Ja Camiguin is schitterend mooi, hoewel het al 25 jaar geleden is dat ik er voor het laasts was ,weet ik het nog als de dag van gisteren. We gingen vanaf Balingoan met een oude roestige veerboot naar Camiguin. In die tijd waren er zelfs nog geen hotels en dergelijke in de hoofdstad mambajao, dus we verbleven bij Dokter Tia ,die toen een groot vrijstaand huis had met een mooie tuin, waarin kamers aan toeristen werden verhuurd. Ik weet nog dat het huis van hout was en op diverse plaatsen door termieten was aangevreten. De bezienswaardigheden zoals de waterval en de hot and cold springs en white island waren er uiteraard toen ook al, maar het waren toen alleen nog filippijse toeristen die ik daar tegenkwam,ik was vast de enige blanke op het eiland. Mag ik vragen wat doe je precies in de reissector daar in Filippijnen? Ik ben eigenlijk wel reuze benieuwd Marc. Wat ik vaak zie op internationale riesforums zoals Lonelyplanet, dat mensen als ze fotos van Camiguin zien daar heen willen,maar als men dan op de kaart van de filippijnen kijkt en ziet dat het zo dicht bij Mindanao ligt , men toch vaak afhaakt, en dat is best jammer.
Hoi Karikong.
Inderdaad, Camiguin is paradijs. Ondertussen wonen er wel meer buitenlanders, alhoewel het aantal nog steeds relatief beperkt is. En er komen ook meer buitenlandse toeristen, maar nogmaals : het zijn geen Boracay of Bohol-toestanden.
Wat betreft Mindanao. Het zijn voornamelijk de ambassades die afraden om naar Mindanao te reizen, hetgeen natuurlijk een zeer paniekerige en overbodige reactie is. De problemen situeren zich in het uiterste zuid-westen van Mindanao, oa in Jolo, dat zeer veraf ligt. Daar zou ik ook niet naartoe gaan. Maar er zijn nooit problemen in Noord-Mindanao. Ik heb nog nooit iets verkeerd gezien of gehoord. Het criminaliteitspercentage in Camiguin bedraagt practisch nul. Ik loop liever in het donker over straat in Camiguin dan in Brussel of in Amsterdam. ![]()
Jammer genoeg wordt Camiguin zeer weinig gepromoot. Het provinciaal government laat het op dat gebied wel afweten. Dus zijn het meer individuelen, zoals ik zelf, die er wat aan proberen te doen. Ik ben oa manager van een klein hotel, met 7 kamers. www.lagunalodgehotel.com. Daaarbuiten bieden we ook sea-kayaks, motorscooters, zeiltochten rond het eiland met een scooner (echt zeilen), uitstappen met snorkelen en duiken naar Mantique Island (hetgeen echt nog een ongerept eiland is, met schitterende stranden en prachtige koraal), en uiteraard tours-around-the-island. We hebben een kalesa (paard met kar) om het binnenland te verkennen en met de lokale bevolking kennis te maken. Er zijn ook 6 ponys voor pony-trektochten.
Om het verhaal rond te maken : een pint bier (St Miguel Pilsen) in Camiguin kost tussen 22 pesos in de lokale eethuizen en 30 pesos in de kroeg. Dus tussen 30 en 40 Eurocent. Onlangs was ik in Manila waar ik maar even 80 Pesos moest ophoesten voor hetzelfde biertje. Ik blijf maar beter in Camiguin ![]()
Groetjes.
Marc
Hallo Marc,
Bovenstaand klinkt heel aantrekkelijk en je kan ons zeker binnenkort verwachten. Een bezoek aan Bohol afgelopen weekend vonden wij enigszins teleurstellend. Urenlang “opgesloten” zitten in zo’n blikken doos (tricycle) hotsend over bar slechte wegen naar bijvoorbeeld Panglao is geen erg groot genoegen. Bovendien weet men daar van prijzen vragen.
Tot binnenkort.
Groet van Linda en Eeuwe
Hoi Linda en Eeuwe,
Bedankt voor je berichtje. Je bent uiteraard meer dan welkom.
Het aangename van Camiguin is dat je op 1 dag het hele eiland kan rondsjeezen met een scooter. Rond het eiland is 64 km mooi geasfalteerde weg. (met uitzondering van 1 km “slecht” stuk). Het is een ideale get-away voor drie - vier dagen.
Ik hoop dat Cebu Pacific het verstand vindt om de luchtlijn tussen Cebu en Camiguin opnieuw op te starten. Of dat Zestair start.
Tot binnenkort.
Marc
Hallo Marc,
Graag doe ik nog een beroep op jouw ervaring en zou graag een advies willen voor de trip van Dumaguete, evt. Sibulan nr. Camiguin, wij wonen namelijk in Valencia (Negros Oriental). Onze voorkeur gaat uit naar boottrips
Bij voorbaat dank.
Groet van Linda en Eeuwe
Beste Linda en Eeuwe,
Ik heb een tijdje in Dumaguete (Bacong) gewerkt, dus ik ken Valencia. Hoe zit het daar met de wegenwerken in Dumaguete ? Wat een puinhoop dat was - of nog steeds is. ![]()
Het eenvoudigst is de ferry van Dumaguete naar Bohol. Vervolgens de bus naar Jagna (1 uur) en dan Paras Seacat naar Camiguin (Benoni Harbor) (2 uren - 400 pesos per persoon enkel).
Groetjes.
Marc
De highways rond Dumaguete City zijn inderdaad nog steeds “under construction” en gezien het werktempo zal dit ook nog wel even aanhouden. Immers overal staan borden met de vermelding "Slow men at work". Inplaats als waarschuwing wordt dit waarschijnlijk letterlijk opgevolgd.
Een reisje naar Camiguin zal wel januari worden want mijn asawa ziet geld uit(weg)geven als een vorm van amputatie en is nog herstellend van onze vrij kostbare Bohol ervaring. Zowel de Britse pub als het Europese voedsel hebben mijn belangstelling gewekt en mag je zeker op onze komst rekenen.
Groet en tot ziens van Linda en Eeuwe
Hoi Marc, ik heb net aandachtig je website zitten bekijken,en ik moet zeggen het er goed uit. Ben zelf ook enorm fan van ,native style, en het gebruik van natuurlijke materialen. je cottages vallen dan ook enorm bij mij in de smaak. 1 minpuntje kon ik nog wel ontdekken op je website ,en dat is dat er alleen gedouched kan worden met koudwater, voor filippinos de gewoonste zaak van de wereld maar veel buitenlandse gasten knappen hier echt op af. Waarom installeer je geen solarwaterheater? Ik weet deze dingen komen uit australie of amerika en zijn peperduur, maar deze dingen worden nu ook in China nagemaakt ,en dat is wat betreft prijs nog wel te doen denk ik. Ik ben zelf ook in 2008 begonnen met het opzetten van een klein resortje aan de oostkust van palawan ,tussen puerto princesa en roxas in zo,n beetje , direcht aan het strand gelegen van Green islandsbay enkele van de fotos die tijdens de bouw genomen zijn ,zijn te zien op http://korikonginpalawan.reismee.nl En je raad het al ook ik bouw alles zoveel mogelijk van natuurlijke materialen, maar ik heb best nog een lange weg te gaan voor alles klaar is. Succes toegewenst met je bedrijf Marc, en wellicht kun je via dit forum nog wel meer gasten binnenhalen. Voor de prijs hoeven mensen het in ieder geval niet te laten,500 peso zag ik op je website , dat is dus minder dan 10 euro, waar kun je daar vandaag de dag nog een kamer voor huren.
Kijk dit is wat ik bedoel Marc. http://sonnenenterprises.bravehost.com/index.html Dit bedrijfje is van een duitser die in Filippijnen solarheaters installeerd. Tis weliswaar 1 keer een grote uitgave maar dan heb je verder altijd gratis warmwater.
Bedankt Korikong,
Ik zal het zeker bespreken met de eigenaar. Hij heeft een zware investering gedaan met de constructie van de lodge. Constructie was reeds gedaan toen ik hier aankwam. En dat was ook mijn eerste opmerking (ivm warm water). En ook dat de WC/Douche gemeenschappelijk zijn. Ik heb het wat bestudeerd en we kunnen wel uitbreiden (lees WC/douche bij de kamers te bouwen).
Ik moet ook niks van koud water alleen hebben. Maar ik gooi elke dag een paar ketels heet water in “the bucket”, zodat ik, en de gasten die het wensen, toch met warm water kunnen douchen.
Toch nog bedankt voor de tip. Het is zeker het overwegen waard.
Groetjes.
Hallo Korikong,
Bedankt voor het zéér nuttige adres en de tip. Het volgend jaar beginnen wij hier aan de bouw van een woning en had solarpanels voor zowel warm water als energie al in mijn overweging meegenomen en geef in dat verband graag de voorkeur aan een uit Europa afkomstige leverancier. De Pinoys stellen je namelijk nog wel eens voor de nodige verrassingen en dat is in de bouw wel eens wat minder aangenaam.
Groet uit Negros Oriental
inCamiguin waarom is dat irritant?
Ik ben in 2008 tijdens 5 maanden verblijf op Palawan overal aan gewend geraakt, de warmte, het eten, het langzame werktempo, maar helaas niet aan de koude douche gewend geraakt. Voor Filippijnse mensen kan het water niet koud genoeg zijn,maar ik vind het nog steeds niks. Om niet steeds water te hoeven koken, had ik 25 meter zwarte tuinslang aan een buitenkraan gedaan, en dat werd door de zon heerlijk opgewarmd, en dan langzaam met die slang een vat laten vollopen, en dan douchen op z,n filippijns met de , tabo, dat is een plastic steelpannetje waar je dan het water mee over je giet. Beter dan een koude douche.
Jonges jonges, deze is wel gegroeid en staat vol info, MAAR
In een van mijn laatste posten onder ambassade of zo heb ik een paar linken geplaatst die de moeite waard zijn
Een ervan gaat over Taal (spreek uit TA AL) iedere dubbele klinker word een cilabel, mijn echte naam is Gustaaf, uitgesproken in de filipijnen als gus ta af, ik ben er wel na 14 jaar aan gewoon geraakt
In Tagatay waar het meer licht is een hotel uitgebaad door een Nederlander met een filipijnse vrouw, ik heb spijtig genoeg het adres niet bij mij maar zal het opvragen aan Ron, een nederlandse vriend die ook in Tagatay woont
De vulkaan is een van de enige die onder de waterspiegel zit, een korst sluit de vulkaan af, maar in een redlijk korte tijd kan er een barst komen en het water in de lava lopen wat dan een geweldige explosie zal veroorzaken, de weg die men kan volgen te voet of te paard is gemaakt door de lava van de laatste vulkaan uitbarstingen
Ik raad aan om met paard naar boven te gaan, eenmaal boven aangekomen heeft men een zeer mooi uitzicht (zie fotos op de hogervermelde link, geef geen geld aan de kinderen die u naar boven gebracht hebben, doe dit tijdens het naar beneden rijden, stiekem in de hand steken, anders moeten ze het nog afgeven, men kan ook naar beneden gaan en dicht bij de krater gaan kijken , maar dat is niet aan mij beteed
Apropo, die hollander kan u ook een boot aan de hand doen om heen en weer gebracht te worden, ga nooit met een van die ronselaars mee die aan de bushalten staan te wachten
Nog een bezienswaardigheid in Tagatay is het paleis dat Marcos in de tijd heeft laten bouwen voor Reagan, is besig in puin te vallen, maar de geschidenis van de boom en het bezichtigen van het gerestoreede deel en het openlucht theater zijn ook een aanrader
Groetjes Subito
PS ik ga zelden bezienswaardigeden bezoeken, ik bezoek liever mensen, maar als ik naar iets ga kijken dan leef ik mij ook helemaal uit