Busreis door Nieuw Zeeland

Hallo!

Ik vlieg eind December naar Nieuw Zeeland en verblijf daar 4 maanden.
Ik kies ervoor om door het land te reizen met de bus.

Heeft iemand ervaring hiermee?
Zoja, welke busmaatschappij zou jij aanraden en waarom? :slight_smile:
Ik ben aan het twijfelen tussen de Kiwi Experience, Naked bus en Stray travel. Aangezien er zo’n verschil zit in de bedragen vind ik de keuze erg moeilijk.
Is de ene maatschappij per definitie beter omdat deze duurder is?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Elk advies is van harte welkom!

Je mag me er ook rechtstreeks over mailen.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Suzanne

Ik ben zelf altijd gewoon met de Intercity geweest, maar naar de verhalen zou ik absoluut voor Stray gaan.
Kiwi, Magic en Naked iets minder staan bekend om het doen van de bekende toeristische dingetjes, in grote groepen enz enz. Stray neemt je mee naar onbekende plekjes in kleine groepen. Dan maar iets meer betalen, maar een hangi beleven èn slapen bij een Moari-familie met 10 mensen klinkt beter dan de toeristische hangi voor 75 mensen die ik gezien heb…

Succes met kiezen, het blijft lastig!

Hoi,

Ik heb ook voor Stray gekozen omdat ik niet hou van een grote groep mensen die nog sronken in de bus hangen haha!
Stray gaat ook off road in zover dat dit kan.
Je betaald wat meer maar je hebt een kleinere groep, en ze brengen je naar plaatsen waar andere bussen niet of niet snel naar toe zouden gaan

heel vele succes met het vinden van de goede BUS

gr Joyce

Hi,

Ik ga eind december naar New Zealand voor 4 weken en wil ook met een bus reizen.
Na veel gelezen te hebben op internet, zal de keuze waarschijnlijk op Stray Travel vallen en wel om de volgende redenen:

• minder party bus
  • ook naar plaatsen waar de andere maatschappijen niet komen
  • kleinere bussen, dus kleinere groepen
  • mix gezelschap qua leeftijd

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar andersman ervaringen.

Suzanne, wanneer vlieg jij en met welke maatschappij? Volgens mij gaan we in dezelfde periode.

Groetjes,
Rebecca

Hoi Rebecca,

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Nakedbus.
Deze maatschappij is heel goedkoop, ze gaan naar veel meer plekken dan andere maatschappijen en er zitten veel verschillende leeftijden etc in deze bussen.

Ik vlieg met Royal Air Brunei vanaf Londen. Ik heb een tussenstop in Dubai en overstap in Burnei. Ik kom op 1 januari om 11 uur 's ochtends aan in Auckland. En jij?

Groetjes,
Suzanne

Hi Suzanne,

Ik vlieg 29 december met Singapore Airlines, via Singapore en kom 30 december aan in Auckland. Ik heb nog niet besloten met welke busmaatschappij ik ga, maar dat ga ik beslissen als ik daar ben. Jij ook heel veel plezier met je reis! Het zal ongetwijfeld fantastisch worden.

groetjes,
Rebecca

Hallo allemaal,

Ik heb ook een bus vraagje, dus ik gebruik dit topic maar even! Ik wil ook met de bus door Nieuw Zeeland reizen, maar niet met zo’n hop on hop off organisatie die een vaste route heeft. Ik zit nu te denken aan Intercity (reizen met een flexipass) of Nakedbus (reizen met een passport). Heeft er iemand ervaring met deze (of één van deze) maatschappijen? Alle tips en ervaring zijn zeer welkom!
Alvast bedankt!

Groetjes Marije

Tja, echte vrijheid krijg je natuurlijk met een eigen auto…

Zoals ik hierboven al zei, ik heb meest van tijd met Intercity gereisd, maar ook zij hebben natuurlijk vaste routes. Wat wil je precies weten?
Ik vond Intercity prima, hoewel soms wat lastig als er maar 1 bus per dag ging. Wil je dan graag even in een dorpje rondkijken, moet je daar ook de nacht verblijven. Je reis kan dus wat langzamer gaan dan. Anderzijds zijn de ritten zelf sneller, omdat je soms alleen voor een korte plas- of lunchpauze stopt.
Ook de Intercity buschauffeurs vertellen tijdens het rijden graag over hun land en heb je daar geen zin in, dan zet je gewoon je mp3 speler op…

Ik ben momenteel aan het reizen door New Zealand en boek per keer een busreis met Nakedbus of Intercity. Afhankelijk wanneer en hoelaat ik wil vertrekken, kies ik 1 van de 2 maatschappijen. Je kan dus ook elke keer losse trips boeken, om je flexibiliteit te houden. Beide zijn goed bevallen. Je zou ook stukken met de trein kunnen doen, is ook erg leuk om te doen.

Dankjulliewel!

@ Cyrillie:
De optie auto heb ik besloten niet te doen. Ik begrijp inderdaad dat je veel meer vrijheid hebt, maar ik zie het gewoon echt niet zitten. Dat mijn reis wat langzamer gaat vind ik niet erg. Klinkt goed, die intercity bussen!

@ Rebec001:
Dat kan natuurlijk ook! Ik heb indedaad gelezen dat een aantal treintochten erg mooi zijn, bijvoorbeeld tussen Christchurch en Greymouth (over de Arthur’s Pass).
Maar over die bussen, zou het niet duurder zijn om alles los te boeken denk je? Een unlimited pass van Naked kost 597 NZD en die is een jaar geldig. Maar ja, aan de andere kant, dan heb je inderdaad wel meer vrijheid.

Reacties en ervaringen blijven welkom, vind ik harstikke leuk om te lezen!

:dag:

Hey! Ik ga in decermber naar Sydney en vanuit daar in januari 3 a 4 weken naar Nieuw-Zeeland. Ik wil zowel het Noorder-en Zuidereiland zien, niet teveel geld kwijt zijn en zelf bepalen waar ik heen ga, en niet in een té toeristische bus zitten. Mijzelf lijkt daarom de beste optie Intercity, en anders eventueel Stray, maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Het lijkt me namelijk wel leuk om andere backpackers te ontmoeten en hier ook af en toe mee op te trekken, maar ik wil niet het gevoel krijgen dat ik op een jongerenvakantie ben terecht gekomen. Ik hoop daarom dat Intercity ook andere backpackers aantrekt waar je eventueel contacten mee kan leggen :slight_smile:

Maar intercity is geen georganiseerde reis hè, zie het voor je als onze gewone bussen: inwoners van NZ maken er ook gewoon gebruik van voor langere afstanden.
Het is niet de busmaatschappij waar ik voor zou kiezen als je mensen ontmoeten wilt en ook niet als je in 3 weken tijd beide eilanden wilt zien!

Juist bij Stray vind je niet alleen maar feestende jongeren heb ik gehoord: Kiwi en Magic wel, dat zijn meer de “feestbussen” (hoewel ook dat betrekkelijk is hoor).

Ik had ook gehoord/gelezen dat heel veel Nederlanders met Stray gingen. Ik zou het jammer vinden om als ik in Nieuw-Zeeland ben, de hele dag tussen de Nederlanders te zitten, dat bedoel ik met dat jongerenvakantie gevoel :stuck_out_tongue: Ik vind het wel leuk om andere backpackers tegen te komen, maar die nemen ook wel de intercity bussen toch? Het is toch meer een mengeling van inwoners en backpackers? Dat zou me wel leuk lijken namelijk.

Ik heb zelf nog geen ervaring, maar heb wel veel op internet gelezen. Er gaan geloof ik ook best backpackers met intercity, het is een mengelmoes van kiwi’s en toeristen. Maar ik geloof dat als ik zo kort de tijd had als jij, ik toch zou kiezen voor een meer georganiseerde reis zoals stray. Het schijnt dat de intercity soms maar 1 keer per dag gaan, dus soms kun je dan niet zo snel reizen als je zou willen.
Zoals gezegd, ik heb er nog geen ervaring mee, dus misschien kan iemand (Cyriellie?) dit verhaal bevestigen (of niet)?

Van wat ik nu van de wereld heb gezien, zeg ik: die verrekte 'Ollanders, die zitten overal. :nod: Er zitten er volgens mij niet meer in een Straybus in Nieuw-Zeeland, dan op Bondi Beach Australië of tussen de apen in het Monkey Forrest op Bali.

Je reisvrienden kom je niet tegen in een intercity bus, op een enkeling na. Die kom je wel tegen in de hostel waar je verblijft en op de trips die je doet.
Intercity bussen gaan inderdaad vaak maar 1 keer per dag, maar dat doen de bussen van de georganiseerde reizen vaak ook. Het verschil zit hem erin, dat met de intercity mensen van A naar B reizen, waar ze opgehaald worden door vrienden of familie of gewoon weer hun eigen weg gaan. Met bijvoorbeeld Stray zit je langer met dezelfde mensen bij elkaar en vriendschappen ontstaan. Wil je de kiwi’s echt leren kennen, ga dan tegen bed & board werken.
Als je met een strak reisschema zit (verkijk je er niet op Patti, je wilt veel in weinig tijd!) en je gaat van A naar B, moet je zelf nog weer zien hoe je bij het hostel komt en dan nog hoe je van daaruit weer wat gaat doen in het dorp of de stad waar je bent. Dat soort dingen zijn op de georganiseerde reizen voor je geregeld.

2 likes

Bedankt Cyriellie :slight_smile: Dit geeft weer stof tot nadenken :wink: Het is denk ik inderdaad tijdsefficiënter om met Stray te gaan. Je had het ook over Bondi Beach, ik weet dat het eigenlijk niet in dit forum hoort, maar ik was ook van plan om naar Sydney te gaan en surflessen te nemen, weet je of Bondi Beach wat is? Of heb je misschien andere tips?
Ik zou trouwens eventueel ook begin december naar Nieuwzeeland kunnen gaan en dan eind december naar sydney, maar ik wil nieuw-Zeeland eigenlijk tot het laatst bewaren:P

Ik weet niet wanneer je reis eindigt, maar hun december is onze juni: rustig want de vakanties zijn nog niet begonnen, maar nog net niet helemaal zomer. Het ligt er net aan wat je zoekt…

Ik heb mijn eerste en beste surflessen gehad van “Board Silly” op een klein strandje bij Kaikoura, NZ. Bondi Beach is vrij duur en vooral druk: ik zal je zeggen dat ik het dorp zelfs over heb geslagen omdat er weken vooruit geen bed meer te krijgen was.
Surflessen kun je in NZ en in Oz op allerlei plekken krijgen: ik heb in Australië ook les gehad in 1770’s, maar dat was zijn geld niet waard in vergelijking met wat ik van Board Silly kreeg. 35 mensen vs 4, een board delen in plaats van een board voor jezelf…
Je kunt ook gewoon een board huren en dapper de zee op peddelen. Wacht op de goeie golf, wie de golf als eerst heeft “owns it” (nooit een golf stelen van een ander!) en dan is het een kwestie van op je buik liggen, meepedelen met de golf, opdrukken, voet omhoog, andere voet erbij, loslaten en je evenwicht bewaren…

Surfs up girl! :wereld:

Ik ben klaar met mijn reis door nz.
Dit heb ik met stray gedaan en is me heel erg goed bevallen.
Veel Nederlanders ben ik daar niet tegen gekomen op de bus zelf.
heb maar een keer 5 Nederlandse meisjes op de bus gehad en met een daarvan heb ik de rest van mijn reis door New Zealand afgemaakt!
dit waren meer dan 2 maanden.
Wat heel fijn van Stray is … ze stoppen op plaatsen die je gezien moet hebben, of je kan er dingen boeken met korting. bungi, speedboot,zwemmen met dolfijnen
Stray is geen party bus, ik ben zelf 28 jaar en wilde dit absoluut niet!
Natuurlijk ga je af en toe flink tekeer maar het moest voor mij niet elke avond zijn en…je komt heeeeeel veeel mensen tegen!
Ga je met de intercity zul je veel plaatsen missen omdat ze die voorbij rijden en dan niet stoppen.

ik kan je een ding vertellen Stay heeft mijn reis, wat ik eerst alleen zou gaan doen een stuk leuker gemaakt dan dat het al was!!!
En stray gaat naar plaatsen waar andere bussen niet komen (off the beaten track)

zeer goede ervaring zou het zo weer doen

gr

Joyce

Hallo allemaal,

ik ben ook druk bezig met het uitzoeken van een busmaatschappij waar ik mee rond wil trekken… kiwi experience is uitgesloten omdat ik niet tussen feestende jeugd wil zitten…

dus magic of stray… nu lees ik hier dat je voor stray iets meer betaald? maar heb compleetste route bij magic voor 780,- en dat is dan minimaal 23 dagen en stray een nog grotere route voor 734,- zie ik iets over het hoofd?

zoals het nu lijkt wil ik graag met stray reizen, welke passen kunnen jullie aanbevelen? de maxx pass, stray everywhere pass of de maximum pass…

groetjes afke

In 2005 ben ik met Stray door NZ gereisd. vanaf Auckland tot Christchurch.

Ik gebruikte die route meer als “basis” route en ben een aantal keren met intercity van die route afgestapt naar andere plekken waar stray ook niet komt. Op deze manier had ik het beste van beiden, misschien iets voor jou?

Stray beviel mij prima absoluut geen klachten over. Dit was dus wel 5 jaar geleden.