Hoi Cecilia,
Vanuit MedellĆn kun je naar GuatapĆ© en El Peñón. Is een uurtje met de bus en schijnt heel erg mooi te zijn. Schijnt, want ik ben er zelf helaas niet geweest. Vorig jaar 6 weken in Colombia geweest, en achteraf iets vaak en te lang in de steden blijven āhangenā, waar het evengoed erg gezellig was. Maar ik ben eigenlijk toch meer een natuur- en dorpjes liefhebber.
De lost city trekking naar La Ciudad Perdida zou ik absoluut doen als je in Santa Marta bent. Ik vond het een heel bijzondere tocht, door een prachtig landschap en langs gemeenschappen van de Koguii indianen. Het is pittig (5 dagen), maar het is te doen en goed georganiseerd (qua onderkomens, gids, eten perfect).
Vanuit San Gil kun je naar Barichara (uurtje), en van daar naar Guane lopen in enkele uren, prachtig pittoresk dorpje in mooie omgeving.
Verblijven op een koffie farm (ik was in Hacienda Venecia, http://www.haciendavenecia.com/) moet je zeker doen!
Salento is ook erg relaxed, gezellig, goeie vibe. Van daaruit kun je mooie wandelingen maken en inderdaad naar Valle de Cocora.
Je zou vanuit Santa Marta en Tayrona Nationaal Park (met fotogenieke strandjes langs de Caribische kust, alleen na 2 uur hiken te bereiken), ook nog verder naar het noordelijkste puntje van het continent kunnen gaan, waar en stuk verlaten dessert ligt met ook weer een eigen indianenstam. Schijnt bijzonder te zijn, ben ik ook niet geweest helaas.
Cartagena (en playa Blanca) zijn erg fotogeniek, maar qua sfeer vond ik het tegenvallen (misschien door hoge verwachtingen!). Erg toeristisch met veel opdringerige verkopers, en mij te heet/plakkerig.
Qua prijsniveau (ingaand op het andere forum item) is Colombia vergelijkbaar met Braziliƫ. Ik vond het vrij prijzig wat betreft hostels (wel overal gratis koffie
en vervoer, in vergelijking met Peru en Bolivia. Eten kun je, net als in de rest van de wereld, in allerlei prijscategorieƫn.
Van het hele Farc gebeuren zal je weinig merken denk ik, in het noorden weten ze amper wat de farc is. Mensen hebben hun eigen sores en velen zijn iedere vorm van geweld beu, gezien het verleden⦠Misschien juist daardoor heerst er gemiddeld wel een positieve vibe. Wegblokkades en stakingen zoals in Bolivia zul je ook in Colombia niet zo gauw treffen, tenminste, dat is mijn ervaring. Het is allemaal een stuk moderner en georganiseerder.
Veel plezier in ieder geval!