Colombia veilig?

Wij willen in juli graag 15 dagen op eigen gelegenheid door Colombia reizen. Ik ben een aantal reisbureaus in gelopen, en zij vinden het geen veilig land.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Hoi,

Ik ben halverwege vorig jaar 2 weken in Colombia (Bogota) geweest voor mijn werk. Onze opdrachtgever nam veiligheid erg serieus (en terecht denk ik). Ik en een collega werden met een privé chauffeur rond gereden. Als wij in de auto zaten waren altijd alle sloten vergrendeld. Tijden onze werkzaamheden (op straat) waren er ook altijd mensen van het bedrijf bij en in onveilige gebieden gingen we met meerdere auto’s en een grote groep mensen (waar nodig ook met beveiligingsmensen). Tevens wilde de opdrachtgever onder geen beding dat we zelfstandig over straat liepen, dus ook niet in onze vrije tijd.
Er zijn momenten geweest, tijdens het uitvoeren van mijn werk, dat ik mijn eigen niet helemaal veilig voelde. Ik zou het dan ook niet snel adviseren zelfstandig te gaan rondreizen door Colombia.

Hopelijk kun je hier iets mee!

En kijk natuurlijk ook op: www.minbuza.nl

Ik ga in mei 3 weken zelfstandig rond reizen in colombia. Voor dat ik boekte heb ik veel reisverslagen gelezen van mensen die daar geweest zijn, en zonder uitzondering zeggen ze dat het veilig is. Er zijn bepaalde gebieden waar de farc actief is en als je daar uit de buurt blijft is het goed te doen. Ook zijn er bepaalde wijken in de steden waar je beter niet kunt komen, maar dat is in elke grote stad zo.

Een kennis van mij reist voor zijn werk regelmatig naar Colombia en heeft het nog nooit over zaken zoals in de vorige reactie staan gehad.

Ik ben er natuurlijk nog niet geweest maar ik zou zeggen: DOEN!

Ik zeg: doen!

Ik vertrek volgende week voor 2 weken naar Colombia vanuit Ecuador. Ben erg benieuwd. Ik ga op eigen gelegenheid maar ga daar wel een vriend zien, maar ook bepaalde dingen alleen doen, alleen in de grote steden en plekken die als veilig worden gezien. Heb dit ook aan de ambassade gevraagd en die zeggen dat je geen rare dingen hoeft te verwachten.

Ik heb het afgelopen jaar 3 maanden alleen door colombia gereisd, als vrouw alleen, en heb me nooit onveilig gevoeld. De mensen zijn ongelooflijk behulpzaam en gastvrij. Je gaat natuurlijk niet in je eentje door de jungle lopen in de grensgebieden, maar dat zal vast ook niet je plan zijn. En verder geldt wat in de meeste landen wel geldt; doe voorzichtig. Loop niet te koop met geld, juwelen en electronica en neem 's avonds een taxi (of laat die bellen door het hostel waar je verblijft).
Prachtig land, je zult er zeker geen spijt van krijgen!

1 like

Dila, ik vind het jammer dat ik niet eerder op de site ben geweest. Ik ben heel vaak in Colombia (Bogota) geweest voor mijn werk samen met nog een collega. Als Grondwerktuigkundigen moesten wij Avianca helpen met onderhoud van hun vliegtuigen. Wij zijn op 'n dag als Engeneers uitgenodigd om “tejo” (spreekuit tejo) te gaan spelen en dat was vanaf 17:00 uur tot en met 03:30 's morgens in een buurt waarvan je normaal nooit zou komen. We waren flink beneveld, er werd 'n taxi gebeld en we werden netjes bij ons hotel afgezet. De taxichauffeur moest ons waker maken. 'n andere keer gingen wij naar “noches de Colombia” (moet je doen! Heeeeel mooi?. De taxi bracht ons en vroeg hoe laat we opgehaald willen worden. We gaven een tijd door en de chauffeur wou pas betaald worden als hij ons weer terug brengt naar het hotel.
Denk je dat zoiets in Nederland kan??? Forget it!!!
Wij zijn in Bogota overal geweest en nooit problemen gehad. Uitgaan deden wij naar 'n disco/bar: in de buurt van het hotel waren er genoeg

Ga rustig naar toe ! Ik ben bijna dagelijks in contact met een reizigster die, op dit moment, in Colombia aan het reizen is…alleen !
Wil je meer info, graag zal ik meer op ingaan !
Steeds tot je dienst,
Sopirla

Gewoon je gezond verstand gebruiken!

Ik heb me er geen moment onveilig gevoeld en dat kan ik van veel andere landen (die wel veilig worden geacht te zijn) niet zeggen!

Have fun over there!!!

Colombia is een geweldig land! Ik ben er afgelopen jaar 2 maanden geweest en heb me er niet onveilig gevoeld. Gewoon doen dus.

Een aantal tips over veiligheid http://tochgedaan.nl/2011/12/12/veilig-op-reis-5-tips/

En een top 10 lijstje wat je allemaal kunt doen in Colombia http://tochgedaan.nl/2011/11/05/i-♥-colombia-een-top-10-lijstje/

Veel plezier!
Groetjes, Inge
www.tochgedaan.nl

1 like

Colombia is geweldig! Een van de landen die me het meest zijn bijgebleven van onze wereldreis van vorig jaar. De mensen zijn zo gastvrij en behulpzaam, en we hebben zulke mooie plekjes gezien (Cartagena natuurlijk, Parque Nacional Tayrona, ). Zolang je niet in je eentje door de jungle gaat zwerven, ben je volgens mij veilig ;-). De FARC is inmiddels diep teruggedrongen in de Colombiaanse jungle en Lonely Planet waarschuwt bijvoorbeeld dat je op bepaalde stukken beter geen nachtbussen kunt nemen. Ik heb me in elk geval nooit onveilig gevoeld.

1 like

Colombia! is een heel mooi land! Wij zijn net 1 maand in Colombia geweest en het was een heel leuke vakantie. Als je echt een leuke tijd wilt hebben moet je een keer naar Colombia, >>> Cartagena is een heel mooie stad in het noorden en de zee is lekker warm, beter dan in Santa Marta, je moet ook naar isla Baru, of Isla Rosario in die buurt. Daarnaast is Medellin en Manizales ook aan te raden, de mode- en koffiestad van Colombia. Het land heeft zo veel te bieden en we hebben in deze maand alleen maar plezier gehad. We hebben gereisd met de bus en met het vliegtuig in Colombia en nooit problemen. Colombia is echt een aanrader!:wereld:

1 like