Ik ben op zoek naar mogelijkheden om vrijwilligerswerk te doen voor 2-3 wkn in Peru (Cusco en omstreken) op korte termijn. Vanaf 24 aug-27 sept ben ik in Cusco op vakantie en was benieuwd of ik ergens als vrijwilliger aan de slag kan bij een gezondheidsproject.
In het kort: afgelopen 3jr gewerkt als basisarts verantwoordelijk voor eerstelijns gezondheidspost in Peruaanse Amazonegebied(Iquitos) via duitse stichting.
Mijn Peruaanse partner woont in Cusco en daardoor ben ik dus goed bekend met de stad.
Ik wil me, naast gewoon vakantie vieren[emoji4], graag nuttig bezig en nieuwe ervaringen op doen, om daarbij ook meer bekend te raken met de (eerstelijns) gezondheidszorg in Cusco (met oog op evt. emigratieplannen over een jaar). Ik ben momenteel werkzaam in Nederland in de jeugdgezondheidszorg. Zaken als huisvesting/taal en reis is geregeld, het gaat me slechts om het werk.
Heeft er verder iemand nog tips voor het volgen van een cursus quechua in Cusco?
Samen met een Belgische vriendin richtte ik enkele jaren geleden de Peruviaanse NGO op genaamd Oye LENA in Curahuasi, een prachtig (niet-toeristisch) stadje op 2u van Cusco. Oye LENA is een onderwijsproject dat armoede en sociale ongelijkheid wil tegengaan.
Elke dag wordt er in kleuteronderwijs gegeven op het project, alsook wordt er onderwijs voorzien voor kinderen en jongvolwassenen met een beperking. We werken verder ook samen met de plaatselijke bevolking (scholen en dergelijke) om samen beter onderwijs te bekomen voor iedereen.
Op regelmatige basis worden er ook doktersbezoeken en tandartsbezoeken georganiseerd voor de kinderen.
Wij zijn momenteel nog steeds op zoek naar vrijwilligers, en in augustus en september geniet je zelfs van 50% korting op accommodatie.
Door te verblijven op het project steun je de werking van Oye LENA, want iedereen werkt er op vrijwillige basis (behalve Peruviaanse werkkrachten die een Peruviaans minimumloon ontvangen).
Indien je interesse hebt, stuur gerust en volledig vrijblijvend een mailtje naar oyelena.peru@gmail.com