wij ( Erwin en Birgit) gaan de laatste 3 maanden van 2009 naar N-Z(voor de tweede keer).
Wij huren eerst een camper voor 5 weken, zodat we een mooie start hebben. (zuider-eiland)
Daarna hebben we nog niks gehuurd of geboekt en gaan dan famillie bezoek afleggen en huren dan een auto.(noorder-eiland)
Zo willen we rijden van hotel/motel/b&b etc. en naar famillie. We willen alles afwisselen.
Zijn er mensen die suggesties hebben over: hoe en wat je het beste kunt doen om toch niet te duur , maar wel netjes uit te zijn.
We gaan dit jaar juli naar Nieuw-Zeeland (zijn er dus nog niet geweest) en zijn van plan om op het Zuidereiland de trein te nemen (winter in NZ). Onder andere de “mooiste treinreis van de wereld” van Christchurch naar Graymouth en terug en ook met de trein van Christchurch naar Pickton voor de overtocht nar het Noordereiland. En dan van Wellington naar Auckland zoals jullie ook een auto te huren. Waarschijnlijk wordt dat en auto van Apex (http://www.apexrentals.co.nz/Default.aspx) ; die hebben een kantoor zowel in Wellington als in Auckland (one-way huur) ziet er goed uit en zijn zeker niet duur. Als iemand ervaring met Apex heeft, dan hoor ik dat ook graag. En als we terug zijn, dan zal ik zeker mijn ervaring met deze verhuurmaatschappij aan je melden.
Het is ook zeker de moeite waard om af en toe een hostel te nemen. Voor een privé kamer betaal je ongeveer 60 dollar per nacht en voor 75 heb je een ensuite. BBH (www.bbh.co.nz) is een organisatie waar veel hostels bij aangesloten zijn en als je hun kaart koopt krijg je korting. Dat is misschien niet de moeite waard voor jullie omdat jullie er relatief kort zijn maar ze gebruiken ook een rating systeem dat erg betrouwbaar is. Als je voor de hoogste scoorders gaat kun je ervan op aan dat je in nette hostels zit. Let ook op het aantal bedden, over het algemeen geldt: hoe kleiner hoe beter.
wij zijn in februari 2007 in nieuw zeeland geweest.
gewoon een camper gehuurd, en genieten maar.
we reden elke keer naar een top 10 holiday park.
dit zijn mooie en schone campings waar ze ook cabins verhuren. www.top10.co.nz
bij het uitchecken werd door de baliemedewerkster de volgende camping gebeld.
Het reizen met een camper is wel veel en veel duurder dan met een luxe personenauto en in motelletjes logeren. Zeker als je alle verzekeringen en et het hoge benzineverbruik meerekent (ook al is de benzine in Nieuw Zeeland relatief goedkoop).
Bijv. een ruime Toyota Camry kost bij Herz voor 3 weken in januari NZ$ 861,-; een camper waar je met z’n vieren net in past (bijv. “United 4 berth“) betaal je liefst NZ$ 5720,- huurprijs. Benzineverbruik Audi 1 op 10 en camper (diesel) 1 op 7. Daarbij rijdt een auto relaxter dan een camper en voor het verschil in huurprijzen zijn in Nieuw zeeland genoeg motelkamers te vinden voor 4 personen met keuken, luxe badkamer etc. voor een verzorgde motelkamer in januari ben je zo’n 2 bedroom NZ$ 180,- per nacht kwijt.
Je houdt dan nog genoeg geld over en campings kosten daarbij ook staangeld (niet eens meegerekend).
Ik vraag me wel eens af waarom tobben met een camper als je goedkoper veel luxer kunt gaan. Niet je bed hoeven opmaken, je afvoer aansluiten, etc. Een veel ruimere keuken als je wilt koken, En gewoon in je huurauto kunnen stappen als je even naar de stad een boodschapje wilt doen (in plaats van het openbaar vervoer te moeten) etc. Of je moet een echte campingliefhebber zijn.
Huur een goedkope auto en bezoek de hostels! Heel gezellig en goed betaalbaar. De BBH hostels zijn vaak erg leuk, kijk goed naar de rating. Hoe hoger de rating hoe beter het hostel.
Met de YHA kun je niet misgaan. Minder sfeervol maar daar is alles goed geregeld.