Goed hotel in Tokyo

Wij vragen u misschien het hemd van de lijf.

Wij hebben nog een vraag over de medische kosten in Japan.
Wij lazen op het forum dat die erg hoog zijn in Japan.
De Nederlandse reisverzekeraars vergoeden maar tot een bepaald bedrag
voor ziektekosten .
Kunt u ons een reisverzekeraar/reisverzekering aanbevelen die de medische kosten wel volledig vergoed.

Bij voorbaat dank voor uw reactie

Mvg Hans

Ik denk dat je je vergist. De zorgverzekering vergoedt tot een bepaald maximum, maar reisverzekeringen (mits medische kosten meeverzekerd natuurlijk!) vergoeden de volledige kosten voor artsen en ziekenhuizen.

Wij hebben zelf de doorlopende reisverzekering van Unive comfortpakket. In dat pakket zitten standaard de medische kosten, ongevallen, wintersport en werelddekking in en je mag een half jaar achtereen op vakantie (standaard is 2 maanden) voor rond de € 100,- per jaar voor ons beiden en onze (thuiswonende) studerende kinderen (zonder kinderen € 85,-) . Deze afgesloten na gunstige prijs/kwaliteit beoordeling door de consumentenbond. We kunnen het hele jaar gaan en staan waar we willen zonder steeds te hoeven verzekeren en dat geldt ook voor onze kinderen (zijn ook verzekerd als ze alleen op vakantie gaan). Maar er zijn vast meerdere verzekeringen die medische kosten meeverzekeren.

Succes.

Beste Gejo,

Dank u voor uw advies.

Wij hebben nog even een andere vraag aan u.

Stel je boekt de vlucht geruime tijd voor aanvang van de reis en je wordt
ziek voor vertrek ben je dan de volledige ticketprijs verschuldigd en kun je
dan niets terug claimen .
Ik heb wel eens gelezen dat je alleen bij een volledige reis ( vlucht + hotels )
kunt annuleren ( als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten ) en
dit niet geldt als je de vlucht los geboekt hebt.
En geldt dit ook voor de JRP -pas ( 3 maanden van te voren aanvragen).
Wij willen in principe alles los boeken van elkaar.

Met vriendelijke groet,

Hans

Annuleringsvoorwaarden verschillen volgens mij per aanbieder en soort ticket. Een losse hotelboeking, mits niet vooruit betaald is meestal makkelijk te annuleren.

Terugkomend op de hotelboeking in Tokyo. Ik zou proberen een hotel te boeken bij een van de stations waar de Narita Express stopt. Dan hoef je niet nog eens met je koffers over te stappen of een taxi te nemen. De Narita Express gaat o.a naar Shinjuku, Ikebukuro en Shibuya. Maar qua prijs is het moeilijk om iets vergelijkbaar als een Toyoko Inn te boeken op een van deze plekken.

Beste Nigo,

Ik las bij een bericht van Gejo01 een tip :

Als je lid wordt van de club van TOYOKO INN krijg je korting voor het
weekend . Nu heb ik op hun website gekeken maar hoe kan ik nu lid
worden.

Mvg Hans

Je kan je aanmelden bij het inchecken, de korting (20% op zondagen en 5% op andere dagen) wordt dan ter plekke alsnog verrekend. Kost eenmalig 1500 yen, maar met een zondag erbij heb je dat al snel terugverdiend. Er zitten daarnaast nog wat andere voordeeltjes aan vast, zoals langer van tevoren reserveren en een uur eerder inchecken.

Als ik het goed begrijp :

Je kunt je alleen aanmelden als je daadwerkelijk een reservering maakt ;
dus nog niet vooraf zonder een reservering .

Mvg Hans

P.S Wilt u svp ook nog even naar mijn vorige vraag kijken i.v.m
annuleringskosten bij ziekte .
Lid GEJO heeft mij al geantwoord dat dit per maatschappij verschilt;
heeft u hier ervaring mee.

Mvg Hans

Je kan vooraf al reserveren zonder lid te zijn, en dan pas bij aankomst lid worden, waarbij de korting direct alsnog op je reservering wordt toegepast. Er staat wel een telefoonnummer op de site, maar zoals ik het lees is dat alleen voor informatie, niet om je aan te melden.

Wat betreft annulering, geen directe ervaring mee, maar ik weet wel dat sommige verzekeraars expliciet aangeven ook zelf samengestelde reizen te verzekeren. Maar in principe zal sowieso alleen de vlucht echt een risico vormen, hotels kan je in Japan meestal gratis annuleren, en de JRP kan je vrij kort voor vertrek pas bestellen.

M.b.t. de annuleringsverzekering geld bij een aantal verzekeringen dat alleen paketreizen verzekerd zijn. Maar bij mijn doorlopende annuleringsverzekering van Unive (die ik als extra optie bij hun reisverzekering heb) zijn samengestelde reizen meeverzekerd. Ook als je met het openbaar vervoer reist (trein, vliegtuig, etc.) en er grote vertraging is (aswolk…). Zeker iets om op te letten als je (zoals wij) zelf alles los wilt boeken. Wanneer je vooraf aan een van de annuleringsvoorwaarden voldoet (bijv. een ernstige ziekte etc.), dan worden bij deze verzekering wel alle boekingen vergoed. Bij veel hotels die je direct bij het boekt (kan soms niet bij boekingen van booking.com, expedia.com, etc) kun je dan nog zelf annuleren en heb je daarvoor geen kosten. Zo ook bij het Toyoko-inn hotel. Er geldt nl. wel een maximum bedrag bij annuleringsverzekeringen. Lees hoe dan ook de algemene voorwaarden even door.

Zoals Wizzard al aangaf krijg je de korting bij Toyoko-inn alsnog wanneer je aankomt en de kamer ter plaatse bij het hotel betaalt, ook al heb je tevoren gereserveerd. Wel voordat je betaalt melden dat je lid wilt worden. Er wordt dan een (pas)fotootje van je gemaakt en je krijgt meteen de clubkaart, ontvangt een welkomstgeschenk (tandenborstel of zo iets) en de korting wordt direct in je hotelrekening afgetrokken.

Wij zijn lid geworden in 2009 en kan nog steeds inloggen op hun site en boeken. Het extra voordeeltje is dat we nu 6 maanden vooraf kunnen boeken in plaats van de standaard 3 maanden vooraf.

Je kunt proberen een hotel zoeken in de buurt van het station in Tokyo waar de shinkansen stopt, maar dat is een enorm station en een hotel vind je niet binnen 50 meter van het station. En zeker niet voor de prijs van een Toyoko-inn. Dus moet je alsnog een taxi nemen of een flink stuk lopen met je koffers naar dat hotel. In het station kun je mijns inziens gemakkelijker overstappen in de Yamanote lijn en dan kun je een (veelal goedkoper) hotel kiezen dat dichterbij een klein station ligt zodat je steeds veel minder hoeft te lopen tussen het hotel en de trein.

Neem overigens zo min mogelijk mee. In de Toyoko-inn hotels staan wasmachines waarmee je zelf kunt wassen. Ga je budget, dan is er ook een magnetron in de lobby waar je zelf supermarktmaaltijden kunt opwarmen en in je kamer kunt opeten. Een netbookje is wel handig want je hebt internet op je kamer (bedraad dus neem een patchkabeltje mee), maar anders is er ook altijd een internetcomputer in de lobby gratis voor gasten.

Beste Gejo,

Zoals u al eerder aangaf is Tokyo een enorm grote stad.
Dit hadden wij ons niet helemaal bezeft.
Nu vragen wij ons af als je de verschillende wijken bezoekt er dmv
borden (in ENGELS ) de bezienswaardigen worden aangegeven.
Of is het noodzakelijk bij bezoek van te voren voor elke wijk de
bezienswaardigheden te plannen en de route/vervoer uit te stippelen.

Bij bezoek aan Wenen hadden wij een reisgids waar per wijk de bezienswaardigheden werden aangegeven met vermelding bus/tram
nummer om er te komen.

Mvg Hans

bij een station is meestal wel een touristoffice. Deze bestaat uit een aantal balies. Meestal is er één balie aanwezig met een medewerker die redelijk engels spreekt. Aan die medewerker kun je vragen wat de belangrijkste bezienswaardigheden zijn van die wijk en hoe je er het beste kunt komen. Je kunt er ook een plattegrond krijgen.

Afgezien daarvan (die tourist info’s vind je alleen op de grotere stations, niet bij de kleinere) staat er op elk station, zowel trein als metro, een plattegrond van de omgeving met de nabije bezienswaardigheden, en ook welke uitgang je daarvoor moet nemen. Vooral op grotere stations met soms wel tientallen uitgangen kan dat erg praktisch zijn.

Bij die torurist informations in Tokyo kan je trouwens de zogenaamde Handy Guide krijgen, een handig boekje met per wijk de bezienswaardigheden en een goede plattegrond.

Wat betreft bordjes wisselt het nogal, sommige dingen staan heel goed aangegeven, en soms is nergens een bordje te bekennen. Het is mij echter nog niet overkomen dat ik iets echt niet kon vinden, het is alleen soms even zoeken.

Echt bewijzering naar de bezienswaardigheden zijn me nooit opgevallen. Ik kom sinds 1979 in Japan en in die tijd kon je niets lezen, durfde een Japanner nauwelijks Engels te spreken (behoudens kinderen van een jaar of 15 die het wel eens wilden proberen), een taxichauffeur sprak en las sowieso alleen Japans (en ik de straatnamen niet eens in het Japans kon uitspreken), konden we op het station niet zien welke kant we op moesten, etc. Maar ben Nederlander en dus ben altijd overal gekomen waar ik wilde. Je wordt er snel handig in!

Vandaag de dag is het nauwelijks een probleem. De bewijzering op stations etc. kunnen we nu lezen en een flink aantal Japanners spreekt een beetje Engels. Wel is het nog altijd zeer raadzaam om een goede plattegrond van de stad te hebben en eventueel is daarbij een (Garmin) GPS handig (maar zeker niet noodzakelijk). Wel is het goed om te weten wat je wilt gaan zien; er zijn genoeg tips te vinden op dit forum. Je kunt daarvan een lijstje maken. Bij de baliemedewerk(st)er in je hotel kun je dan altijd even overleggen hoe je daar het beste met het OV kunt komen. Vraag de medewerk(st)er dan ook even om de naam van de bezienswaardigheid in het Japans op een papiertje te schrijven. Kan heel goed van pas komen als je de weg moet vragen.

Wat je wel moet doen is, zodra je in je hotel aangekomen bent, een visitekaartje van het hotel meenemen. Wil je dan overhoopt met taxi terug naar je hotel, dan laat je de chauffeur gewon het kaartje zien…

Succes (en het valt best mee hoor).

Als je op een station aankomt moet je altijd even de tijd nemen om je te orienteren en niet gelijk naar de dichtsbijzijnde uitgang lopen. Een verkeerde uitgang nemen kan je veel tijd kosten. Op het perron staat vaak al aangegeven welke uitgang / trap naar waar leidt via bordjes of een groot bord. Als je van het perron af bent ook weer even de tijd nemen om je te orienteren en de juiste uitgang te vinden. In Tokyo hebben de uitgangen van JR-stations meestal namen (bv West-exit) en bij de metro-stations zijn ze genummerd: A1, B2, B3 enz. Op Google maps kun je alvast opzoeken welke uitgang het dichtste bij je uiteindelijke bestemming is. Vragen aan een medewerker op het station kan natuurlijk ook altijd.

De meeste hotels hebben een plattegrond op hun website. Het is handig om deze uitgeprint bij je te hebben. Ook voor taxibestuurders, want die weten vaak ook de weg niet en hebben niet altijd navigatie aan boord.

Een aantal onderdelen waar wij een beetje tegen opzagen in onze reisplanning
beginnen steeds duidelijker te worden door de informatie die wij van de
leden op het forum krijgen. Hiervoor dank.

Als wij de hotels vooraf boeken en onverhoopt niet op tijd op een bestemming kunnen komen in Japan ,had ik gelezen dat je 24 uur van te voren nog
kan annuleren .
Kan dit dan ook via de website van de hotelketen of moet je bellen naar
het hotel.
Dit vraag ik omdat onze telefoon niet geschikt is voor Japan en wij alleen
een tablet meenemen.

Mvg Hans

Ik heb het nog niet bij de hand gehad, maar het is mijns inziens beide mogelijk. Via de website is het eenvoudigste na inloggen op “my reservations”, maar ook telefonisch moet het kunnen. Je kunt, als je geen GSM hebt die daar werkt (weet je het zeker dat je GSM daar niet werkt?), altijd nog een telefoonkaart kopen en daarmee op veel plaatsen met een van de publieke telefoons bellen.

Maar de fax wordt in Japan nog veel gebruikt en kan een eenvoudige manier zijn. In een postkantoor of aders loop je een hotel in. Voor een paar yen sturen ze het velletje voor je.

Ik ben overigens nog nooit ergens te laat geweest in Japan. Alles gaat daar veel meer op tijd dan hier! De treinen gaan op de minuut. Niet te vergelijken met hier!

Wanneer vertrekken jullie?

Bij Toyoko Inn kun je tot 16:00 op de dag van de reservering annuleren via hun website bij ‘My reservations / cancel’

Let wel op dat gratis wifi in Japan niet zo vaak beschikbaar is als in andere landen. Volgens hun website biedt Toyoko Inn dit overigens wel aan in hun lobbies .

Wij willen graag tijdens de bloesemtijd naar Japan en willen dan eind maart
begin april 2013 3 weken of iets langer gaan .

Mvg Hans

Ik had op het forum gelezen dat je wel op de kamer kunt internetten
met een Lan kabel .

Omdat ik mijn laptop niet wil meenemen ( gewicht en grote 18 inch ) wil
ik alleen een tablet meenemen .
Alhoewel er op mijn tablet geen aansluiting zit voor een Lan kabel schijnt
het met een losse router/accespoint wel mogelijk te zijn te kunnen
internetten op mijn tablet .
( Dit had ik laatst gehoord van iemand die in China was geweest en
volgens hem werkte dit perfect).

Mvg Hans

Niet alleen in de lobby, maar ook op de kamers is een UTP-aansluiting (geen WiFI dus). Maar als je voor een paar tientjes een klein Accesspoint meeneemt dan kun moet je die inderdaad met een patchkabel (dus die ook meenemen) kunnen aansluiten en zelf WiFi maken. Kun je dat Accespoint thuis al vast helemaal instellen op je tablet en beveiligen.

Ik gebruik zelf op reis een netbookje (1 kg) dus ik heb geen ervaring hier mee.

Het internet is bij Toyoko-inn voor gasten gratis, evenals een simpel (maar wel lekker) Japans ontbijtje meestal in de lobby waar een paar vriendelijke oude dametjes het vers klaarmaken (onder andere misousoep, grote sushi’s, koffie, etc. Het is geen Hilton hoor, maar best gezellig tussen de Japanners (vreemd genoeg waren er maar zeer weinig niet-Japaners in de Toyoko=inn).