Het onderzoeksbureau waar ik momenteel aan verbonden ben, gevestigd te Ankara, wil graag meer weten over Nederlanders die in Turkije wonen ( enkele maanden per jaar volstaat). Naar aanleiding van commentaren op het onderzoek dat uitgevoerd gaat worden zal er gepoogd worden bepaalde klachten in consideratie te nemen. Ik ben op zoek naar Nederlanders die mij hierbij kunnen helpen. Wanneer ik enkele namen kan ontvangen, zal waarschijnlijk de sneeuwbal verder rollen.
In het onderstaande is de inhoud van het onderzoek te lezen.
Gevestigde buitenlanders in Turkije.
De Internationale Strategische Onderzoeks Organisatie ( in het Turks genaamd USAK) werkt aan het project: “Gevestigde Buitenlanders in Turkije”, welke wordt gesponsord door de Nationale Wetenschappelijke en Technologische Onderzoeks Raad van Turkije (TUBITAK). In dit betreffende project wordt het fenomeen van “internationaal verblijfs- tourisme” geanalyseerd en wordt er gepoogd problemen van gevestigde buitenlanders in Turkije vast te stellen. Aan onder meer de volgende vragen zal aandacht worden besteed: Hoe worden gevestigde buitenlanders behandeld door de Turkse gemeenschap? Wat is de houding van de Turkse overheid tav gevestigde buitenlanders? Welke kwesties identificeren gevestigde buitenlanders als problematisch? Etc. Binnen deze context proberen we data te verzamelen mbt het aantal buitenlanders welke leeft in Turkije, de steden waarin deze verblijven en de daarmee samenhangende leefomstandigheden. Hun tevreden of ontevredenheid met Turkije zal ook worden onderzocht. Dit onderzoek zal pogen de sociale, economische en politieke moeilijkheden die worden ondervonden vast te stellen.
Gevestigde buitenlanders in Turkije ondervinden problemen in het verkrijgen van verblijfs- en werkvergunningen. Sommigen klagen over relaties met buren. Voor anderen zijn kwesties rondom het verkrijgen van eigendom problematisch; het onderhoud van het eigendom, interacties met locale winkeliers of makelaars. Het onderzoek zal zich richten op de meest ondervonden problemen en zal trachten aanbevelingen te doen rondom eventuele oplossingen.
Alvast vriendelijk bedankt,
Lucinda de Boer