Vraagje van Tessa - Voorbereiden mogelijk reis Colombia

Hallo hallo,

Ik ben me mentaal aan het voorbereiden op een mogelijke reis in Colombia.
Mijn vriend is al eens in de jungle bij Leticia geweest (afstudeerproject) en wil graag eens terug om meer van het land te zien.
Ik ben zelf nogal beinvloedbaar door dingen die ik lees, zoals ondere andere op de site van het ministerie.
Is het zelfstandig reizen volgens jullie een verstandige beslissing?
Ik heb al best wat gezien in de wereld, maar ergens twijfel ik bij dit mooie land…
Hopelijk kunnen jullie me geruststellen?

Groetjes Tessa

Hola Tessa,

Reizen in Colombia is op het moment vrij veilig, Bogotá staat nu bekend als een van de veiligste steden van Zuid Amerika.
Alleen moet je wel goed voorbereid zijn, voordat je aan deze reis begint.
Je moet goed weten welke gebieden dat je wel en niet kan bezoeken, niet door de kwesties met guerrilla’s en/of de zogenaamde Farc mensen, want hiervoor moet je diep de oerwoud in, ik doel hiermeer door de begaanbaarheid van de wegen en aansluitingen naar bepaalde gebieden. Openbaarvervoer in de grote steden is goed maar in kleine dorpen en binnenlandse gebieden wat minder. Vliegen is kostbaar in Colombia en de afstanden zijn vaak groot.
Kennis van Spaans is een pre want er zijn nog steeds weinig Colombiaanse die Engels spreken.
De Nederlandse ambassade is om de Nederlanders zo goed mogelijk te beschermen, wat ze publiceren is nogal zwaar en zwart, maar dat is hun werk anders zouden geen Ambassades nodig zijn.
In Colombia zijn er 4 Nederlandse Consulaten, in Cali, Medellin, Barranquilla, Bogotá, kan je nagaan ? veel werkgelegenheid…voor de consulaten 
Waarom informeer je niet naar een reis op maat, misschien een reis zonder gids maar wel met het regelen van transfers, hotels, attracties.
Altijd tot je dienst
Met vriendelijk groet,
Yanet Verwaal

1 like

Hallo
Wat bedoel je met “mentaal voorbeeiden”? Je gaat of je gaat niet. Daar zijn alleen maar de wil en het geld natuurlijk voor nodig…
Colombia is even veilig of onveilig als willekeurig ander land in Zuid Amerika, Azie of MiddenOosten. Ik heb in circa 50 landen gewoond e/o gewerkt. Uitkijken, vragen aan de lokale bevolking en je gezonde verstand gebruiken. Ik woon nu toevallig ook in Colombia. Ik woonde in Egipte tijdens de revolutie en ervoor en vooelde me altijd veilig,.
Voorbereiden? Je koopt een ticket en je gaat. Hotels, B&B, guesthouses, het is er allemaal.
Bussen door het hele land., no problem.
Mensen zijn aardig en gastvrij. En bovenal vrolijk, feesten, dansen, muziek.
Veel plezier

1 like

Om je goed voor te bereiden op Colombia lees hier tips: http://www.colombiafacil.com/en/how-to-get-started en hier: http://www.colombiafacil.com/en/faq/pack-your-bag-for-colombia. Algemene dingen over veiligheid, tranport en dergelijke vind je terug op de website www.colombiafacil.com. Succes!