Hallo,
na op verschillende forums wat te hebben rond gekeken, heb ik dit als VOORLOPIGE planning, m.a.w dit is op basis van forums en reiservaringen van andere mensen. Ik had graag talloze commentaren gehad en jullie mogen mijn planning zoveel bekritiseren of aanpassen naar believen, want ik persoonlijk weet natuurlijk nog niks van het vervoer ter plekke, de veiligheid, de toegankelijkheid, de bezienswaardigheden… Enkel mijn vliegtuigticket zou geboekt zijn, niks anders! Ik ga in de dorpjes zelf dan de tours boeken, of is het beter als ik dit vooraf doe? Want stel ik geraak niet op tijd op een bepaalde bestemming… Alvast bedankt!
Landen in Lima (2 nachtjes verblijven)
Richting Hancayo (2 nachten hier)
Richting Ayacucho (2 nachten hier)
Richting Pisco (2 nachten hier)
Richting Ica (1 nacht hier, blijkbaar is er niet veel te doen hier)
Richting Arequipa (3 nachten hier)
Richting Puno (2 nachten hier)
Richting Cuzco ( Inca Trail van 4 dagen doen )
Terug naar Cuzco en dan van Cuzco rechtstreeks naar Belgie/Nederland vliegen of eerst naar Lima en vervolgens naar hier.
Lijkt dit jullie een logische planning? Heb je dorpjes die ik er best nog tussen kan doen of kan vervangen? Laat het me weten, ik heb nog véééééél tijd om me voor te bereiden en wil gewoon uiteindelijk een heel mooie tocht hebben! Ik heb maximum 3 weken de tijd ![]()
Hoewel de reis er naar toe erg mooi is en de omgeving ook, wordt in het algemeen de stad Huancayo zelf niet zo aantrekkelijk gevonden. Je zou je verblijf daar tot één nacht kunnen inkorten. De mogelijkheid van inkorten tot één nacht geldt trouwens ook voor Lima. Aantrekkelijker zijn Huancavelica en Ayacucho. Vanuit Ayacucho zou je een mooie reis kunnen maken naar Cuzco via Andahuaylas en Abancay, maar je kiest er kennelijk voor een ommetje te maken via Paracas en Arequipa. Dat kan je trouwens pas besluiten als je in Ayacucho bent.
Vergeet Pisco en richt je op Paracas dat na de grote aardbeving van 15 augustus 2007 de rol van zwaar beschadigd Pisco heeft overgenomen voor het boottochtje naar en langs de Islas Ballestas. Twee nachten in Paracas (of Pisco) is wat veel want het gaat alleen maar om het boottochtje in de ochtend dat maar een paar uur duurt. Ica kan je overslaan maar de oase Huacachina vlakbij Ica zou je kunnen aantrekken. Je bent er echter in een paar uur uitgekeken tenzij je van sandboarden, enz. en partying houdt.
Als je bij Arequipa de Colca cañón (of misschien Cotahuasi) denkt te bezoeken, dat doe je er wellicht goed aan een dag meer uit te trekken.
Als je de originele Inca Trail wilt lopen, vergeet dan niet maanden van te voren te bespreken. Houdt er dan ook rekening mee dat je omzwervingen wat minder relaxed zouden kunnen zijn omdat je op een bepaalde datum in Cuzco moet zijn. Wat je wilt kan wel in drie weken, maar het zou wel eens een vol programma kunnen worden.
http://www.hostellima.nl/
Oké, ik ben mijn tocht alvast aan het herschrijven, zo komt er uiteindelijk iets goed uit neem ik aan! Maar stel ik doe de Inca Trail niet, is het dan makkelijk om Machu Picchu te bereiken? En is het voordeliger? Groeten!
En u denkt dus dat ik best vier dagen kan stoppen in Arequipa?
Wat denkt u hiervan?
Lima: 2 nachten
Huancayo: 1 nacht
Huancavelica: 1 nacht
Paracas: 1 nacht
Ayacucho: 1 nacht
Andahuayas: 1 nacht
Abancay: 1 nacht
Espinar: 1 nacht (IS HIER IETS TE DOEN/KAN IK HIER EEN GOED HOSTEL VINDEN?)
Arequipa: 3 nachten
Puno: 1 nacht
Cusco: overige nachten, dit is ook m’n basis voor richting Machu Picchu! UIteindelijk vlieg ik hiervan ook terug
Cusco
Oké, nu is het dit geworden;
Lima
Huancayo
Huancavelica
Paracas
Ayacucho
Abancay
Cuzco
Puno
Arequipa
Terug na Cuzco, met vlieger naar Lima en terug naar het thuisfront ![]()
Machu Picchu kan je vanuit Cuzco zeker bereiken zonder de Inca trail te doen. In feite zijn er meer Machu Picchu bezoekers die de Inca Trail niet doen dan die het wel doen. Dat is ook voordeliger. Je kunt het met de trein doen (die is ook prijzig, maar de Inca Trail is duurder). Je kunt zelfstandig een goedkopere alternatieve route met bussen en lopend doen (via Santa María, dan Santa Teresa, dan Hydro-Electric, dan naar Aguas Calientes (of wel Machu Picchu Pueblo), dan naar Machu Picchu). Je kunt je tenslotte aanmelden voor een alternatieve trail (zoals Salcantay of Lares). Alleen als je de Inca Trail wilt lopen of als je op Machu Picchu ook de berg Huayna Picchu wilt beklimmen moet je ver van te voren reserveren. Voor al het andere kun je alles regelen zodra je in Cusco bent. Wel natuurlijk een paar dagen speling nemen.
Om Arequipa zelf te bezichtigen is anderhalve dag genoeg. Maar wil je ook naar de Colca cañón, dan zou ik meer aan drie of vier dagen denken.
Espinar is mij totaal onbekend. Zelfs nooit van gehoord. Daar kan ik dus niets over zeggen.
In je laatste plan is de volgorde wat onlogisch. Ik zou van Huancavelica naar Ayacucho gaan en verder richting Andahuaylas, Abancay, Cusco. Paracas zou ik dan aandoen op weg van Arequipa terug naar Lima. Waarom zou je terugkeren naar Cusco om vandaar naar Lima te “vliegeren”, teneinde vanuit Lima het thuisfront met je terugkeer te verblijden? Het lijkt me het beste (en het meest gebruikelijk) om een retour thuisfront - Lima te kopen en dan het eventuele vliegen binnen Peru van je definitieve plannen af te laten hangen. Daar kun je ook toe besluiten als je al in Peru bent.
Groot gelijk! Ik ga zelfs geen binnenlandse vlucht doen, maar heb eigenlijk heel m’n route nu gedaan zoals u heeft gezegd en het einde dan zelf nog gemaakt ![]()
Lima - Huancayo - Huancavelica - Ayacucho - Andahuaylas - Abancay - Cusco - Puno - Arequipa - Paracas - Lima !
Ik neem voor Cusco 3 nachten en voor Arequipa 3 nachten, de rest ga ik een beetje zien!
En het kan altijd zijn dat er bij Cusco of ARequipa een nachtje bijkomt
Nu ga ik eens op Lonelyplanet wat rond kijken wat ik precies allemaal kan doen in/rond deze steden. Maar 't is de eerste keer dat ik iets over Andahuaylas hoor… Wat is dit stadje precies? Het ligt nu gewoon goed op m’n doortocht, maar is er ook iets te zien?
Van Arequipa richting Paracas is 700 KM ofzo… Ik zou graag een gunstige tussenstop maken op de helft van dit traject, maar ik weet niet welke dorpjes hiervoor geschikt zijn… Heeft u misschien een idee?
Andahuaylas heb ik genoemd als onderdeel van de route Ayacucho - Cuzco. Het ligt ongeveer halverwege en het zou zo kunnen uitkomen dat je daar als handige tussenstop terecht komt. Het is niet mijn bedoeling om een bezoek aan Andahuaylas speciaal aan te raden. Reizigers nemen die route speciaal voor het natuurschoon.
Vanuit Arequipa richting Paracas is inderdaad een behoorlijke reis. Toch zou ik je geen tussenstop aanraden omdat je dan genoodzaakt zult zijn om met korte afstand bussen van de ene plaats naar de andere te geraken, wat je erg veel tijd gaat kosten. Beter lijkt me om een directe bus Arequipa - Ica te nemen. Mocht je daar tegen op zien, dan kun je bij een goede bus maatschappij een meer comfortabele zitplaats kopen. Overigens denken Peruanen niet in kilometers maar in uren. 700 km door de Andes neemt heel wat meer tijd in beslag dan 700 km over relatief vlak terrein min of meer langs de kust, zoals Arequipa - Ica. Die reis zal tegen de 10 uur duren wat naar Peruaanse begrippen niet erg lang is. (Terzijde, ik vroeg eens aan een Peruaanse vrouw of haar woonplaats Moyobamba ver van Chachapoyas ligt. Nee, zei ze, helemaal niet, ongeveer zes uur).
Hmm, maar ik ben van plan voor enkel met m’n vliegtuigticket en rugzak te vertrekken… Ga ik daar alles goed vinden ivm de bussen?
Met een reisgids, nazoeken op internet, praten met medereizigers die je tegenkomt en mensen in hostels kom je een heel eind.