Reis je met de auto, dan lijkt het mij niet raadzaam om een georganiseerde autorondreis te maken. Je bent dan onnodig gebonden aan b.v. om in bepaalde nachten in bepaalde plaatsen in bepaalde hotels te overnachten.
Volgens mij is dat in Nieuw Zeeland helemaal niet nodig. Er zijn overnachtingsgelegenheden bij de vleet. Hotels, lodges, backpackers, enz. Ikzelf ging met het openbaar vervoer.
Zelfs rond de kerst in 2002 kon ik nog in het centrum van Queenstown, een toeristenplaats, kiezen uit 2 goedkope hotelkamers bij McFees, waar een hele gemoedelijke sfeer heerste. Op kerstavond konden de hotelgasten in een kleine zaal gratis hapjes en drankjes nemen. Het was ook weer niet zo, dat ik overal geluk had.
In Gisborne ging ik naar een jeugdherberg, maar daar was geen plaats vanwege een sporttoernooi of zo. Tegenover de jeugdherberg kon ik terecht in Colonial Motor Lodge, een goedkope gelegenheid met zeer geschikte eigenaars. Na 2 vernachtingen vertrok ik weer uit Gisborne. De eigenaresse bracht mij even gratis naar de bushalte.
Het is niet zo, dat het reizen buiten georganiseerde routes niks aan is. Integendeel zelfs.
Ik heb wel een georganiseerde busrondreis meegemaakt gedurende een aantal weken. Dan was voor mij wel goed. Je komt nog eens ergens waar je met het openbaar vervoer niet komt. Met een lijnbus rijd je van a naar b. Komt die bus bij attractie c, dan blijft die bus daar niet staan totdat je c bekeken hebt. Met een georganiseerde busreis kan dat wel. Ik heb er wel voor gezorgd, dat ik in de openbaar vervoer weken veelal andere gebieden bezocht dan in de georganiseerde busrondreis.