Samen met mijn Braziliaanse vriend die nu acht jaar in België woont, hebben we besloten om naar Brazilië te verhuizen.
Wat is ons plan?
We willen een bedrijf openen dat zonnepanelen plaatst.
Op dit ogenblik worstelen we ons door de wetgeving en de vele bureaucratische regels en verplichtingen.
Ik ben momenteel vooral op zoek naar Nederlandstalige mensen die ook de stap hebben gezet om naar Brazilië te verhuizen, personen die me wat raad en goede tips kunnen geven over allerlei zaken zoals: het oprichten van een bedrijf, zijn er Nederlandstalige boekhouders te vinden, wat met de belastingen, zijn er eventuele achterpoortjes,…
We willen ons graag vestigen in Rio de Janeiro, ergens in de buurt van Cabo Frio. Zijn er nog mensen die daar ergens in de buurt wonen?
Ik hoop via deze weg in contact te komen met een aantal lotgenoten.
Als je naar Brazilie wilt verhuizen, zal je om te beginnen de taal moeten leren. Het is niet anders.
Het oprichten van een bedrijf is een tamelijk bureaucratisch gebeuren met vele stappen, maar elke contador kan dat in principe,
Ik heb echter nog nooit van een Nederlandstalige contador gehoord, een Engelstalige misschien wel.
Het belangrijkste probleem lijkt me de omschrijving “vriend” voor je partner. Niet getrouwd zijn betekent dat je ingewikkeld moet gaan doen voor de verblijfsvergunning, partnerschap kan wel (uniau estavel) maar volgens mij moet daar een advocaat aan te pas komen.
Investeringsvisum kan ook, maar kost misschien wat veel.
Verder weet ik niet of zonnepanelen (ik neem aan voor electra, warm water is veel goedkoper) wel zo´n goedlopende business zijn in Brazilie. Je zou zeggen van wel, maar wie kan die grote investering betalen of financieren? Er bestaan bij mijn weten geen directe subsidies hier, waar je op moet hopen is dat de provider de opgewekte overtollige stroom afneemt tegen een bepaalde prijs.
Maar of dat de consumentenprijs is weet ik niet. Het geval wil dat kort geleden de prijs per kWh aanzienlijk is verhoogd (met ca 50% !!!) en daarbovenop komt ook nog een soort milieuheffing. De prijs per kWh komt nu op ruim 1 reais (was 0,62)
Maar verdien je daar in redelijke tijd een investering van enkele tienduizenden mee terug? Als je dat al kan ophoesten (lenen in Brazilie is idioot duur,zeg 1% rente per MAAND).
Ik zou er nog maar eens ergh over nadenken.
Maar praten met een boekhouder kan nooit kwaad. Dat dan weer wel.
Het hangt er natuurlijk maar van af wat je betaalbaar vindt.
Je hebt voor een beetje installatie niet alleen de zonnepanelen nodig, maar ook de inverter (de elektronica om 127 of 220 volt op te wekken) voor het juiste vermogen, bevestigingsmaterialen en kabels etc en niet te vergeten de installatiekosten (manuren).
Het gaat je tienduizenden reais kosten, en ik weet niet van subsidies en/of kredieten.
Voor een idee: kijk op www.neosolar.com.br voor de volledige kits. Je kan daar ook een offerte aanvragen.
Punt van aandacht: de zogenoemde grid-tie systemen geven hun overtollige energie af aan het net en dan gaat de meter terugdraaien. Zodoende zou je kunnen terugverdienen (mits de leverancier het terugkoopt, dat is een bureacratisch gedoe en je weet hoe dat gaat in Brazilie). Als de zon niet schijnt ( avond/nacht) gaat dat niet op en je betrekt gewoon je stroom van het net.
Het is dus maar net wanneer je de meeste energie verstookt. Als je een airco hebt en ook overdag flinkt verbruikt is dat gunstig, bij voornamelijk verlichting ongunstig.
Daarbij komt dat het net geen opslagplaats is. Als iedereen dat doet gaat de overtollige energie gewoon ongebruikt weg. En zijn geen accus of batterijen ergens.
Als het net wegvalt schakelen deze systemen af (veiligheidsvoorschrift) en het is dus geen back-up voor slechte netten. Bij ons wordt het beter, maar voorheen hadden we regelmatig stroomstoringen van vele uren.
Stand-alone systemen of backup systemen vereisen vele accus om de energie op te slaan, dat is vreselijk duur en de levensduur van die dingen erg kort.
Nee ik heb ook niets van subsidies kunnen vinden, terwijl het in een land met zoveel zon het erg veel kan opleveren.
Mijn rekening is idd ook met bijna 50% gestegen, echt belachelijk. En dan zie je al het geld wat weggegooid is aan energiecentrales die nooit open zijn gegaan.
Ik heb een nieuw appartement gekocht en wil in de toekomst een opbouw laten plaatsten. Ik zal dan zeker wat offertes voor zonnepanelen gaan opvragen.
Hoi, Ik zie absoluut mogelijkheden voor je en geloof zeker dat er een markt is. Vooral als je een concept zou kunnen ontwikkelen waar investeerders zouden kunnen sharen met meerdee gebruikers. Daarnaast zijn fazenda’s in de rural zones een interessante doelgroep. Vanuit de overheid en de bancaire wereld moet je niet teveel verwachten. De energie-sector zit hier volledig op slot (monopolie) waar een 5e colonne (politiek) aan de touwtjes trekt.
Een tijdje geleden was er documentaire die aandacht bestede aan zonnecollectoren daar kwamen diverse particulieren in beeld die hun douche op electra hadden vervangen door een zonneboiler, binnen een jaar was de investering terug verdiend. Ook kwam SESC SP in de uitzending, die investeren ook in collectoren voor ieder m2 opervlakte zwembad was een m2 zonnecollector voldoende.
Een Braziliaan koopt alles op afbetaling, kijk naar een financieringsmodel waar de maandelijkse besparing ongeveer gelijk of hoger is dan de afbetaling.
Zal eens gaan kijken of ik de betreffende uitzending kan terug vinden
heb toevallig de energie rekening hier liggen en all in betaal ik 61,iets centavos/kwh. plus BRL 13 adicional bandeira vermelha op 302 kwh. Ik heb tevens recent bijzonder hard nagedacht over zonnepanelen (import en domestic). Het probleem is dat je altijd 60% import belasting tegen hebt, dit kan je deels opvangen door de duurdere en meer compacte componenten in je bagage mee te nemen (omvormer / laadcomputer etc). Met veel van de lokale producten heb je veel lagere opbrengsten (lagere efficiëntie B-omvormers etc).
Tevens is hier bij mijn energie leverancier (CEB) een behoorlijk investering nodig voor nieuwe bekabeling en een meter waarmee ik terug kan leveren. Vervolgens zijn de terug lever tarieven bijzonder laag. Dan is CEB een van de eerste energie leveranciers die terugleveren toestaat… dus je moet ook nog rekening houden in je afzetgebied of teruglevering mogelijk is.
Ik kwam op een investering rond de BRL 9000 / KWp. Dus met 2 WKp kom ik rond de 3400 KWh/jaar (ongeveer mijn jaarlijkse energie rekening), dat is BRL 18.000 (ex installatie en als ik alleen gebruik wat ik produceer op het moment dat ik het produceer). Als ik deze energie van het net afneem betaal ik BRL 2000/jaar dus een Return on Investment van 9 jaar (in optimale condities). Ik investeer deze 18k liever in mijn hypotheek (gezien mijn hypotheek rente percentage).
Mechanische zonneboilers voor douches zit meer te halen in, maar deze markt is al redelijk verzadigd.
Ik denk als je als particulier hier echt wilt besparen op je energie rekening dan zijn er betere investeringen te doen. Heb recent een portable kwh meter geimporteerd (kon hem hier nergens vinden) en deze tussen verschillende apparaten gehangen om uit te zoeken waarom de energie rekening zo hoog was. Conclusie, onze koelkast van 5 jaar oud slurpte energie in vergelijking tot een nieuwe (in vergelijking tot de nieuwe koelkast van de buren opdezelfde temperatuur afgesteld als onze in een 2 weken test). Vervolgens heb ik mijn hele huis met LED behangen en mijn stabizator van mijn computer in de container gegooit en vervangen door een AGM accu’s met een Victron omvormer/lader (geimporteerd via mijn baggage dus geen invoerbelasting). Deze stabilizador gebruikte 400W bovenop het gebruik van de computer apparatuur (computer uit -> consumptie 400w, computer gebruikt 300w -> consumptie 700w). Ik werk van huis dus de computer staat hier minstens 15 uur per dag aan.
Het moeilijkste punt was mijn vrouw overtuigen want als een goede braziliaan vervangt ze geen apperatuur als die niet kapot is. Dus het vervangen van de koelkast was erg onlogisch voor haar, tot ik haar voorrekende dat de ROI minder dan een jaar is. De gehele investering die ik gedaan heeft zal ik op papier met een jaar terug verdienen.
Als je dit in een business model zou vertalen zou je de dienst kunnen leveren om huizen energie zuiniger te maken. Je hangt bij je klant een lading kwh meters op die draadloos een energie profiel kunnen samenstellen van het huis. Vervolgens maak je een bezuinigingsprofiel met aanpassingen aan het huis en bied je de dienst om de verbeteringen door te voeren. Is maar een idee…