Gevolgen van de onderhandelingen regering / FARC voor reizigers en de veiligheid?

Misschien een domme vraag van een buitenstaander, maar hebben die onderhandelingen tussen de regering en de FARC nog gevolgen voor de veiligheid, voor gebieden die je beter kunt mijden als reiziger, of anderszins gevolgen waar je als reiziger mee te maken kunt krijgen? Protesten, stakingen, wegblokkades, verplaatsing van geweld?

Voor zover ik tot nu toe had begrepen, is dat het FARC-geweld zich vooral concentreert in bepaalde gebieden van Amazonas en langs de westkust. Klopt dat? En is dat ongeveer gelijk gebleven? Of verandert dat nu?

Ik ga vanaf half januari 5 weken reizen in Colombia, ik denk ongeveer Bogota - (Suesca?) - Villa de Leyva - San Gil & Barichara - El Cocuy?? - Tayrona - Cartagena - (Medellin) - Manizales / Rio Claro / Valle de Cocora / Salento / Jardin - Bogota.
Waarbij de grote steden mij het minst trekken (behalve Cartagena lijkt me wel leuk), maar ik ontkom er waarschijnlijk niet aan om er toch een paar aan te doen onderweg. Ik denk de meeste tijd door te brengen in kleinere stadjes of de natuur.
Ik heb al vaker alleen gereisd in Latijns Amerika en Afrika.

Andere tips die niks met de FARC te maken hebben, zijn ook welkom!

?Hi Cecilia,

wat gaaf dat je naar Colombia gaat.
1 van de mooiste landen die ik ooit gezien heb. de natuurlijk is zo divers door het hele land heen.
5 weken geeft je een mooie tijd om het land goed te ontdekken.

ik heb mij zelden zo veilig gevoeld in een land als Colombia. de mensen zijn erg blij dat je komt, ondanks dat ze vaak negatief in het nieuws komen aangaande Farc. ik heb er zelf niks van gemerkt toen ik daar was, op 1 regio na.

dat was op weg naar San Agustin. Als je dat nog niet op je lijstje hebt, dan zou ik je willen aanraden om daar zeker heen te gaan. daar is een geweldig park met overblijfselen van de precolombiaanse historie. het gaat terug naar 3300BC, waar je ziet in ruines dat de Colombianen toen al wisten hoe ze hersenoperaties moesten uitvoeren (staat in stenen getekend, heel bizar!!) en hoe de zwangerschappen etc. tot stand kwamen. ik vond dat echt heel indrukwekkend.
het ligt iets zuidelijker in Colombia en het vraagt nogal een reisje met mini busjes om er te komen. maar het is zeker de moeite waard. toen ik hobbel de bobbel op weg was naar San Agustin kwam ik 1 patrouille tegen waar iedereen de bus uit moest, en zich moest identificeren. het gebied was een grensgebied voor de Farc en iedereen die erin en uit ging werd gecheckt op wie die was en waarom hij daarheen ging, maar er is niks raars gebeurd, alhoewel ik eventjes in de zenuwen heb gezeten omdat het nogal lang duurde voordat ik mijn paspoort terug kreeg. op weg naar San Agustin ben ik langs Popoyan geweest. schattig dorpje waar je even uit kan rusten.

je schrijft dat je misschien naar Cartagena wilt. dan heb je vast ook wel gehoord van de lost city/ciudad perdida?
als je van trekking houdt is dat er nog 1tje die je niet mag missen! verder was ik zelf ook niet zo onder de indruk van de steden. en merkte dat de backbackers die in de steden bleven hangen (sorry voor het over1kam scheren) vaak vooral aan het feesten waren tot ze er bij neer vielen. maar ik las al dat je geen dorm-type bent, dus daar zal je dan minder ā€˜last’ van hebben.

de nachtbussen in Colombia zijn trouwens prima te doen en gezien de afstanden wel handig. ook nooit onveilig gevoeld en zelfs de lange busritten zijn voor rond een tientje goed te betalen.

Sylvia vond ik ook een grappig dorpje (het ligt wat hoger in de Andes). als je toch richting Popoyan en het zuiden gaat kan je daar een dagje heen. met een schattige markt waar je maffe dingetjes kon eten/drinken. je krijgt daar een soort gekke feta kaas in je koffie met heel veel suiker :).

heel veel plezier en geniet van al het moois dat Colombia te bieden heeft!

2 likes

Ik denk dat als er al iets gaat gebeuren, dat nu lastig te voorspellen is. Denk dat iedereen zich nu ook even gedeisd houdt om de onderhandelingen niet te saboteren. Denk dat als je je gewoon aan je reisplan en route houdt er weinig van merkt. Zou het hele onderwerp niet te veel waarde geven.

1 like

Hoi Cecilia,

Vanuit MedellĆ­n kun je naar GuatapĆ© en El Peñón. Is een uurtje met de bus en schijnt heel erg mooi te zijn. Schijnt, want ik ben er zelf helaas niet geweest. Vorig jaar 6 weken in Colombia geweest, en achteraf iets vaak en te lang in de steden blijven ā€˜hangen’, waar het evengoed erg gezellig was. Maar ik ben eigenlijk toch meer een natuur- en dorpjes liefhebber.

De lost city trekking naar La Ciudad Perdida zou ik absoluut doen als je in Santa Marta bent. Ik vond het een heel bijzondere tocht, door een prachtig landschap en langs gemeenschappen van de Koguii indianen. Het is pittig (5 dagen), maar het is te doen en goed georganiseerd (qua onderkomens, gids, eten perfect).

Vanuit San Gil kun je naar Barichara (uurtje), en van daar naar Guane lopen in enkele uren, prachtig pittoresk dorpje in mooie omgeving.

Verblijven op een koffie farm (ik was in Hacienda Venecia, http://www.haciendavenecia.com/) moet je zeker doen!

Salento is ook erg relaxed, gezellig, goeie vibe. Van daaruit kun je mooie wandelingen maken en inderdaad naar Valle de Cocora.

Je zou vanuit Santa Marta en Tayrona Nationaal Park (met fotogenieke strandjes langs de Caribische kust, alleen na 2 uur hiken te bereiken), ook nog verder naar het noordelijkste puntje van het continent kunnen gaan, waar en stuk verlaten dessert ligt met ook weer een eigen indianenstam. Schijnt bijzonder te zijn, ben ik ook niet geweest helaas.

Cartagena (en playa Blanca) zijn erg fotogeniek, maar qua sfeer vond ik het tegenvallen (misschien door hoge verwachtingen!). Erg toeristisch met veel opdringerige verkopers, en mij te heet/plakkerig.

Qua prijsniveau (ingaand op het andere forum item) is Colombia vergelijkbaar met Braziliƫ. Ik vond het vrij prijzig wat betreft hostels (wel overal gratis koffie :slight_smile: en vervoer, in vergelijking met Peru en Bolivia. Eten kun je, net als in de rest van de wereld, in allerlei prijscategorieƫn.

Van het hele Farc gebeuren zal je weinig merken denk ik, in het noorden weten ze amper wat de farc is. Mensen hebben hun eigen sores en velen zijn iedere vorm van geweld beu, gezien het verleden… Misschien juist daardoor heerst er gemiddeld wel een positieve vibe. Wegblokkades en stakingen zoals in Bolivia zul je ook in Colombia niet zo gauw treffen, tenminste, dat is mijn ervaring. Het is allemaal een stuk moderner en georganiseerder.

Veel plezier in ieder geval!

De strenge veiligheidspolitiek van ex president Uribe, voortgezet door president Santos, heeft tot gevolg dat de veiligheidssituatie in het algemeen in Colombia verbeterd is.
In verband met aanwezigheid en activiteit van illegaal gewapende groeperingen zoals de FARC zijn door de Nederlandse Ambassade in Colombia de volgende gebieden aangemerkt als onveilig voor reizigers.

De grensgebieden met Venezuela, Panama en Ecuador, het zuiden en oosten van Meta, de regios Guaviare, Putumayo, NariƱo (exclusief Pasto), Norte de Santander (exclusief Cucuta), Caqueta (exclusief Florencia,), Arauca.
De bestemming die je wilt bezoeken vallen niet onder onveilige gebieden.
Je noemt zowat veel highlights van Colombia verspreid over het hele land.
Sierra Nevada de Cocuy daar kom je niet zomaar deze bestemming vereist veel voorbereiding en een prima lichamelijk conditie.
Om optimaal de kunnen genieten van Colombia en gezien de afstanden moet je echt goed van tevoren plannen.
Veel plezier met het plannen van je reis.
Hasta la vista amiga,

Yanet
www.reizenincolombia.nl

1 like

Bedankt voor jullie reacties!

Yanet, je zegt dat reizen in de grensgebieden van Ecuador als onveilig wordt aangemerkt, wat merkt de reiziger daar in de praktijk van? Ik ben van plan om even de grens over te crossen om wat mensen in Quito op te zoeken… Verder? Spannend inderdaad, bij Pauw en Witteman werd net ook gezegd dat als er straks een vredesplan ligt, het nogal wat voeten in de aarde gaat hebben om dat te implementeren…

Hi there, wil je in Ipialis de grens over? ik kwam daar snachts aan en kon er erg slecht een plek om te slapen vinden. ik vond het een leeg spookstadje. Wellicht lukt het je om je crossing overdag te plannen? Verder niks vervelends gezien of gehoord en de grensovergang ging redelijk soepel, duurde een uurtje. Succes!

Afgelopen zomer heb ik ruim zes weken (alleen) door Colombia gereisd en dat is me uitstekend bevallen. Je kunt overwegen om naar Quito te vliegen; is soms goedkoper dan met de bus en in dit geval veiliger. I.t.t. wat er gezegd wordt: de Farc houden zich niet gedeisd: lees het blog van Nederlanderincolombia. Dit hoeft je overigens niet te weerhouden, want als je de adviezen van de mensen daar ter harte neemt loop je weinig risico. Hou ook de site van het Ministerie van BuZa in de gaten. Veel plezier met plannen!