Goede gids/ geld wisselen en opnemen

Hallo!
Ik ben misschien een beetje laat, want het is nu 21 augustus en op de 27ste vlieg ik voor drie weken naar Cuba, en al vanaf de 25ste niet meer bereikbaar omdat ik dan al in Amsterdam zit. Mocht er toch iemand op de valreep willen reageren:
Ik heb een hotel geboekt in Varadero (erg goedkoop) want ik ben van plan om veel rond te reizen en zoveel mogelijk te zien. Ik ben een vrouw en reis alleen, maar ik spreek wel Spaans. Dus:

1. Wat is de beste manier om te reizen, kan dat per bus? Ik wil geen auto huren. Of is het beter een privéchauffeur te nemen en hoe kom ik hieraan? Eerder reiservaringen hebben mij geleerd dat je het beste in het hotel vraagt, er is altijd wel iemand die iets erbij wil verdienen.
  2. Geld opnemen - ik neem contant geld mee maar voor het geval dat het te weinig is - ik heb gelezen dat het mogelijk is om met je master card bij een bank geld op te nemen, klopt dit?
  3. Geld wisselen - in het hotel of beter ergens anders? Ik ben in maart in Gambia geweest en daar heb ik alleen maar geld op straat gewisseld tegen een goede koers, hoewel er erg voor werd gewaarschuwd (nooit problemen gehad), in het hotel werd een veel lagere koers gehanteerd.
    Alvast bedankt voor de reactie(s),
    groetjes van Lisalotte
    Bijna op weg naar Cuba >>>

Hoi hopelijk ben ik op tijd.
Je kunt van stad naar stad reizen met de Viazul bussen, kaarten kun je een dag of langer vantevoren kopen bij de busterminals en in sommige hotels met toerist info. Soms kun je met een paar personen een taxi delen, dat is goedkoper.

Wissel geen geld bij hotels, neem een voorraadje Euro’s mee en wissel bij banken. Bij banken kun je ook tegen het creditcard geldopname tarief geld opnemen. Op straat kun je wel een aantal CUCs wisselen tegen moneda nacional.

De beste gidsen zijn de mensen zelf. Slaap je in een casa, vraag de eigenaar dan om je op weg te helpen.

Bedankt voor de reactie! Mijn ervaring is ook dat je meestal een slechte koers krijgt als je geld wisselt in het hotel. Naar een bank dus.
Groetjes! :dag: