Beste lezer, eerst en vooral mijn excuses als ik elders de antwoorden kan vinden, waarschijnlijk heb ik nog niet beet hoe ik hier best kan zoeken.
Als ik toekom op de luchthaven (terminal 2), en in orde ben met mijn ziekteverzekering, is mijn eerste bekommernis: geld! Klopt het dat in terminal 3 automaten zijn? Haal ik dan het hele bedrag in Cuc’s af voor mijn reis? Wat met peso’s en betalen bij de plaatselijke bevolking? Elders wisselen? Kan ik vermijden met al mijn geld de hele tijd rond te trekken? Elders automaten, kluis huren?
Kan ik met de bus naar Havana? En moet ik vooraf al wat geboekt hebben? Een idee waar (particulier mogelijk)?
Ik zou dan deels met bussen en de trein het één en ander gaan verkennen.
Jouw ervaringen of doorverwijzingen zijn welkom voor een rijpere backpacker, nog groen voor Cuba
O ja, waar kan ik best kaarten kopen van Cuba - plattegrond Havana?
Met automaten is het altijd lastig in Cuba, neem voldoende Euro’s mee (geen dollars) in de banken en sommige hotels kun je met je creditcard geld opnemen. Cucs kun je bij de bank omwisselen voor pesos, maar er zullen niet zo gek veel plaatsen zijn waar je terecht kunt (of wilt) kleinere winkels de verkopers in de trein en en sommige eettentjes accepteren pesos. Veel casas zijn veilig de mensen stelen niet, je geld is daar wel veilig.
Je kunt met de bus naar Havana, vantevoren boeken kan, maar hoeft niet veel chauffeurs nemen je tegen betaling wel mee, misschien dat er mensen een groep vormen om met de taxi te gaan, dat is vaak gunstiger.
Neem vooral de bus, vermijd de trein. Ik heb met de trein door Cuba getrokken en ondanks dat het een avontuur is, het is zeer oncomfortabel, heet, traag, stopt vaak voor onbekende redenen. Er zijn veel aardige mensen in de trein, ze verkopen kaas (erg veel trouwens) en drinkwaar. Je zult versteld staan de oude Nederlandse sprinters zijn een luxe vergeleken met de cubaanse treinen. Van wagon tot wagon moet je soms levensgevaarlijke sprongen maken.