Iemand enig idee hoe ik aan een goedkope retourticket vanuit lima naar nederland kan komen? Het valt mij op dat de prijzen van klm veel duurder zijn dan wanneer je vanuit nl vetrekt. De tickets moeten annuleerbaar zijn ivm visum aanvraag…
Via Wereldwijzer app
Ik neem aan dat het gaat om een retour ticket vanuit Lima naar Amsterdam (en terug) voor iemand met een Peruaans paspoort. Mijn beperkte evaringen zijn als volgt. De twee maal dat ik betrokken was bij de aankoop van zulk een biljet heb ik voor KLM gekozen, de relatief hoge prijs voor lief nemend. Om de volgende redenen.
- Men kan overwegen via de USA te vliegen, bij voorbeeld met Delta. Dan moet er ook een visum voor de USA aangevraagd worden. Dat kost geld en is een vervelende procedure die veel spanning geeft. Ik ken één geval waarbij dat inderdaad gelukt is, maar men realiseerde zich achteraf dat het wel een vergissing was.
- Men kan overwegen om via een ander Schengen land te vliegen, bij voorbeeld via Madrid. Het is echter helaas niet zo dat de Spaanse immigratie dienst (of van België, enz.) automatisch iemand met een Nederlands Schengenvisum toelaat. Er kunnen moeilijke vragen gesteld worden, bijvoorbeeld of men wel genoeg geld bij zich heeft. Ik ken een geval waarbij de Peruaan in gezelschap van een Nederlander reisde, die in Madrid in een andere rij kwam te staan (rij voor houders van Schengen paspoort). Hij merkte dat de Peruaan in moeilijkheden kwam en is er zich met succes mee gaan bemoeien. Ook is een enkele maal in de Peruaanse pers iets verschenen over een Peruaan die, met Schengen visum op doorreis zijnde, vanuit Madrid naar Lima werd teruggestuurd.
Maar je kan wel in Lima naar verschillende (goede) reisbureaus gaan en je zult zien dat ze met verschillende prijzen komen als je flexibel bent met de data. En dan de goedkoopste nemen (ik heb twee jaar geleden uiteindeljk bij InfoPeru gekocht, www.infoperu.com.pe). Dat annuleerbaar zijn is geen probleem. Daar is een procedure voor. Bij de visumaanvraag moet de Peruaan geen ticket maar een zgn. “print” tonen. Voor die print moet een klein bedrag betaald worden.
Naast het direct vliegen naar Amsterdam met KLM is het ook verstandig als iemand op Schiphol de Peruaan opwacht. Ik heb dat zelf twee maal gedaan. De eerste maal werd ik omgeroepen (“Wil degene die wacht op …”). De Peruaan in kwestie sprak alleen maar Spaans en de immigratie dienst geen woord. De tweede maal ging soepeler. De Peruaan werkte voor Artsen Zonder Grenzen en sprak redelijk Engels.
http://www.hostellima.nl/
1 like
Super bedankt voor jouw uitgebreide reactie! Ik zal het eens proberen via dat Peruaanse reisbureau. Het gaat inderdaad om iemand met de Peruaanse nationaliteit. Klm is overigens wel 500 euro duurder dan met Delta via Atlanta vliegen. Maar dan loop je daar inderdaad weer tegen visa problematiek aan. Wel maf, want je verlaat het vliegveld niet eens…
Via Wereldwijzer app
Dat klopt, maar je hebt wel het recht om in Atlanta (of elders) het vliegveld te verlaten. En er zijn er genoeg die het wel doen, onder meer ik zelf, soms voor meerdere dagen. Dus ja, het is nou eenmaal zo.
Zou een overstap in panama problemen opleveren? Ik neem aan van niet. De kosten zakken weer iets met deze overstap…
Via Wereldwijzer app
Geen problemen qua visa in Atlanta. Bij 'n layover van 8 uur heb ik zelfs een kortingskaart gekregen om met de metro de stad in te gaan. Reistijd is wel iets langer: AMS/BRU naar ATL is 10 tot 11 uur en ATL - LIM is 6 tot 8 uur. Rechtstreeks AMS - LIM is geloof ik 12 uur.
Via Wereldwijzer app
Het gaat in deze discussie om een persoon met een Peruaans paspoort. Heb jij dat wel of ben je Nederlander of Belg?
Ik heb inmiddels een directe vlucht geboekt. Wanneer je een schengen visum hebt, dan is een schengen land nog niet verplicht om je toe te laten. Bij eventuele tussenstops ben ik niet aanwezig om een en ander te bevestigen. Ik heb er voor gekozen om issues te voorkomen en iets dieper in de buidel te tasten.
Via Wereldwijzer app
Groot gelijk. Dat zou ik ook weer doen. Het verkrijgen van een schengen visum is al genoeg werk en geeft al genoeg spanning. Verder zo eenvoudig mogelijk houden, ook al kost het een slok op een borrel meer.