GEZOCHT: Reisgenoten voor rondreis Japan

Hoi Allemaal, Ik en een vriendin van mij (39 en 40 jaar) zijn op zoek naar mensen om een groepje mee te vormen - het liefst tussen de 30/50 jaar - die mee zouden willen gaan op rondreis (+/- 3 weken) door Japan.
Het liefst voor de maanden april en mei. In 2026 zou ook kunnen voor maart, april of mei. In deze maanden is de tempratuur niet te hoog en heb je daar ook nog het kersenbloesem seizoen.
Precieze reisroute is uiteraard in overleg, maar Tokyo en Kyoto mogen natuurlijk niet ontbreken!
We zijn geen hostel types maar verder staan we overal voor open.
Groetjes Karlijn en Georgina

5 likes

Hoi Karlijn, wat een mooie plannen! Hebben jullie zelf al wat reiservaring? En dit eerder gedaan een groepje vormen met anderen die je nog niet kent? Lijkt me wel spannend hoor…

Hoi Sanne, het is zeker spannend want heb dit ook nog nooit eerder zo gedaan. Heb wel al wat reiservaring en mijn vriendin ook. Japan staat al lang op mijn bucketlist dus even kijken of dit lukt. En anders overweeg ik om hem georganiseerd te gaan doen.

Hoi Karlijn,

Ik reis persoonlijk liever solo (en Japan is daar een perfect land voor!) dus in dat opzicht kan ik jullie niet helpen, maar wel iets om rekening mee te houden: eind april/begin mei is het Golden Week in Japan. Dan vallen er een aantal feestdagen kort na elkaar waardoor veel mensen er een volle week vrij van maken, en zelf colop gaan reizen. Hierdoor zijn hotels, treinen en ook veel bezienswaardigheden véél drukker (en mogelijk ook duurder of domweg volgeboekt) dan anders. Wel iets om rekening mee te houden.

Dat gezegd hebbende, mits je er rekening mee houdt hoeft het niet per se een slechte tijd te zijn om te reizen, aangezien er gedurende die week ook altijd een hoop festivals en evenementen zijn, wat voor mij juist reden is geweest meermaals juist dan te reizen. Met een goede voorbereiding en een beetje flexibiliteit is het prima te doen.

1 like

Hoi Karlijn en Georgina, Wat een leuk idee! Toevallig zit ik ook te denken aan een reis maken naar Japan, maar ik krijg mijn vriend niet mee. Met hoeveel mensen zouden jullie in totaal willen reizen? Het lijkt me leuk om een keer kennis te maken! Groetjes, Suzanne

Hallo,

Klinkt heel erg leuk… Ik ben al eens in Japan geweest, met een gewone groepsreis met mijn man samen. Nu, alleen, zou ik het graag nog eens doen en dan lijkt me een groepje samen wel erg leuk. Ook omdat ik toen in de herfst ben geweest en nu in het voorjaar met de sakura ook wel wil beleven. Zolang we de golden week vermijden lijkt het me heel leuk in het voorjaar… Ook heb ik misschien nog wel wat info voor de route… Zo zou ik wel bij Mt Fuji willen overnachten, om in die regio mooie foto’s te kunnen maken van Mt Fuji, iets wat de vorige reis niet ging.

Mvg Sandra

1 like

Mooi plan! Ik word dit jaar 70, en ben man, dus val buiten de demografie. In 2018 ben ik met mijn zoon naar Japan geweest, zelf geregeld en uitgevoerd. Misschien heb je wat aan mijn indrukken: Japan 2018 - Ruud Leeuw

2 likes

Hoi Suzanna, Grote sorry voor mijn late reactie. Ik zit er aan te denken om volgend jaar te gaan, omdat dit jaar misschien wat kort dag is. Ik ga zelf het liefste in maart of april. Hoeveel personelen ligt een beetje aan het animo denk ik. Minimaal 4 is wel fijn misschien.

Hallo Karlijn, Als je 3 weken wilt gaan zou ik qua weer en japanse schoolvakanties en nationale feestdagen de laatste 3 weken in mei gaan. Juni is te laat (regenseizoen). Mei is ook ideaal voor je bagage. Alleen zomerkleding en een vest en een dunne (bijv. viscose) sjaal. Deze laatse standaard in je daypack houden. Je staat versteld hoe winderig het opeens kan zijn. En een verloren vakantie dag doordat je ziek bent (helaas ervaring) is zonde.
Boek je ticket bij Ana of JAL (rechtstreeks of via bijv. Lufhansa of Finnair) een jaar van te voren zogauw ze beschikbaar zijn (ik vlieg pas over 8 mnd en zou als ik nu nog moest boeken 1.000,- pp meer kwijt zijn. De tickets lijken misschien iets duurder, maar het is incl. ruimbagage en gratis of zeer goedkope stoelreservering voor het ANA of JAL gedeelte. Boek meteen de hotels (annuleerbaar). Sommige hotels kunnen op dat moment misschien nog niet geboekt worden, maar blijf ze in de gaten houden. Scheelt echt enorm veel geld en veel meer keuze.
Maak gebruik van koffervervoer tussen hotels waar je meerdere dagen verblijft of de gratis bewaarservice in het hotel als je er weer terugkomt en doe voor 1 of 2 dagen kleding in je daypack (zomer kleding is tenslotte licht en compact) voor de hotels tussendoor, zoals Kamakura, Himeji, Nara en Nikko of een tussenstop in Nagoya. Hotels hier zijn goed en stukken goedkopen dan in Osaka of Tokyo.
Ik heb nog veel meer tips, maar dan wordt het verschillende A4tjes. Als laatste wil ik alleen maar zeggen skip Universal studios in Osaka (wachtrijen van uren!), ga bijv. liever naar het aquarium. Bekijk Osaka castle alleen van buiten en doe wel Himeji castle uitgebreid, nadat je de Engyoji (total must) hebt gedaan. Doe wel Tokyo Disneyland en Tokyo Disney sea (wel even van te voren op youtube wat tips for fastpassen en de Disneyapp verzamelen. Staar je niet blind op JR shinkansen treinkaartjes. Kijk ook eens naar bijv. de 5 daagse Kintetsu pas voor Osaka, Kyoto, Nara, Nagoya regio en de Kansai Hiroshima pas. Verder als je van Tokyo bijvoorbeeld tot Hiroschima gaat boek een basis ticket en koop voor de trajecten tussendoor de Shinkansen upgrade. Basis ticket geldigheid afhankelijk van de afstand en extra korting voor retouren. Er staan verschillende uitleg op youtube, maar het is even zoeken.

2 likes

Bedankt voor de tips JMY!