratings’ zijn over het algemeen erg betrouwbaar. In de zomer kan je meestal een bed regelen als je voor 12 uur belt op dezelfde dag. Buiten het hoofdseizoen kan je zonder boeking terecht. Overigens kan je bij sommige hostels ook camperen/in je auto slapen. Je hebt dus wel een keuken, douche, toilet en alles alleen slapen doe je in je auto (dat is de beste optie, maar niet alle hostels doen dat)

Huurauto scheelt je kosten qua verzekering, auto onderhoud en wegenwacht en ten opzichte van de bus kan je gaan en staan waar en wanneer je wilt, je hoeft geen spullen rond te sleuren etc.
Keuze tussen bus en huren is wat mij betreft dus snel gemaakt.

Meer vragen? Stel ze gerust…

Hoi Jur,

Bedankt voor je reactie. Ik zag inderdaad dat een auto huren een stuk goedkoper is, daarnaast moet je bij de camper nog kosten van een camping rekenen. Een camper geeft je daar tegenover wel veel vrijheid, ook om bijvoorbeeld onderweg te lunchen ed, je heb je eigen huisje bij dus alles bij de hand (borden, bestek, water en eenkoelkast). Weet jij hoe dat reizigers met een auto dit doen? Is er bijvoorbeeld een optie om zo’n autokoelkastje te huren of zo?

De goedkoopste optie voor een camper is de spaceship en daar heb ik al ervaring mee van mijn reis in 2010. Na 47 dagen in een britz te hebben gereden zijn we toen overgestapt naar een spaceship voor 10 dagen. Dat was op dat moment een prima oplossing maar ik merkte al vlug dat dit alleen een goede oplossing is bij goed weer. Bij regen of kou is het stukken minder, je hebt geen ruimte om je echt te vermaken in dat ding, ondanks de vele campkitchens niet ideaal.

Ik maak op uit je bericht dat je er verstand van hebt. Onlangs nog geweest? Enig idee wat we voor totale kosten bij elkaar moeten sparen? Vlucht, rondreizen, hostels, eten en activiteiten ondernemen?

Bedankt alvast! Groetjes!

Ik heb ook getwijfeld tussen Spaceships en Escape. Blij dat we toch Escape hebben genomen want zo’n Spaceship ziet er echt wel klein uit, what’s in a Name.

Ivm de kosten volgende cijfers van onze reis. Vliegtickets en huur camper/auto kan sterk variëren. Wij hadden geluk den ik, Qantas via Aussietours:

Augustus: Brussel - Brisbane
November: Brisbane - Auckland
Februari: Christchurch - Bangkok
April: Bangkok - Brussel

Alles samen: € 1.105,- p.p.

Huur campervan Escape (67 dagen): NZD 5.600,-

In Nieuw-Zeeland deden wij met 2 personen NZD 135,- per dag op aan eten (1 keer per week op restaurant ;-)), benzine, campings, activiteiten,…

Hoi Els,

Ook ik ga vanaf eind januari met een vriendin door Nieuw-Zeeland reizen en wij hadden ook het idee dit per auto te doen. Waarschijnlijk huren, zoals een spaceshuttle die ik hierboven al voorbij zag komen. Voordeel hiervan is dat je hier gewoon in kunt overnachten en je dus geen geld kwijt bent aan hostels. Bijkomend voordeel is dat je niet steeds met je bagage hoeft te sjouwen! Een andere optie zou nog kunnen zijn om ergens goedkoop een auto op de kop te tikken die je dan weer verkoopt als je NZ verlaat. Soms kun je bij garages afspreken dat zij hem weer van je terugkopen als je vertrekt. Heb je deze garantie niet dan is het natuurlijk afwachten of je de auto kwijtraakt… Dat zou je misschien nog even uit kunnen zoeken!
Wij zijn er zelf ook nog niet helemaal uit wat wij gaan doen, maar gelukkig hebben we nog even de tijd om het nodige uit te zoeken!

Groetjes Anne

Trouwens, als je wilt zien wat hostels ongeveer kosten in de periode dat je er bent, kan ik www.hostelz.com aanraden! Je geeft gewoon aan waar je een hostel zoekt en voor wanneer en je krijgt alle opties en de prijs is erg duidelijk aangegeven! :slight_smile:

Veel goedkoper is (en dat gaan wij doen voor 3 maanden):
Wordt lid van www.bbh.co.nz en boek kamers (of een bed in een slaapzaal, wat je wilt) in hostels.
Huur met z’n tweeen geen camper, want dat is veel duurder, komt ook de camping nog bij. Zelfs de hierboven genoemde spaceships zijn duurder. En een echt bed is ook meer comfort, zeker als het regent.
Huur een wat oudere auto bij www.acerentalcars.co.nz en reis van zuidereiland naar noordereiland. Ik kies dan voor de Supersaver auto en betaal na extra korting voor 3 maanden slechts 8,88 euro per dag voor de auto. Dan neem ik wel het eigen risico (CDW) voor mijn rekening.
Ik ben al 9 maanden aan het uitzoeken en dit is volgens mij een zeer voordelige optie.

Ik wil(de) een camper of auto kopen, maar dit lijkt niet te lonen. Het huren van een camper had ik al veel eerder van mijn lijstje geschrapt, want huren in het hoogseizoen is gewoon duur.