Vrijwilligerswerk Peru

Hoi,

Ik wil graag volgend jaar April naar Peru voor 3 maanden. Hierbij wil ik graag 1 maand vrijwilligerswerk gaan doen. Werken in een weeshuis spreekt mij erg aan, ook vanwege mijn achtergrond SPW Jeugdzorg. Nu is mijn vraag of iemand tips heeft voor een goede/leuke organisatie of misschien uit ervaring kan spreken wat een leuke organisatie is.

Wat een nadeel is is dat ik geen Spaans spreek, ik ben nu via een app/youtube de basis aan het leren. Ik heb het idee dat dit niet genoeg is om kinderen/jongeren te begeleiden in een weeshuis. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Ik hoor het graag! :slight_smile:

Groetjes,

Mitzi

Hoi Mitzi,

Oye LENA is een onderwijsproject in Curahuasi, op 2u30 van de stad Cusco.
Elke ochtend helpen wij in een school voor buitengewoon onderwijs en in de namiddag komen er kleuters van 3 tot 5 jaar naar ons eigen naschools project. Wij werken hier samen met vrijwilligers en studenten uit België en Nederland.
De kinderen moeten niet betalen om naar het project te komen en krijgen dagelijks een gratis warme maaltijd.
Naast onderwijs worden op regelmatige basis ook doktersbezoeken georganiseerd en proberen we te werken aan ouderparticipatie, wat in Peru nog een groot werkpunt is. Ook zitten we op regelmatige basis samen met andere kleuterscholen uit het dorp, om zo samen met de lokale bevolking te werken aan beter onderwijs.
Sinds kort hebben we ook een boerderijtje met dieren, fruitbomen en binnenkort een moestuin. Die moet ook onderhouden worden, geïnteresseerden kunnen ook zeker hier aan de slag!
Als je zelf een idee hebt die je graag wil uitwerken en die een meerwaarde biedt voor Oye LENA, laat het ons zeker weten!

Lees meer over Oye LENA op onze website en aarzel niet om te mailen als je vragen hebt of meer info wil.

Groetjes en veel plezier,

Hoi Mittzi

Ik ben als vrijwilliger bij siw. Op onze website hebben we vele projecten staan in Peru ook kinderhuizen
Www.siw.nl
Je kan naar een infodag komen op 13 december in Utrecht meer details volgen binnenkort. Daar zullen ook mensen aanwezig zijn die zelf naar dit soort projecten zijn geweest. Met het werken in een weeshuis moet je altijd voorzichtig zijn omdat je er maar zo’n korte tijd bent en het gaat om kwetsbare kinderen. Hoe beter je zelf spaans spreekt hij meer jezelf ook hebt aan je ontmoeting daar. Maar als je eerst 2 maanden gaat reizen zal je spaans al veel beter geworden zijn.