gezocht: avontuurlijke 40ers...

Ik (vr, 41)vroeg me af of er hier (kaap)veertigers (mannen en/of vrouwen) zijn die net als ik het leven wat willen omgooien en zin hebben in een langere reis met eventueel werken onderweg. Ik zou graag beginnen met Afrika door te reizen, wat een jaar of zo mag duren en daarna zie ik wel verder. Ik heb nog geen concrete plannen gemaakt, daar ik wacht op de verkoop van mijn woning, maar wilde eerst polsen. Ik kijk uit naar reacties…

Nou ik heb er wel oren naar. Woon je nu in zuid afrika? Ik wil er wel wat verder over communiceren.

Dag vreemdeling,

Neen, ik ben (nog) niet in Zuid-Afrika… Ik moet helaas nog wachten tot woning is verkocht vooraleer ik kan vertrekken. Die kan morgen verkocht zijn maar het kan ook wat langer duren. Ondertussen kan ik me wel al voorbereiden. Ik zou graag subsahara Afrika willen verkennen, heel rustig reizen, een tijdje verblijven op een plek. Mijn drijfveer is een meer genuanceerd beeld te krijgen dan wat men hoofdzakelijk in de media vindt, buiten een paar mooie reportages. Ik heb enkele vragen die ik wil onderzoeken. Mijn reis moet zo mogelijk gefinancieerd worden door de mogelijkheden te bekijken om geld te verdienen. Ik heb wel zo’n paar ideetjes, want heb al wat vooronderzoek gedaan. Waarom ik graag in gezelschap ga, is omdat ik ook graag de wat meer afgelegen gebieden wil bezoeken, niet noodzakelijk de meer toeristische gebieden en is het omwille van de veiligheid beter om met twee of meer te zijn.
Mag ik vragen wie je bent en waarom dit idee je aantrekt?
Groetjes,

Hoi Antropoloogje,
Ik zit ook nog maar in de begin fase van het grote avontuur dat er gewoonweg nog moet gaan komen.
Mijn plan is om overland naar Zuid Afrika te rijden in mijn Land Rover Defender 130. De passagierstoel is nog leeg.
Vooralsnog is de planning begin 2014. Dat zou eventueel iets naar voren geschoven kunnen worden. De vertrekdatum staat mede zo ver weg omdat ik los van voorbereiding en afbouw van lopende zaken het belangrijk vind een reispartner goed te leren kennen. Het moet gewoon echt klikken.
Ik ben 46 jaar en heb ooit wat bijvakken antropologie gedaan in Leiden

Dag Laro130,
Wat een leuk idee, en comfortabel… Hoewel natuurlijk alles voor-en nadelen heeft. Ik ontmoette hier op het forum ook nog een Nederlandse vrouw van 38 uit Vlissingen die graag door Afrika zou fietsen.
Wat voor soort reis (ik bedoel hiermee waar je graag de nadruk op zou willen leggen of wat je belangrijk vindt) had je in gedachten en voor hoe lang?
Ja, het is altijd interessant iemand eerst te ontmoeten vooraleer je met iemand een tijdje op reis gaat…
Ik ben benieuwd…
Groetjes,

Het idee is om in ieder geval tot aan Kaapstad te rijden. Daar een tijdje te blijven.
Ik denk vervolgens aan drie opties: Auto verschepen naar Nederland (einde trip), Auto in Kaapstad parkeren en een jaar later terug om Kaapstad Amsterdam te doen of auto verschepen naar Australië voor een vervolg.
Mijn bedoeling is het om in Kaapstad voor langere tijd te blijven voor zover mogelijk)
Ik zoek het avontuur. Ik zal er niet om rouwen om dagen lang geen westerling te zien. Af en toe wat luxe is prima maar daar ben ik niet naar op zoek.
Groetjes.

Dag Laro130,

Klinkt inderdaad erg aanlokkelijk, jouw plannen. Ik ga hier nog een oproepje doen om kaapveertigers uit Nederland en België uit te nodigen eens samen te komen, bijvoorbeeld in het ViaVia reiscafé in Antwerpen, en wie weet vinden sommigen elkaar als reisgenootjes. Zou dat je wat lijken?
Ik hoor het graag van je,

Hoi,

Leuke plannen. Zelf heb ik nu geen interesse om aan te haken, maar je schreef: “Waarom ik graag in gezelschap ga, is omdat ik ook graag de wat meer afgelegen gebieden wil bezoeken, niet noodzakelijk de meer toeristische gebieden en is het omwille van de veiligheid beter om met twee of meer te zijn.”

Ik heb zelf twee keer solo gereisd in subsahara Afrika: Malawi en Zambia (4 weken), en in Tanzania en Kenia (5 weken). Delen daarvan in toeristische gebieden, delen ook als enige blanke in de hele omgeving.

Ik vind dat je in Afrika niet per definitie veiliger bent als je met twee of meer bent.
Ja, ik heb één keer (op al die 9 weken bij elkaar) in een penibele situatie gezeten met een betaalde gids op een onbewoond eilandje en die toch wat meer van me wilde, maar daar heb ik me prima uit kunnen redden gelukkig. Alleen was de sfeer een beetje verpest. :wink:
Maar ik blijf vinden dat dat net zo goed in Italië of ook in Nederland had kunnen gebeuren. Ik heb naardere dingen meegemaakt met vervelende kerels in een rustig dorpje in Frankrijk.

Tegelijk ken ik diverse mensen die, reizend als man-vrouw koppel, en met veel reiservaring, wel beroofd en/of bedreigd zijn.

In Afrika val je altijd op als buitenlander, ook mensen met een negroïde uiterlijk uit de VS zeiden tegen mij dat ze direct werden herkend als buitenlander. En buitenlander staat in veel landen gelijk aan: wandelende goudmijn. Als mensen kwaad in de zin hebben, maakt het ze niet zoveel uit of jij alleen bent, met twee bent, of met een Djoser groepsreis bent. Dan gaan ze gewoon voor de buit.

Zelf gebruik ik mijn intuïtie en vrijwel altijd kan ik daarop vertrouwen. Ik zou zo weer in mijn eentje door Afrika gaan reizen. Wel ben ik voorzichtig na het donker (zou ik ook zijn mét reisgenoot), dus na ± 18.30u ga ik in een grote stad alleen maar vlak naast mijn hotel eten, of ik neem een betrouwbare taxi (en zorg dat ik dus eerst weet hoe ik de echte van de neppers kan onderscheiden). Het is wel meer oppassen dan in andere continenten.
Zelf zou ik op dit moment wel landen als Niger, Mali en Sudan mijden, en zo zijn er wel meer conflictgebieden waar het nu ernstig is met strijd en ontvoeringen. Dan heb je er ook niks aan of je nu met zijn tweeën of meer bent. Tegen een AK47 begin je niets.

Beide reizen heb ik als heel mooi ervaren en de indruk die is blijven hangen is dat de meeste mensen in oostelijk Afrika juist ontzettend hartelijk en verwelkomend én beschermend zijn, continu geven ze je waarschuwingen over scams met valse buskaartjes, gevaarlijke straten, of ze blijven even naast je lopen om je te helpen je backpack in de gaten te houden waar je zelf geen zicht op hebt (op je rug) in een drukke menigte, etc.
En vooral vinden ze het superleuk (vooral de Malawianen!) om gewoon gezellig met je te kletsen en van alles te horen over jouw land en jouw leven; en natuurlijk beantwoorden ze ook jouw vragen en vertellen ze zelf over hun leven. Met name de Malawianen herinner ik me als heel zonnig en open. Die beginnen vaak zelf een praatje. Vooral in de bus is dat superleuk, als je alleen reist, zit je al vanzelf naast een Malawiaan. En als zij eruit moesten was het steevast: “veel plezier nog in mijn land! ik hoop dat je nog een mooie reis hebt! be safe!”
Tanzanianen waren ietsje terughoudender maar als je eenmaal aan de praat bent, zijn ze ook bloednieuwsgierig. :slight_smile:

Daarnaast zijn er natuurlijk rotte appels, in verhouding echt heel weinig, maar wel gevaarlijk. Vooral veel mannetjes in de grote steden, die ook echt met allerlei scams en trucs en mooie verhalen op je af stappen. Meest voorkomend in 2004: “waar kom je vandaan? Oooooh wat toevallig, daar ga ik volgend jaar studeren! Mag ik je een kop koffie aanbieden, ik wil alles horen over je stad!” Precies op die manier zijn die twee vrienden van mij naar een terras gelokt waar ze opeens omringd werden door 4 grote kerels en alles moesten afgeven. Ze durfden niet te weigeren.
En ook vaak voorkomend: “Oh mevrouw, er zit een vlek op uw kleding. Kijk…” (en dan proberen ze je te rollen). Doen ze ook gewoon bij stellen.

Intuïtie is een groot goed. Eigenlijk pik je dat soort kereltjes er vrij snel uit. En bij twijfel zorg ik in ieder geval dat ik onder de mensen blijf (bv. als iemand helemaal meeloopt om de weg te wijzen, wat in Malawi heel gebruikelijk is). Maar je kan natuurlijk pech hebben. Maar wat ik wil zeggen is: dat kan dus net zo goed als je met twee of meer bent. Misschien heb je dan zelfs wel een gevoel van schijnveiligheid, en ben je minder alert, of afgeleid door het gesprek waar je in zit en floep, tas weg.

Nou goed, dit hele verhaal om maar te zeggen: om de veiligheid hoef je het niet te laten, om solo te gaan. Maar als je het gezelliger vindt om met iemand anders samen te reizen: ja dat is een ander verhaal. :slight_smile:

Mijn reisverslagen van Malawi - Zambia en Tanzania - Kenia vind je op mijn website onder Travel (Malawi 2000, Tanzania 2004).

Veel succes en plezier met de plannenmakerij! Ik hoop dat het je lukt.

2 likes