GEVRAAGD: TIPS voor Peru highlights in 12 dagen (ja, wij zijn gekken!)

Hallo,

Ik vertrek samen met mijn nederlandse travelbuddy Vinnie op 9 juli naar Peru en Honduras. Voor mij is het de eerste keer in Zuid-Amerika, Vinnie heeft al in Midden-Amerika gereist (Panama, Guatemala,…).

Het zal een intense “trailblazing” worden want we nemen op 21 juli al het vliegtuig in de vroege ochtend vanuit La Paz, Bolivië (dit bleek goedkoper) naar Honduras. Dus we moeten op 20 juli in de vroege namiddag echt wel al in La Paz zitten.

Ons huidig proefschema is het volgende… lijkt dit haalbaar ?? Ook had ik er graag een 2 à 3 u wildwater rafting ervaring in gestoken, maar waar exact is nu de vraag.

9 JULY Arrival in Lima – rest and get supplies

10 JULY Travel from Lima to Ollaytantambo, visit Ollaytantambo

11 JULY Visit to Huacachina oasis; Stayover in Huacachina OR move (during day) to Ayacucho ?

12 JULY Start in Ayacucho. Start of 3-day TREK to Machu Picchu

13 JULY (trek … locations TBD with agency ?)

14 JULY Arrival Machu Picchu and visit. Late afternoon back to Cuzco, stayover.

15 JULY Cuzco exploration – mountain bike ride after breakfast?

16 JULY 4-hour drive in early morning to Vilcáshuaman (Temple of Sun & Moon)
Around 17:00 ride back to Cuzco and stayover
OR
Visit to Bahuaja-Sonene National Park (Macaw Clay Lick – ‘El Chuncho’)
and moving on to Arequipa (late night arrival)

17 JULY Explore Arequipa, then to Colca canyon, back to Chivay in evening and stay in Chivay

18 JULY Early morning: travel to Puno. Stayover in Puno.

19 JULY Later afternoon: Puno to La Paz

20 JULY La Paz (short after midnight 19-20 July) – sleepover, refill of supplies and rest

21 JULY Early morning flight from La Paz airport

Graag enige feedback van de meer “ervaren” Peru reizigers.

We hadden al gehoord dat de tocht van Cusco naar Arequipa zo’n 10 uur duurt, en dat je voor Colca Canyon eigenlijk 3 dagen moet uittrekken om erdoor te komen… Of niet? Kan iemand dit bevestigen?

Dank bij voorbaat !!

-Nico & Vinnie

Je beseft dat Ollantaytambo (let op spelling, niet Ollaytantambo) zich bij Cuzco / Machu Picchu bevindt? En Huacachina bij Ica, en Ayacucho wéér ergens anders?? En dat je niet vanuit Ayacucho naar Machu Picchu kunt wandelen (althans ik heb daar nog nooit over gehoord)?

Het lijkt of iemand alle plaatsnamen voor de grap in een grabbelton heeft gegooid en in willekeurige volgorde terug in het schema geplaatst.

Heb je alle plaatsen al eens op een plattegrond opgezocht en gekeken hoe lang de reistijden zijn? Zelfs met een privé-helicopter lijkt het me onmogelijk.
En bijvoorbeeld een dagretourtje Colca Canyon lijkt me nogal heftig, ook al schijnt de weg wel verbeterd te zijn en het niet meer 5 uur enkele reis te duren zoals vroeger.

Ik zou je aanraden eens in de bibliotheek of winkel in een Lonely Planet Peru te kijken bij de suggested itineraries. En blogs op te zoeken, bv. googlen op ‘peru in 12 days’ of ‘lima to la paz in 12 days’.

Succes!

Nog steeds een erg vreemde post dit… :slight_smile:

…ach, Cecilia…, ach, Nico…

Hallo iedereen,

Ollantaytambo lag inderdaad op een andere locatie dan ik dacht… ik was duidelijk niet erg helder toen ik dat lijstje opstelde.

Maar hey, ik wil wel even opmerken dat ik NIET dacht dat je zomaar van Ayacucho naar Machu Picchu kan wandelen - al begrijp ik dat het woordje “trek” het tegengestelde deed vermoeden. Anyhow… wat er voor 12 juli is inderdaad fout. In feite vertrekken we volgens onze planning op 13 juli vanuit Cusco (we zullen al minstens 1 dag tevoren in Cusco zijn) met een ervaren organisatie voor 4 dagen naar Machu Picchu. Zij zorgen voor transport, en dekken tal van outdoor activiteiten inclusief mountainbike ritje, optionele rafting, en uiteraard begeleiding bij de ochtendklim op Machu Picchu. Dus in sé zitten we gereid van 13 juli - 16 juli. Van daaruit hoop ik toch nog naar Bahuaja-Sonene park te gaan (ligt een pak meer inlands) en dan straight naar Titicaca.

Mijn reisgezel Vinnie zou nog even willen pauzeren in Copacabana (dat ligt al in Bolivië dan)… maar dit i uiterlijk 19 juli, daar we absoluut op 20 juli in de avond in La Paz moeten zijn.

Oké maar is het onhaalbaar om van Huacachina naar Cusco te reizen op 2 dagen?

Ik las op TripAdvisor dat het haalbaar is om met een ‘Cruz del Sur’ nachtbus in 16 uur van Huacachina naar Cusco te geraken… ik vraag me af of het volgende haalbaar is:
11 juli vertrek in vroege ochtend van Huacachina naar Ayacucho (al vond ik niet meteen info over de mogelijkheid ivm bussen? dit zou zo’n 8 à 9u duren). Aankomst ca. 17h00 in Ayacucho. eerste verkenning
12 juli ochtendverkenning Ayacucho en tegen 13u00 bus naar Cusco… Dit moet ik zeker even natrekken. Anders Ayacucho overslaan omdat het minder rush-rush is…