Geweldig Sumatra

In oktober jl zijn mijn zus en ik in Sumatra geweest.
Vanuit Medan zijn we met de bus vanaf het vliegveld naar Binjai gegaan (RP 80.000 2 pers) en hebben we geslapen in het Ambiri hotel. Nou…niet doen. We sliepen in een VIP room (RP 170.000 2pers) en het was er niet schoon. We kregen nog schone lakens maar douchen was er niet bij. Een bak die zwart zag met water erin, daarnaast de wc. Omdat we erg moe waren en het avond was, hebben we hier toch maar geslapen, ook geen ontbijt. Volgende ochtend met een bemo (RP 100.000 2 pers) via een hobbelige weg met veel gaten in Burkit Lawang aangekomen. We logeerden bij Junia en hadden daar een prachtige bungelow (RP 250.000 2 pp) Schoon, warm water en mooie kamer met balkon en waar de aapjes je 's morgens als het ware begroeten. Vriendelijk personeel en helpen je aan een gids voor een 2-daagse jungletrek. De prijzen voor een gids zijn overal hetzelfde in BL (tenzij je een onbetrouwbare gids wilt hebben op het station waar je aankomt) Wij hadden de gids Silo en zijn komische assistent Putra. Silo is een echte bushman en weet alles en is een geweldige gids. Putra zijn jongere assistent is zo grappig. De jungletrekking kost E60pp en is echt de moeite waard. We hebben de oerang oetans gezien en is indrukwekkend. Het is geen moeilijke trekking. Je hoeft geen stevige schoenen mee te nemen want zij hebben hele simpele maar hele goede schoenen voor zo’n trekking.

Van Burlit Lawang met een auto naar Lake Toba (ik dacht dat we RP 180.000 betaald hebben voor 2 pp maar kan ook RP 160.000 zijn, dat weet ik niet precies meer. Met de boot vanuit Parapat naar ons hotel (Lekjon RP 200.000 2 pers/laag seizoen) goed hotel met balkon en uitzicht over lake Toba.(gelegen in TukTuk)Huur een scooter (per dag RP 100.000) Wij hadden er in geen 35jr meer op gezeten maar het is zo leuk om hiermee te toeren. Tomok is een gezellig toeristisch plaatsje waar je echt leuke souvenirs kunt kopen. Het is erg leuk in Lake Toba en je kunt er even lekker bijkomen.
Hopenlijk heb ik een bijdrage kunnen leveren aan degene die nog gaan. Veel plezier en bij vragen mag je me mailen: annehulsebos@hotmail.com

Hoi Annelies,

Ja dankje. Dit is inderdaad waardevolle informatie voor andere reizigers. Ik ben afgelopen zomer ook in Sumatra geweest en ook van Bukit Lawang naar Toba gegaan (eigenlijk andersom). 180.000 RP voor die rit is wel erg weinig? €12 zou dat zijn voor een rit van 9 tot 12 uur? Ik heb namelijk 1.200.000 RP betaald voor een auto… Of ik ben enorm bez**kt of jij bent een enorm goede onderhandelaar haha.

Groetjes,
Evy

Hoi Elly,
Jij bent dan toch echt belazerd. Onze autoreis duurde met stops rond de 7uur en het kan zijn dat het RP 180.000pp was maar meer ook niet. Voor de busreis van Makassar naar Rantepao betaalde wij Rp 140.000 pp en die duurde 10uur, dus je bent echt belazerd en heb veel te veel betaald. Wij waren goed voor bereid en ik heb alle informatie van internet gehaald en dan ben je overal goed van op de hoogte. Misschien een les voor de volgende keer. Groeten.