Gesplitst

(origineel bericht op be-more.nl)

Gesplitst

24 oktober 2013:

bedankt lieve lieve mensen voor de leuke reakties op mijn weblog; doet me goed te zien dat er veel interesse van jullie kant is; echt super!!!
Hettie v/d brink wat leuk dat je ons volgt zie idd jouw naam hier vaker terugkomen; super!!

na een zeer slechte nachtrust ik denk bij elkaar zo’n 2 uurtjes; mja ik wilde lang haar, nou ik heb het geweten pffff. Na het ontbijt ruim 1,5 uur moeten wachten op Samantha; de kleine was ziek (ben de naam kwijt; maar deze is bij zijn familie weggehaald; omdat hij ziek was en er niet voor hem werd gezorgd); zo zielig; live is very hard. Het programma van vandaag werd doorgenomen enja we worden gesplitst; Marleen en Gerda gaan naar een school en ik naar een healt center. Daar aangekomen en na een voorstel rondje kon ik aan de slag; er was een onderzoekskamer, spreekkamer en wachtruimte in de ruime zins des woordspeling haha. Ik nam de anamnese voor mijn rekening; noteerde alles in een schriftje met noah naast me voor te vertalen. Vervolgens schuift de patiënt door en krijgt van een nurse de medicijnen; geen dokter komt hieraan te pas!!!Bij verschillende kinderen deed ik dmv een vingerprik de malaria tests af; de meeste kinderen waren positief maar volgens mij is dat al vlug hier dat ze zeggen dat ze malaria hebben. Ze kregen een soort van Ab-kuur en panadol. Bij een vrouw zette ik een tetanus prik. Het viel me op dat de mensen vrij snel naar het healt center komen en niet thuis wat uitproberen met kruiden of iets dergelijks. Dit was wel de eerste keer dat ik me echt nuttig voelde en mijn ervaring hier in de praktijk kon toepassen. Kruisbesmetting is hier normaal; ze wassen geen handen en desinfecteren doen ze nauwelijks; ook hier heb ik kunnen adviseren. In de middag terug naar het vrijwilligershuis en aan de slag met het planten van eucalyptus plantjes. Deze worden hier gebruikt bij het bereiden van vleesprodukten ik denk om onaangename geurtjes teniet te gaan. In de middag gestopt ff chille en wat jackfruit eten; mijn god wat is dit lekker!!! In de middag nog even met noah het dorp in om wat spullen te scoren. Zoals altijd voel ik me een bezienswaardigheid “muzungu” ( blanke). Noah liet me zijn studio zien waar hij zijn cd heeft opgenomen. Daarna terug naar het vrijwilligershuis en wachten op het eten made bij Joyce. Morgen in de ochtend: plant trees; evaluation; en in de middag naar de backpacker in masaka; wat leuk om de hele griep weer te zien en hun verhalen en ervaringen te horen en lekker bij te kletsen.

(origineel bericht op be-more.nl)