Gisborne en omgeving

Gisborne en wijde omgeving is nog niet besproken in dit forum. Bovendien wordt dit gebied stelselmatig overgeslagen in georganiseerde bus- en autorondreizen. Dit gebied verdient dit volgens mij niet. Ik vind dit een heel mooi gedeelte van Nieuw Zeeland, één van de mooiste van het noordereiland. Hoe zit dat?

Het is niet bewust een onderwerp dat vermeden wordt volgens mij hoor.
Deel vooral met de anderen hier waarom je het één van de mooiste gebieden vindt! :smiley:

Heel veel mensen voeren geen tags in als ze wat schrijven in de wereldwijzer forums, zodat moeilijker te zien is of wat over b.v. Gisborne en omgeving is geschreven. Ik ging er ten onrechte van uit, dat, als er geen tags over iets zijn, er niets over is geschreven. Daarom een oproep aan iedereen, als je over iets schrijft, voer dan ook tags in.
Afgezien daarvan heb ik nog steeds de indruk, dat het oosten van het noordereiland, o.m. Gisborne en omgeving, relatief weinig wordt bezocht. Ik zou graag een reaktie willen hebben, waarom dat zo is.

De binnenlandroute van Opotiki naar Gisborne vind ik al heel mooi. Je gaat door een uitgesproken dun bevolkt gebied langs een nauwe beboste rivier- of beekkloof.

De kustroute van Opotiki naar Gisborne heb ik niet afgelegd, maar volgens mij moet die wel heel boeiend zijn met veel rotsen en een kronkelende weg. Er moeten relatief veel maori’s wonen.

Dan de zuidroute van Napier / Hastings naar Gisborne. Heel anders, maar ook heel boeiend. Veelal open landschappen met groene heuvels en bergen met veel afwisseling. Die route vind ik over het algemeen veel mooier dan die van Napier / Hastings maar Wellington, alhoewel bij de laatste ook hele mooie stukken tussen zijn.

De kustroute van Opotiki naar Gisborne is prachtig en één van de minst toeristische gebieden van NZ. Het eerste stuk is bezaaid met kleine baaien en veel grote Pohutukawa bomen. Bij helder weer kan je ook het stomende White Island goed zien. Vooral de omgeving aan de East Cape met zijn vuurtoren is heel mooi en heel desolaat. Enkele foto’s van ons bezoek:

Wij bezoeken het niet, puur vanwege tijdgebrek. We willen in korte tijd veel zien; het snelste gaat het dan toch recht middendoor naar beneden. We hebben maar 30 dagen. Als we een week of zes/zeven hadden, dan zouden we ook de oostkust van het noordereiland hebben gepakt.

Jullie zouden er ook voor kunnen kiezen om het noordwesten van het noordereiland (het gebied tussen Auckand en Cape Reinga) te laten voor wat die is, om daarmee tijd vrij te maken voor het oosten van het noordereiland.

Graag wil ik ook even de tijd nemen om hierop te reageren. Mijn vriend en ik reizen komende februari 28 dagen door Nieuw Zeeland, van Auckland naar Christchiurch. Helaas voor jou Cor Zijlstra, moet ik bekennen dat ook wij het oosten van het Noordereiland niet doen, en in ons geval is dit ook puur vanwege tijdgebrek.

Daarbij denk ik dat het voor velen ook een kwestie is van het onbekende! Er zijn veel plaatsen en bezienswaardigheden die ‘standaard’ door iedereen worden aangedaan in Nieuw Zeeland.
Gisborne en omgeving is hierin een onbekende, naar mijn mening evenaals het westen van het Noordereiland.
Ongetwijfeld dat de natuur er prachtig is, zoals in heel Nieuw Zeeland, dus Gisborne en omgeving zal daar geen uitzondering op zijn. In ons geval is het een combinatie van stukje onbekendheid en tijdgebrek, tijd die we liever ergens anders besteden.

28 dagen is eigenlijk al te kort om beide eilanden fatsoenlijk te kunnen bezoeken, dus we moeten keuzes maken. Ik denk dat veel mensen zo denken en dan toch echt voor de ‘highlights’ gaan!

Groetjes,
Ashley

Je kunt ook een goede reisgids doornemen en aanstippen wat voor jullie het meest aantrekkelijke is. Dat hoeven niet allemaal standaardplekken en standaardroutes te zijn. Wat voor de ene “highlights” zijn hoeven voor de andere geen “highlights” te zijn.

Moeten jullie er een haastvakantie van maken? Dat lijkt mij niet zo aantrekkelijk. Misschien is b.v. een paar dagen rondtoeren op Waikeke Island voor jullie wel leuker dan een paar dagen in Auckland te zijn en daar standaard"highlights" te zien. Waiheke Island is te bereiken met de boot vanuit de haven van Auckland.

Jullie kunnen ook kriskras Nieuw Zeeland verkennen en, als je ergens bent, daar aan de hand van de reisgids bekijken wat in die omgeving aantrekkelijk is. Je plant een aantal reisdagen voor het overbruggen van afstanden en een aantal verblijfsdagen waarin je de omgeving verkent.

Zo te zien hebben jullie een reisplan gemaakt. Hoe ziet dat plan er uit?

Het doornemen van reisgidsen hoort bij ons standaard bij een voorbereiding voor een vakantie!

Ons reisschema ziet er als volgt uit:

Dag 1: Aankomst Auckland
Dag 2: Auckland - Coromandel
Dag 3: Coromandel
Dag 4: Coromandel
Dag 5: Coromandel - Rotorua
Dag 6: Rotorua - Taupo - Napier
Dag 7: Napier
Dag 8: Napier - Wellington
Dag 9: Wellington - Picton - Kaiteriteri
Dag 10: Kaiteriteri
Dag 11: Cape Farewell & Farewell Spit (vanuit Kaiteriteri)
Dag 12: Kaiteriteri - Westport - Punakaiki - Greymouth
Dag 13: Greymouth - Franz Josef
Dag 14: Franz Josef - Lake Matheson - Wanaka - Queenstown
Dag 15: Queenstown
Dag 16: Queenstown - Te Anau - Milford Sound - Te Anau
Dag 17: Te Anau - Invercargill
Dag 18: Invercargill - Dunedin
Dag 19: Dunedin
Dag 20: Dunedin - Moeraki Boulders - Lake Tekapo
Dag 21: Lake Tekapo - Mt. Cook - Lake Tekapo
Dag 22: Lake Tekapo - Christchurch
Dag 23: Christchurch - Kaikoura
Dag 24: Kaikoura - Christchurch
Dag 25: Christchurch
Dag 26: Akaroa
Dag 27: Christchurch
Dag 28: Christchurch, vertrek uit Christchurch

Wij weten heel goed wat we wel en niet in Nieuw Zeeland willen zien en doen. Helaas past niet alles in 28 dagen, en dus moet je keuzes maken.
De reisgidsen en internet helpen ons met andere bezienswaardigheden en mooie plekjes die we kunnen bezoeken onderweg van de ene naar de andere plek. Ook reisverhalen op Waarbenjij.nu bevatten vaak enorm veel leuke en handige informatie van leuke wandelingen, leuke plekjes, leuke restaurantjes, e.d.

Naar aanleiding van jouw bericht heb ik een andere discussie geopend over standaardplekken en standaardroutes door Nieuw Zeeland. Ik kreeg antwoord, dat er geen standaard is voor Nieuw Zeeland.

Ik heb wel de indruk, dat een beperkt aantal plekken door heel veel mensen wordt aangedaan. Een voorbeeld van zo’n plek zijn de hete bronnen van Rotorua. Maar de vraag is, of dat wel een moeten moet zijn. Bovendien heb je iets dergelijks ook in Europa, namelijk bij Furnas op het Azoren eiland Sao Miguel.

Groeten, Cor.

Ik heb daarop gereageerd dat er naar mijn mening geen standaard is voor Nieuw Zeeland. Het land is zo divers en heeft voor ieder wat wils te bieden. De een gaat er naartoe voor een complete wandelvakantie, de ander voor een fietsvakantie, de ander voor een adrenaline vakantie, en ga zo maar door!

Inderdaad, het land is zeer divers. Het land heeft zeer veel hoogtepunten. Maar waarom zijn er dan zoveel plekken die standaard worden aangedaan?

Ik denk dat dit gebeurt in navolging wat mensen in de reisboekjes zien. Uiteindelijk zijn we toch een beetje kuddedieren!
Je stelt je reis samen aan de hand van wat je kunt vinden op internet, reiservaring van andere reizigers en wat eigen inbreng.
Ik weet niet wat jij met Gisborne hebt en waarom je er een ‘‘campagne’’ om voert hahaha, maar ik heb het idee dat het noordereiland sowieso als wat minderwaardig wordt gezien ten opzichte van het zuider eiland.
De meeste gaan een week of vier/ vijf richting N-Z. Dan moet je toch bepaalde dingen wegstrepen. Dat je ook in Europa hete bronnen hebt, wil m.i. niet zeggen dat je ze daarom in NZ maar over moet slaan maar dat is ieder voor zich.
Wij hebben in IJsland echte geijsers gezien, voor ons hoeft de geijser dus niet zo nodig als hij opgewekt moet worden met zeepsop. Maar om nou ergens niet naartoe te gaan omdat je het in Europa ook kunt zien… Wie zegt dat je daar naartoe zou gaan op vakantie? Ik geloof vast dat Gisborne mooi is, maar zoals altijd kan je niet alles hebben. De een kiest ervoor, de ander niet.

Groetjes Sharon.

1 like

Ik heb het oosten van het noordereiland aageprezen, omdat dat minder bekend is bij veel mensen, terwijl dat gebied landschappelijk volgens mij tot de mooiste van het noordereiland behoort.

Het kan zijn, dat men niet voor het oosten van het noordereiland kiest, omdat daarin landschappen voorkomen die ook op het zuidereiland te zien zijn. Dat betekent niet, dat je die daarom op het noordereiland maar moet overslaan. Ik heb in Wellington en Auckland rosaria bezocht, ondanks het feit dat er ook een rosarium in Winschoten is. Ik vond het ook leuk om in het zuidwesten van het zuidereiland door een fjord te varen, ondanks dat ik in Noorwegen veel fjorden heb gezien, die veelal stukken langer zijn. Ik heb in Wanganui een leuke wandeling gemaakt door een woonwijk, die lijkt op een villabuurt in Groningen. Ik heb in Christchurch in de wijk St.Martin lekker langs een water gelopen, dat veel lijkt op een Nederlands water. Ik heb in Melbourne (Australië) de eerste dag niet veel anders gedaan dan warenhuizen en winkelcentra bezoeken, ondanks dat die in Nederland ook te vinden zijn. Ik heb in Nieuw Zeeland zwemmende eenden gefilmd, ondanks dat die ook in Nederland te zien zijn, soms zelfs in een vijver vlak bij huis. Dit soort dingen vond ik leuk om te doen, wat je zeker niet moet mijden. Dat betekent niet, dat je deze plekken persé moet hebben gezien.

Ik vind het noordereiland niet minderwaardig t.o.v. het zuidereiland. Misschien is het noordereiland landschappelijk zelfs wat gevarieerder. Het ruige vulkaaneiland Rangitoto is totaal anders dan het mooie eiland Waiheke, die dicht bij elkaar liggen en per boot zijn te bereiken vanuit Auckland.

Ach, dan hebben mensen een reden erbij om terug te komen naar Nieuw Zeeland. Dan kunnen ze dan de dingen zien en doen, waar ze de eerste keer geen tijd voor hadden.

1 like

Ik ben ca anderhalve maand in Nieuw Zeeland geweest, waarvan 2 a 3 weken in een busrondreisgezelschap. In de tijd, dat ik niet in het gezelschap was, heb ik voornamelijk andere gebieden bezocht, o.m. Gisborne en omgeving, noord Coromandel, Rangitoto Island, Waiheke Island, Devonport, Nelson, Marahau, Invercargill, Stewart Island, Kaikoura, Hammer Springs, Akaroa, enz. Ook heel leuk!

@ Ash,

niet dat het echt past onder deze post maar ik heb toch veel twijfels bij jou route. Misschien nieuwe post of privé?

Verklaar je nader. Welke route zou jij doen? Ik heb wel kritische kanttekeningen gegeven op de rout van Ash, maar ik vind wel, dat Ash voor de korte periode een mooie route heeft uitgezocht.

Overigens ben ik van mening, dat men voor een bezoek aan Nieuw Zeeland meer tijd moet uittrekken. Het is niet net als zomaar even naar Noorwegen gaan. De kosten van de heen- en terugreis naar en van Nieuw Zeeland zijn aanzienlijk hoger dan die naar en van Noorwegen. De verblijfskosten in Noorwegen zijn wel weer hoger dan die in Nieuw Zeeland.

No worries, ik heb het er al met Ash over gehad…

1 like