Colombia als nieuw vakantieland

Nu criminaliteit en terrorisme in Colombia enorm zijn gedaald, is het land bezig zich een plaatsje te veroveren op het gebied van toerisme. Een van de eerste bewijzen dat toerisme inderdaad tot de toekomstige mogelijkheden hoort, is dat algemene vergadering van de World Tourism Organization (UNWTO) in 2007 in de Colombiaanse havenstad Cartagena de Indias wordt gehouden.

Harde cijfers
Enkele harde cijfers die bewijzen dat het Colombia daadwerkelijk lukt om de spiraal van ontvoeringen, drugsmaffia en terrorisme te doorbreken:

• Tussen 2003 en 2004 is het aantal ontvoeringen gedaald met 48%.
  • Niet Colombia, maar Mexico en Brazilië zijn op dit moment de landen met de meeste ontvoeringen.
  • Tussen januari en maart 2005 zijn 1.193 leiders van criminele organisaties gearresteerd.
  • Terroristische acties zijn gedaald met 43%.
  • Diefstal nam met 13% af.
  • Er is 43% meer politie.

Nederland steunt Colombia
Dat het land in Zuid Amerika dat veertig jaar werd geteisterd door een burgeroorlog op de morbide wereldranglijst van ontvoeringen, gezakt is naar de derde plaats komt mede door Nederland.

Milde straffen
Sinds 2002 onderhandelt de Colombiaanse regering met de rechtse paramilitairen. Dit leidde tot het inleveren van wapens door 13.000 van de 20.000 leden. Met de andere 7.000 leden zijn vredesonderhandelingen gaande. In juni 2005 nam het Colombiaanse parlement de ‘Wet van gerechtigheid en vrede’ aan. Dit betekent onder andere dat iedereen die wapens inlevert, kan rekenen op milde straffen, een reïntegratieprogramma en een basisinkomen voor de eerste anderhalf jaar.

Geen uitlevering
Ook krijgen leiders als ze meewerken vooralsnog de garantie dat ze niet worden uitgeleverd aan de Verenigde Staten, waar de anti-narcoticapolitie op hen aast. Door de lichte straffen wordt dit demobilisatieproces met argusogen bekeken door mensenrechtenacties. Zij vrezen dat misdadigers niet de straffen krijgen die gerechtvaardigd zijn in de ogen van de vele slachtoffers.

Vredesproces
Toch steunen Nederland en Zweden -aanvankelijk als enige landen- het vredesproces. Nederland doneerde Colombia 2,5 miljoen dollar. Inmiddels hebben Noorwegen, Zuid-Korea en Ierland zich ook solidair verklaard, en het lijkt erop dat Spanje, Canada en de VS binnenkort zullen volgen.

Toeristen
De Colombianen zijn in grote meerderheid voor het vredesproces. Het heeft het land opgeleverd dat grote delen ervan voor het eerst sinds jaren weer veilig zijn. Met name voor toeristen is Colombia niet gevaarlijker dan andere Zuidamerikaanse landen.

Bron: Tourpress

Hoi Riemer,
Een goed artikel, hier in Colombia merken we ook dat Colombia steeds meer in trek is. Wij krijgen momenteel steeds meer buitenlandse touristen in het Tayrona Park. Kijk naar www.campingtayrona.com voor onze eco camping/hostel.
Groet uit Santa Marta,

Hiermee ben ik volledig akkoord.

Ik heb enkele jaren terug vanuit Venezuela over land naar het noorden van Colombië getrokken en dit was een van de mooiste stukken van mijn reis.

De mensen in Colombië zijn zo vriendelijk en wensen hun slechte naam en faam goed te maken. En dit komt zeker ten goede voor de toeristen. Ik ben indertijd gaan duiken in Park de Tayrona Santa Marta, en heb ook Cartagena bezocht. Als reiziger met een beetje reisgevoel weet je waar en wanneer het veilig is en loop je niet met je camera 's avonds laat buiten de stad…

Grtz,

Kristof

Ok, dat klinkt goed!
Maar hoe zit het nog met de grensovergang naar Panama via de weg? Of is dat nog steeds een not-do…

Hallo!

Ik ben nog niet eerder in LatijnsAmerika geweest, maar heb wel veel in Azie gebackpackt. Ik denk er sterk over om 2-3 maanden van mijn reis (tot. 6-7mnd) in Colombia te verblijven en vroeg me af of jullie een idee hebben of dat voor een vrouw (23 jr :-)) zelfstandig te doen is als je uitgaat van je backpackersintuitie?

En zijn er genoeg veilige gebieden om te reizen, of denken jullie dat 3 maanden te lang is?

ik hoor het graag!

groetjes, Renée

mm, als meisje alleen is het zeker te doen maar je moet alvast je ellebogen gebruiken.

Ik heb in Cartagena een Francaise leren kennen die in de sloppenwijken van Bogota voor het rode kruis werkte. Ze vertelde me enkele annecdotes over het alleen als vrouw reizen of backpacken. Zij vond het goed te doen, maar je weten om te gaan met macho en/of op zoekzijnde mannen…

Grtz

nogsteeds not done…
Wel heb ik het gevoel dat het steeds beter wordt…er worden ook al trips naar Darien geboekt vanuit p. City.

Ik heb ook als meisje alleen door Colombia gereisd…geen probleem…gewon je gezond verstand gebruiken. Ik heb door veel landen in zuid amerika gereisd maar Colombia is mijn fovoriet…!!!

hallo beste mensen.
Ik zie dat al enkele van jullie ervaring hebben met rondreizen in Zuid Amerika. Mijn plan is om in februari te starten in Brazilie en vanuit daar rond te reizen. Ik wil vanuit Brazilie verschillende binnenlandse vluchten maken bijv. naar d Iquazu watervallen en stukje Argentinië te pakken. Vervolgens wil dan naar de landen Suriname, Venezuela en dan Colombia. Kan iemand mij informeren of dit redelijk mogelijk is? Moet ik van te voren al tickets regelen of in de landen zelf. Mijn plan is om al wel een ticket te regelen naar Rio en dan vervolgens van uit Colombia terug. Kom je deze landen trouwens zo in?

Goed om te lezen dat Comombia te bereizen is…

Wij vertrekken over een paar dagen naar Panama en eigelijk zouden we als volgende reis Colombia willen bezoeken.

Dus ik blijf het volgen…

Helabatjes,

Colombia is zeker een rijzende ster voor backpackers en avontuurlijke reizigers.
Ik reis momenteel voor 6 maand door centraal en zuid-amerika, vanuit Mexico naar Buenos Aires, alles over land. Colombia heeft me ditmaal terug zo aangenaam verrast dat ik ongeveer 1 maand in het land gebleven ben.

Aanraders:
[ul]
[li]Cartagena: een van de mooiste coloniale steden ter wereld[/li][li]La ciudad perdida. een 6 daagse trektocht doorheen de jungle om de lost city te bereiken.[/li][li]Bucaramanga: het paradijs voor parapente, trekttochten en berg-liefhebbers.[/li][li]Medellin: de stad met eeuwige lente[/li][li]De volledige zone cafetera.[/li][li]San Agustin en tierradentro: prachtige precolombian sites[/li][li]… en zo veel meer … check alleszins data voor festiviteiten: de feria van manizales is zeker een must do ![/li][/ul]Ah, ik ben vanuit Panama via de zeilboot richting cartagena gevaren. Dit is zeker een aanrader en elk hostal in zowel Cartagena als Panama city kan je in contact brengen met mogelijke kapiteins. Let wel: overweeg zeker je keuze en zoek referenties. Ik heb mensen ontmoet die ipv van 5 dagen op zee door de schuld van een dronken kapitein 7 dagen gedobberd hebben …

Ik heb ook iemand ontmoet die over land vanuit Panama naar colombia gereisd heeft. De Darien gap is zeker nog af te raden maar aan de caraibische zijde is er een andere grensovergang die ‘relatief’ veilig is. De lonely planet raadt deze wel nog af.

Colombia is zeker veilig, en zoals overal moet je als reiziger je gezond verstand gebruiken. In busterminals en bussen zeker je handbagage in de gaten houden.

Grtz,

kristof
www.sinfronteras.be

1 like

Met hoeveel % is het internationaal toerisme in de laatste jaren gestegen?

Fernando,

Dit (Spaanstalige) artikeluit een Colombiaanse krant heeft het over een verdubbeling in 2008 ten opzichte van 2003 (1,2 miljoen buitenlandse bezoekers), een groei van 18 procent gemiddeld per jaar die een van de hoogste ter wereld zou bedragen. Het doel voor 2009 is vier miljoen bezoekers, waarmee Colombia de vijfde positie in Latijns-Amerika zou bezetten. Opvallend genoeg noemt het artikel toerisme, na olie en steenkool, op dit moment het op twee na belangrijkste exportproduct.

Groet vanuit Bogotá,

Pim

Geld dat gestuurd wordt door familie zal ook wel hoger zijn dan toerisme

Ik ben er ook geweest. Toppertje hoor Colombia! Bogota is een mooie, koloniale stad. Medellin is vooral leuk om te stappen (en uitstapje naar El Penol). Vanuit Manizales kun je El Ruiz beklimmen, Salento/Valle de Cocora is top. Ik vond Cali wel tegenvallen, maar dat is persoonlijk (niks te zien, en je moet van Salsa houden). Caribische kust overgeslagen, maar daar heb ik spijt van. Andere keer dan maar…

Hoi allemaal

ik wil heel graag naar colombia, een lokale vriend daar opzoeken. Iedereen raad het me sterk af vanwege de gevaren. Kunnen mensen die daar geweest zijn daar wat meer info over geven. Voor mijn gevoel is het gevaar wat afgenomen.

Ik hoor graag jullie mening!

groetjes

Janneke

ps. ik ben daar niet alleen, verblijf bij een Colombiaanse jongen en zijn familie

Ja, het midden van het land (Bogota - Medellin - Cali) en de Caribische kust is niks aan de hand. Net zo veilig/onveilig als op andere plaatsen in Zuid Amerika. De Atlantische kust, grensgebieden met Ecuador, Panama, en Venezuela moet je eigenlijk mijden omdat de FARC daarheen verdreven zijn.

Hoi Janneke,

Inmiddels verblijf ik zo´n zes maanden in Colombia: eerst gereisd en nu woon en werk ik er. Ik weet niet wie je waarom heeft afgeraden Colombia te bezoeken, maar dat lijkt me erg overdreven.

Over het algemeen is Colombia een veilig vakantieland. Hoewel veel mensen het niet zo zien, is het nog altijd wel een land waar 1) een burgeroorlog woedt, 2) cocaïne wordt geproduceerd en 3) een groot inkomensverschil bestaat. Jij als toerist hoeft met geen van deze drie zaken echt problemen te hebben mits je het volgende in acht neemt.

A) Blijf uit de betreffende gebieden. De reactie van Pablo Moreno is wat mij betreft te kort door de bocht, net als de adviezen van de diverse nationale overheden, die erg conservatief zijn en geen blijk geven van realiteitsbesef… De Atlantische kust is totaal niet gevaarlijk, het is juist een van de meest ontwikkelde toeristische gebieden! De gebieden waar nog echt oorlog woedt, zijn Putumayo, Meta and Caqueta. Provincies in de jungle dus.

B) Reis verstandig, ook in de overige gebieden (dit is niet speciaal voor Colombia - hetzelfde geldt voor een Parijs of Rome). Vliegreizen en busreizen tussen de grote steden zijn veilig, ook ´s nachts. Kijk echter uit voor provinciale nachtbussen, deze worden nog wel eens overvallen. Wees op je hoede, ook in steden als Bogotá (vooral in het historische centrum, de Candelaria) loop je eenvoudig een drugsgebruiker tegen het lijf die maar al te graag je camera afpakt. Niet opzichtig je westerse rijkdommen laten zien dus, loop niet verstrooid rond zonder idee waarheen te gaan, ga niet in zee met vreemden, laat drank en voedsel (ook bijv. een waterflesje in een bus) niet onbewaakt achter, verplaats je met een taxi na 21 uur.

C) Laat je informeren door de (lokale) bevolking. Je vertelt dat je een Colombiaanse vriend wilt gaan opzoeken, dat lijkt me een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle reis.

Voor wat meer gedetailleerde informatie over enkele locaties, zie hieronder twee links naar recente Engelstalige publicaties. Bovenal hoop ik dat je heel veel plezier hebt in dit prachtige land. Als je vragen hebt, beantwoord ik ze graag!

Pim

link 1: Safe and Unsafe Places in Colombia
link 2: Safety in Colombia: The Straight Truth

1 like

Mijn reactie mag dan kort geweest zijn, maar hij is wel duidelijk! Ik bedoelde dat je aan de kust aan de kant vd Pacific niet moet zijn (de provincie Choco, en de stad Buenaventura moet je niet zijn dacht ik). De Atlantische kust bestaat niet eens :-). Tenzij je het Caribisch gebied als de Atlantische Oceaan mee gaat tellen :slight_smile:

Oh, wacht even. Quote van MinBuza

Na het aantreden van de regering Uribe medio 2002 en het invoeren van een strenge veiligheidspolitiek is de veiligheidssituatie in Colombia verbeterd. Met name op de doorgaande wegen tussen de steden en in de grote steden zelf (met als belangrijke uitzondering Buenaventura) is de situatie verbeterd.

Een bezoek aan de vakantieoorden Cartagena, Santa Marta, San Andrés, Providencia en Leticia levert geen veiligheidsproblemen op indien de normale voorzorgsmaatregelen in acht worden genomen. Dit geldt ook voor de rijkere wijken in de grote steden Bogotá, Medellín, Cali, Barranquilla, Popayán, Pasto en Villavicencio.

Dit klopt gewoon! Ja, idd, je moet een beetje uitkijken in La Candelaria in Bogota. Maar het is wel de plek om als tourist/backpacker te zitten (het is het historische centrum)! Ik vond het best meevallen. Ok, er zitten inderdaad ladrones, maar bv de Mariscal in Quito is erger. Vandaar mijn opmerking: de genoemde gebieden/steden zijn niet veiliger/onveiliger dan andere steden in Zuid Amerika.

Medellin? Ja, ook minder prettige buurten. Daarom ging ik in een hostel in de buurt van Parque Lleras zitten. Veilige buurt. Hostel (http://www.blacksheepmedellin.com/BlacksheepEnglish.html) is een aanrader.

Hoi Pim en Pablo,

super bedankt voor de uitgebreide uitleg. Het heeft me zeker over de streep getrokken om toch te gaan. Het lijkt me namelijk een geweldig mooi land! Bedankt voor alle tips! Ik heb er nu al zin in en ben erg benieuwd!

Groetjes

Janneke