Hallo! Binnenkort, ong. half juni, gaan wij onze adoptiezoon ophalen in de Filippijnen! Wij hebben 2 jonge dochters (5 en 3 jaar) die met ons meegaan. Onze zoon verblijft in een kindertehuis in Manila, en wij moeten daarom ongeveer 10 dagen in de stad verblijven om de procedure daar af te ronden. Daarna willen we de drukte van de stad een paar dagen ontvluchten door naar Tagaytay te gaan. Dan hebben we nog even de tijd om rustig aan elkaar te wennen en nog iets anders van het land te zien dan alleen een drukke, lawaaierige stad. We zijn op zoek naar goede hotels in Manila en Tagaytay, waar het goed toeven is met drie kinderen. Vooral een goed hotel in Manila is belangrijk, omdat het met kinderen bijna niet te doen is om erop uit te gaan. We willen graag een hotel met een ruime (familie)kamer en zwembad (liefst met kinderbad). Dit is zo’n bijzondere reis dat we bereid zijn om extra geld erin te steken om het zo comfortabel mogelijk te maken voor ons allemaal. Gelukkig hebben we daar nog wel een potje voor! O ja, het hotel in Manilla moet op verzoek van de adoptieorganisatie in Ortigas Center, Pasig City liggen.
Ik hoop dat iemand ons wat wijzer kan maken. Ander tips zijn ook van harte welkom!
Er hangt vrees ik wel een stevig prijskaartje aan,maar er is een zwenbad en ook een kinderbad aanwezig. Ben er zelf nooit geweest, aangezien ik zelf altijd in low-budget hotels verblijf in Manila. Dus over de sfeer en of het ook kindvriendelijk is kan ik niks zeggen. Misschien is het handig om op internationale hotelbeoordelings sites te kijken wat daar over dit hotel gezegd word. maar iedere dag naar het zwembad gaat voor kinderen ook vervelen denk ik misschien is het handig als je tijd heb om het af te wisselen met een bezoekje aan de dierentuin of pretpark. Ga dan zeker niet naar Manilazoo want daar word je allen maar droevig van, halfverhogerde dieren in veel te kleine kooien. OP een half uurtje rijden van Ortigas met een taxi ligt Avilonzoo en die is wel heel leuk. www.avilonzoo.com.ph
EEn leuke markt kort bij Ortigas is Tiendestas, word van alles verkocht, en dat afgewisseld met leuke restaurantjes. Mijn kinderen hebben uren staan kijken bij de vele excotische huisdieren die er ook worden verkocht, zoals slangen ed dergelijke , en mochten van de verkoper een enorme wurgslang vasthouden en er mee op de foto. Je kan er ook een ritje met een Calesa maken ,een soort koetsje uit de koloniale tijd. www.tiendesitas.com.ph
Als jullie in tagaytay zijn is een bezoek aan de Taal vulcaan die je van Tagaytay goed kan zien zeker voor kinderen een belefenis. Vanuit Tagaytay dat hoog ligt, reis je eerst naar beneden naar het plaatsje Talisay, vanuit daar gaan diverse bootjes nnaar de vulkkan die in een groot meer ligt, Lake Taal. Aan de voet van de vulkaan kun je dan een paardje huren om naar de kraterrand helemaal boven te gaan. Voor de veiligheid gaat er met ieder paardje een begeleider mee die gedurende de hele toch de halster van het dier vasthoud en gewoon mee naar boven loopt, zodat het ook voor kleineren kinderen die nog geen paard kunnen rijden te doen is . Boven aan de kraterrand heb je mooi uitzicht en er is een simpel restaurantje. je kan ook met een gids de krater in , maar dat met kinderen niet aan te raden. Hoop dat jullie de tijd van je leven gaan hebben gaan in Filippijnen, en succes met het papierwerk voor de adoptie.
Edsa Shangri-la is inderdaad de beste keus in Ortigas. Het heeft een zwembad, ook een kinderbadje en er is ook een tuin waarin de kinderen rond kunnen lopen. Bijkomend voordeel is dat er twee grote winkelcentra (shangri la Plaza en MegaMall naast liggen waar je zo heen kan) In megamall heb je bijvoorbeeld Gymboree, een soort van speelplaats voor kinderen.
Mocht Shangri la te duur zijn zou je het Crowne Plaza hotel kunnen proberen (al is dit wel iets minder). Andere hotels in Ortigas kan je beter niet heen met kinderen.
Superbedankt voor jullie reactie! Vooral die tips over uitstapjes zijn heel erg waardevol. We zijn weer heel wat wijzer geworden!
Ik vroeg me nog af wat Talisay voor plaatsje is. Een klein dorpje of zo? Valt daar nog iets te beleven? En is er ook een soort strandje o.i.d. bij het meer? En zijn er nog meer dingen die je kan doen/bekijken in de omgeving van Tagaytay?
En welk hotel in Tagaytay zouden jullie ons kunnen aanraden (hoeft niet zo superdeluxe te zijn als in Manila, maar wel graag mét zwembad).
Talisay is maar een klein plaatsje waar mensen leven van het toerisme naar de vulkaan, en zijn wat resorts langs de oever van Lake Taal. en wat watersportmagelijkheden zoals windsurfen. Ik heb toen met de kinderen in een van de resorts in Talisay geslapen, omdat ik vond dat accomodaties in Tagaytay toch vooral ingesteld zijn op de elite van Manila en niet op westers toeristen. Ik weet dat we toen ook nog wel gezommen hebben bij een strandje in de buurt van de vulcaan, maar verwacht hier geen mooie wit strand, het is hier allemaal vulcanisch zwart zand. Verder vond ik in Tagaytay ook niet zo veel te beleven, okay het is hoog en je heb een prachtig uitzicht over Lake Taal en de 2 vulcanen in het meer.Filippijnse mensen vinden tagaytay vaak een topbestemming omdat het hoog ligt en daardoor veel koeler is dan in Manila. Ik vraag me dan ook af wie jullie Tagatay heeft aangeraden Danielle? Misschien het kindertehuis in Manila? Ik zou hier niet langer dan 2 dagen blijven, 1 dag voor tagaytay, en 1 dag voor de vulkaan en dan heb je het wel gezien.
Als jullie eventueel nog naar een mooi strand willen kunje naar Whitebeach in Puerto Galera gaan. Dat is op korte afstand van Tagaytay.
Een vriend van vrienden van ons heeft ons dit aangeraden. Hij is met een Filippijnse vrouw getrouwd en woont sinds 2 jaar in Manilla. Hij en zijn gezin gaan regelmatig naar Tagaytay. Inderdaad om een beetje af te koelen!
Puerto Galera…daar ligt het cocobeach resort toch? We hebben daar al naar gekeken, maar het is 3 uur rijden vanaf Manilla + een uur met de boot (is ons verteld). Punt is dat we met 3 kleine kinderen reizen en we weten niet hoe ons zoontje op ons zal reageren. We willen eigenlijk naar een leuke plek dat niet al te ver buiten Manilla ligt (max. 2 uur reizen). Heb jij misschien nog een idee? Een gewoon (goed) hotel is prima, als er in de omgeving ook genoeg te doen is. En anders een mooi hotel/resort waar je prima kan vertoeven zonder dat je per se de deur uit hoeft te gaan.
Is er rond Laguna de Bay iets leuks? We zitten niet ‘vast’ aan Tagaytay hoor, dus elke andere leuke tip is welkom!!
Cocobeach ligt wat buiten Puerto Galera, maar je kan op het resort een bootje huren om naar het stadje te varen.
Hoe was je van plan om naar Tagaytay te reizen? Als je met de bus moet dan zou de reistijd niet echt veel verschillen als dat je naar coco beach gaat. Filippijnse bussen rijden niet echt snel en zijn ook verre van comfortabel. Ik denk dat je met 3 kinderen beter naar coco beach kan gaan dan naar Tagaytay. Zij zorgen voor vervoer van Manila tot aan het resort en weer terug is wat makkelijker dan zelf vervoer moeten regelen naar Tagaytay.
We hebben begreppen van die kennis van ons dat je in 1,5 a 2 uur in Tagaytay kan zijn (vanuit Manilla). Hebben eerlijk gezegd nog niet heel erg stilgestaan bij het vervoer. Op de kaart ligt Tagaytay toch een flink stuk hoger dan Ouerto Galera, dus hoe kan het dan dat de reistijden dan zo weinig verschillen? Ligt dat dan alleen aan het soort vervoer? En welk vervoer wordt er dan geregeld vanuit Cocobeach? Is dat bij de reservering inbegrepen? We hebben ook gehoord dat de slaapvertrekken (huisjes/hotelkamers?) alleen van een douche voorzien zijn en dat er alleen koud water uitkomt. Klopt dat?
Een hoop vragen, maar het is lastig om ‘even snel’ je weg te vinden in een vreemd land!
Anderhalf a twee uur dat klopt wel als je met eigen auto gaat over de tolweg. Helaas gaat de bus naar Tagaytay niet over de tolweg, daar zijn immers geen passagiers die ze mee zullen nemen. Als je met de bus gaat moet je ook naar het busstation zien te komen waar het altijd één grote chaos is, niet aan te raden met kleine kinderen en het is twijfelachtig hoe laat een bus vertrekt, je sta zo een uur te wachten voordat er een bus gaat. Bovendien stopt hij dus vaak om passagiers in/uit te laten stappen.
Ja, bij reserveren met cocobeach kan je tussen een aantal ophaalpunten aangeven waar je opgehaald wil worden (op vaststaande tijden). Als je de enigste bent hebben ze een klein busje, zijn er meerdere gasten hebben ze een grote bus. Busrit is maximaal 3 uur, ligt aan de drukte in Manila. Als je Manila eenmaal uit bent gaat het sneller aangezien je alleen maar over de tolweg moet. Laatste stuk is met de boot van cocobeach, die staat al te wachten als de bus uit Manila aankomt. En duurt ook nog een uurtje, over het algemeen vinden kleine kinderen boottochtjes echter niet zo erg.
Klopt, de huisjes hebben douches met alleen koud water.
Inderdaad de gewone bussen zijn niet aan te bevelen ,maar er is een direkte busverbinding tussen manila en Puerto Galera, die niet om de haverklap stopt maar in 1 stuk door rijd , de SI-Kat bus http://www.int-office.de/SI-KAT_Inc./si-kat_inc..html EEn andere optie om naar Tagaytay te gaan zou een taxi kunnen zijn, taxis zijn naar nederlandse maatstaven heel betaalbaar in Filippijnen. Het hotel in Ortigas kan zeker wel een taxibusje waar jullie met z,n allen in passen regelen. De eenvoudige huisjes op COCO beach hebben alleen koud water,maar volgens de website hebben de wat luxere types ook warmwater. http://www.cocobeach.com/heritage.php
Het klinkt misschien vreemd maar met koud water douchen is in Filippijnen de gewoonste zaak van de wereld. Verblijf je in een budget hotel dan heb ja vaak allen maar koud water. Ik weet nog dat ik eerste keer in FIlippijnen was en klaagde over het koude water, voor Filippijnse mensen kan het niet koud genoeg zijn. Ik herriner me dat ik toen vertelde dat ik in Nederland altijd met warm water douchte, er werd gevraagd of ik soms reuma of een andere ziekte had. Coco ligt wat afgelegen buiten Puerto, maar je hoeft eigenlijk het resort niet af omdat het heel compleet is. Het geheel ligt op 10 hectare grond en is heel ruim opgezet, en je komt makkelijk in contact met filippijnse mensen die ook op het resort wonen. Is zeker een aanrader als jullie naar Puerto Galera willen.
Bedankt weer voor de info! Manlief heeft bedacht om toch maar naar Cocobeach te gaan. Hij zet alles op het laatste moment even op z’n kop; we zijn begonnen met Cocobeach en eindigen er nu ook weer mee. Wat dat betreft is het goed dat we nog steeds niet de definitieve afreisdatum hebben doorgekregen; hebben we nog even de tijd om erover te discussiëren! Maar Cocobeach ziet er echt heerlijk uit! Het koude water nemen we op de koop toe: het is toch maar voor een paar dagen.
Maar dan hebben we misschien nog een klein probleempje. We hebben onze vaccinatie gehaald bij de GGD en daar is ons verteld dat voor Tagaytay malariaprofylaxe niet nodig is. Hoe zit dat als je naar Cocobeach gaat? Heb je dat dan wel nodg? En kan je dat dan evt. ook bij de huisarts halen? Op dit moment is het heel druk bij de GGD (omgeving Leiden), en ik wil niet aarde en hemel bewegen voor een nieuwe afspraak als we eigenlijk geen malariaprofylaxe nodig hebben. Heb al twee infolijnen gebeld, maar daar geven ze geen advies; voor advies moet je een afspraak maken…
Nee, je heb geen malariatabletten nodig. Er zijn wel muggen dus voordat je naar cocobeach gaat wel voldoende anti muggenspul meenemen. Volgens mij levert Cocobeach standaard een klamboe, maar voor de zekerheid kan je die ook maar beter zelf meenemen. En vergeet natuurlijk de zonnebrand niet. Zelfs als het bewolkt is heb je nog zonnebrand nodig daar. Dit kan je allemaal in de supermarkt in Manila krijgen.
Er word door de verschillende instanties in Nederland nog wel eens veschillend gedacht,welke gebieden in Filippijnen tot de malaria gebieden behoren en welke niet. Sommigen beschouwen voor het gemak heel de Fil. maar als risicogebied, sommigen hanteren dit kaartje Malaria | Filipijnen | Vaccinaties op reis en daarop zou Puerto Galera dus wel in het malariagebied liggen. het dringt kennelijk maar moeilijk door dat Filippijnen al enige jaren malariavrij is , met uitzondering van het eiland Palawan. En zelfs daar heb ik nooit malaria opgelopen, zelfs zonder tabletten te slikken. Voor de kinderen had ik toen wel de voorgeschreven tabletten, maar die smaakten zo vies en bitter dat ze er maar 1 hebben genomen en daarna wilden ze absoluut niet meer. Ik vind het wel frappant dat mensen die voor het eerst naar Filippijnen gaan zich vaak zorgen maken over malaria, maar over de ziekte dengue die ook door muggen word overgebracht en wel 10 keer gevaarlijker is dan malaria, en nog geen medicijnen voor bestaan hoor ik meestal niemand. Door dengue vallen in Filippijnen veel meer slachtoffers dan door malaria ,dat heel goed te behandelen is. Zoals budozer al aangaf zorg voor goede klamboes, om onder te slapen, en tegen het vallen van de duisternis onbekte lichaamsdelen ,handen benen en gezicht insmeren. Een goed locaal product in Filippijnen tegen muggen is OFF Lotion van Johnson en is overal te koop.
Het is niet zo dat ik me bijzonder druk maak om malaria:, en ik wil liever geen malariaprofylaxe slikken. Maar als het daar voor komt dan wil ik toch mijn kinderen beschermen. Zelf heb ik ooit malaria opgelopen in Afrika, ondanks het feit dat ik malariaprofylaxe slikte. Was heel erg beroerd! Ik heb leiver niet dat mijn kinders daar last van krijgen. Aan de andere kant: een sinaspril krijg ik er niet in, laat staan andere, bittere, troep.
Overigens heb ik ook niet zo’n hoge pet op van de GGD. Onze ‘zuster’ was er niet zeker van of het wel of geen malariagebied was (en dan had ze het over Tagaytay). Mijn schoonouders (zij gaan ook mee) lieten zich vaccineren bij een andere GGD, en zij moesten n.b. míj bellen om te vragen of het wél of geen malariagebied was! Dit geeft mij het gevoel van natte vingerwerk…
Wat betreft de klamboes: het is dus verstandig om zélf klamboes aan te schaffen? Of wordt het door het hotel verstrekt? En wat is een goed (internet)adres om klamboes te kopen?
Je kan er wel van uit gaan dat op Cocobeach in de huisjes klamboes aanwezig zijn, gezien het open karakter van de huisjes. . Je zou per e-mail kunnen navragen of dit inderdaad het geval is. Wel even de klamboes op Cocobeach contoleren op eventueel kleine gaatjes van een sigaret of iets dergelijks ,1 klein gaat is genoeg voor een muskito. Ook bij de kinderen er op letten dat de klamboe niet los over het bed heenhangt omdat muggen erdan onderdoor komen, maar het uiteinde van de klamboe onder de matras stoppen. Als je eventueel een klamboe in Nederland koopt let er op dat het dan een heel fijnmazige is, muggen in filippijen zijn bijzonder klein. Maar ook in Filippijnen een klamboe aanschaffen kan,is waarschijnlijk nog goedkoper ook, in de winkelcentrum rond Shangrila volop verkrijgbaar en ook wel in het centum van Puerto Galera, dat Sabang genoemd word.
Net buiten PG ligt de Tamaraw Falls, is heel leuk voor die kinder om een echte waterval te zien. Maar ik advizeer mijd het uitgaanscentrum van PG.Sabang loopt vol met pedofielen en kinderprostitutie. Walgelijk om die vieze oude mannetjes hand in hand over straat te zien lopen met kleine meisjes. Op coco zal U hier geen last van hebben, is een echt familieresort.
Achteraf gezien een wijze beslissing om niet naar de Taal vulkaan te gaan, nabij Tagaytay. Wegens verhoogde aktiviteit is de vulkaan nu voor toeristen gesloten. Voor de mensen die op de vulkaan wonen is het te hopen dat het snel weer rustig word en niet tot een uitbarsting komt, zodat de toeristen weer kunnen komen