Hallo,
Ik wil al jaren naar Australië, en nu ik bijna klaar ben met mijn studie is het dan ook bijna zover. Het plan is dat ik volgend jaar Juli vertrek. Zo kan ik nog even flink sparen en dingen uitzoeken.
Nu vraag ik mij alleen af wat een leuke route zou zijn.
Ik wil sowieso beginnen in Sydney en dan via Brisbane & Cairns gaan reizen.
Nu zit ik alleen met het ‘probleem’ dat ik ook graag een paar dagen Perth & Adelaide eraan wil plakken.
Is dit haalbaar in ongeveer 1 a 1,5 maand? Of moet ik dan dingen schrappen?
Ik wil alles zelf regelen qua overnachtingen etc, hoeveel ben ik dan ongeveer kwijt? Waar moet ik écht rekening mee houden in de kosten?
Het duurt nog even maar ik ben al volop aan het zoeken naar leuke routes etc.
Ik zat eerst te denken aan een Fly-Drive maar dan moet je je ontzettend aan de tijd houden én veel rijden en dat zie ik eigenlijk niet zo zitten. Het lijkt me leuk om op de leukere plekken wat langer te blijven. Qua vervoer zal ik denk ik vooral de Greyhound nemen, dat lijkt me ideaal:)
Groetjes,
Vera
Hallo Vera,
Wat betreft Sydney - Brisbane - Cairns zit je wel goed, ook wat het weer betreft. In Adelaide en Perth kom je terecht in een tijd waarin de gemiddelde dagtemperatuur beneden de 20 graden ligt. Verder schrijf je 1 à 1,5 maand maar ook dat als het ergens leuk is, je wat langer wilt blijven.
Als je op leuke plekken wat langer wilt blijven, kost Sydney - Cairns je minstens drie en welicht vier weken. Dan doe je het redelijk op je gemakje. Dan volgen de vluchten naar Perth (prachtige plaats en omgeving, zeker een week waard) en Adelaide waarvoor je een bijzondere reden moet hebben, anders in het niet echt een bijzondere plaats. Melbourne en de Great Ocean Road/Otways zou dan een meer logische keuze zijn.
Verder is Sydney - Brisbane met de Greyhound niet veel bijzonders, met auto/camper is dat een heel ander verhaal omdat je van de saaie kustweg af kunt. Vluchten Cairns - Perth en Perth - Adelaide kosten eind juli/begin augustus 2014 resp. ca. 250en 175 dollar, mits vroeg geboekt. Kijk eens op www.webjet.com.au.
Aan de ene kant zeg je je niet te veel te willen vastleggen, aan de andere kant is het, bij binnenlandse vluchten, erg belangrijk om die vroeg te boeken. Er is altijd een aantal stoelen tegen lage prijzen, daarna kan het fors oplopen naarmate de vluchtdatum nadert. En let er bij goedkope vluchten wel op hoeveel bagage je mag meenemen. Soms is er een goedkope vlucht met alleen handbagage en moet je bijbetalen voor je ruimbagage.
Wat ik zou doen is een ticket Amsterdam - Sydney (misschien zelfs Brisbane) - Darwin - Amsterdam boeken. Rond Darwin liggen Litchfield, Kakadu en Katherine National Park en je zou daar in de ideale periode qua weer zijn.
Voor Greyhound passen moet je je breed oriëren, het kan lonen de pas in Europa te kopen. Wat betreft de hostels kan ik je niets zeggen maar www.hostels.com, www.hostelbookers.com en www.hostelworld.com geven alle info. Het ligt er al aan of je op een slaapzaal of in een eenpersoonskamer wilt slapen.
Dit voor nu, probeer eerst eens te bepalen wat je echt wilt en of je echt naar bijvoorbeeld Adelaide wilt. Er komt vast nog een volgende reis, als je eenmaal in Australië bent geweest en dan kun je het zuiden in oktober/november of februari/maart doen.
Veel plezier bij het plannen en blijf vragen! Zoals gezegd, je hebt nog even.
Willem
Hallo Willem,
Hartelijk bedankt voor je reactie, hier kan ik veel mee!
Ik wil inderdaad graag naar Perth vanwege de omgeving. De reden dat ik naar Adelaide wil is omdat ze daar speciale tours doen van een serie die ik graag keek dus dat lijkt me het einde. Adelaide zou ik dan max 3 dagen doen en van daaruit naar Sydney - Amsterdam.
Ik ga me de komende tijd zeker oriënteren op jouw info!
Heb je enig idee (of iemand anders) op hoeveel geld ik hiervoor ongeveer moet rekenen?
Groetjes Vera
Voordat ik wat uitgebreider reageer, heb je dit gezien: Adelaide: McLeod's Country - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Wenche Oomes - WaarBenJij.nu
Verder nog even dit. Ik zie dat je in Sydney weer wilt eindigen. Waarom dan geen ticket Amsterdam - Brisbane - Sydney - Amsterdam. Dan heb je op het eind een aantal dagen voor Sydney en mis je het stuk Sydney - Brisbane met Greyhound, wat van alles wat je wilt het minst spectaculair is.
En je zou bij www.australianbackpackers.nl eens kunnen vragen naar vliegtarieven die inclusief één of meer binnenlandse vluchten zijn.
Hallo Vera,
nog even wat meer van mijn kant. Je vraag over de kosten is moeilijk te beantwoorden. Maar als je een beetje logisch te werk gaat is daar in de eerste plaats het ticket naar Australië vv. Er zijn allerhande sites die opkomen bij ‘goedkope vluchten’, ‘cheap flights’ etc.
Voor de binnenlandse vluchten gaf ik je al de site van webjet. Daar zie je ook dat er behoorlijke verschillen zitten in de tarieven. Hoe eerder je boekt, hoe lager het tarief. Maar die goedkope stoelen zijn het eerst weg, maar ik zie dat ik dat hierboven ook al had gemeld.
Je zou nog de keuze kunnen maken om van Adelaide naar Sydney de bus te pakken. Dan zie je tijdens een deel van de rit nog wat meer dan vanuit het vliegtuig.
Qua overnachtingen in hostels denk ik dat je circa 25 euro per nacht kunt aanhouden.
Eten kun je ook net zo duur maken als je wilt. McDonalds is overal, net als Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut of Domino’s. En niet te vergeten de Subway. Ik kan makkelijk een dag zonder warm eten, maar dat is heel persoonlijk. Natuurlijk zijn er ook Chinese (afhaal)restaurants ook en verder is er in veel pubs het fenomeen ‘counterlunch of countermeal’, de roast of the day of de steak of the week, om maar wat te noemen. Geen haute cuisine maar een stevig eenvoudig maal. En verder zijn er vaak gemeenschapelijke keukens in hostels waar je je eigen prakje kookt of opwarmt.
Maar dan komt het, de excursies. Wil je vanuit Perth Rottnest Island doen, Kangaroo Island vanuit Adelaide, ga je walvissen spotten aan de oostkust, naar Fraser Island vanuit Hervey Bay, een dag of drie dagen Whitsundays, snorkelen of duiken op het Great Barrier Reef, Kuranda met de stoomtrein heen en kabelbaan terug of andersom?
Ik zou een lijst maken.
Tickets, inclusief de binnenlandse, hostels x-nachten à 25 euro, eten en drinken nog eens 25 à 30 euro per dag, dan de excursies die je onderweg tegenkomt en een post onvoorzien. En dan ben ik waarschijnlijk nog het nodige vergeten.
En veel hangt ook af van de wisselkoers. De euro is de laatste tijd fors gestegen. Een jaar geleden kreeg je voor een euro 1,20 dollar, nu is dat bijna 1,45 dollar. Dat scheelt 20%. Maar die bewegingen zijn nogal onvoorspelbaar.
Sterkte en pret bij het plannen,
Willem
Oops, helemaal de buspas vergeten. Kortgeleden ging deze thread er over. Nuttige informatie: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=164416
Sydney - Cairns kan op de Mini Traveller Pass, hop-on, hop-off, kost op dit moment 455 dollar: Travel Passes | Greyhound Australia
En tot slot hier een 16-daagse tour met overnachtingen en maaltijden die je net zo ver kunt upgraden als je wilt/kunt. Geeft wel een aardige indruk van wat er onderweg zo te zien is/kan zijn.
http://www.backpackertours.com.au/members/frames/NSW/showtour.php?bta=643
Er zijn meer bedrijven die dit soort trips aanbieden, kwestie van googelen.