Stray of Naked bus?

Ik vlieg 8 maart naar Nieuw-Zeeland en blijf daar 4 weken. Nu ben ik heel erg aan het twijfelen of ik met de Stray bus wil gaan of met de Naked bus.

Waarom mij het erg leuk lijkt met Stray is dat alles voor je georganiseerd word en je lekker kan genieten van de tijd dat je daar bent en ik veel verhalen lees over dat ze op erg mooie plekjes stoppen die je misschien niet zelf zou vinden. De nadelen zijn als ik ergens 1 dag langer wil blijven dan stray blijft kan dit niet… Vaak gaat die bus vanaf die stop pas een paar dagen later weer, dus moet ik wel helemaal mee gaan in het schema…

Bij de Naked bus kan je gewoon op mooie plekjes zo lang als je wilt blijven en ook weer vertrekken wanneer je wilt… Maar moet je alles zelf uitzoeken en regelen, waardoor je misschien veel minder zal zien van het land!

Hebben mensen ervaringen met beide? Met het schema van Stray ook, ben je niet ergens een half dagje en moet je dan weer weg?

Ik hoor het graag!

Ik heb met Stray gereisd! Het is mij prima bevallen! Heel gezellig met andere backpackers en prachtige routes. Ze gaan inderdaad een paar keer van de ‘gebaande paden’, maar stel je hier niet al te veel van voor… Ze hebben een paar leuke boerderijen in de bossen, verder doen ze net als de meeste busmaatschappijen vooral de hoogtepunten aan. Uitgebreide routes en schema’s zijn volledig te vinden op hun website!
Het reisschema ligt inderdaad hoog, op sommige plekken blijf je wel twee of drie nachten, maar meestal moet je inderdaad gelijk weer door. Of bezoek je een bepaalde plek onderweg naar de volgende… De meeste mensen kunnen zich hier prima in vinden. Mocht je toch wat langer van een bepaald park of plekje willen genieten, kun je dat ter plekke bedenken en gewoon online of telefonisch een plekje in de volgende bus boeken. In mijn geval was die altijd binnen twee dagen weer beschikbaar… :slight_smile: Het valt dus wel mee hoe lang je ‘vast’ zit op een bepaalde plek. Helemaal niet erg ook om wat bij te slapen als je een keer een dagje niets te doen hebt!

Als je in het hoogseizoen reist (dec-feb) kan het zijn dat de bussen sneller vol zitten, dan moet je óf ruim van te voren bedenken waar je een dag langer wilt blijven en je plek in de volgende bus al vast leggen, of het risico nemen dat je inderdaad een keer niet mee kan. Dit is mij echter maar één keer gebeurd op een reis van 6 weken in februari.
Have fun!

Bedankt voor je reactie

Ik heb voor een naked bus pass gekozen. Voor 150 euro 15 ritten. En geen vast reisschema waar ik aan vast zit. En gaan en staan wanneer ik wil en waar ik heen wil!
De stray is toch waarschijnlijk niks voor mij.

Ik heb nog 3 ritten over op mijn naked bus pas. Iemand geïnteresseerd? voor 15 euro te koop.
Deze ritten heb ik gedaan op de buspas, die zijn niet meer te boeken, iedere weg mag maar 1 keer gebruikt worden. Geldig tot begin 2015.

Auckland to Hahei
Trip 2 Hahei to Rotorua
Trip 3 National Park Village - Tongariro Crossing to Wellington City
Trip 4 Picton - Ferry Terminal to Motueka Central
Trip 5 Motueka Central to Fox Glacier
Trip 6 Fox Glacier to Wanaka
Trip 7 Te Anau to Queenstown
Trip 8 Queenstown to Tekapo 30 Mar 2014
Trip 9 Tekapo to Christchurch 01 Apr 2014
Trip 10 Christchurch to Kaikoura
Trip 11 Kaikoura to Christchurch
Trip 12 Christchurch to Christchurch Airport

Hoi Cin1985, ben benieuwd hoe Naked beviel, ik zit beetje met hetzelfde dilemma…

Hoi Cindy zelf wil ik dan met de intercity gaan maar je mag een route dus maar een x gebruiken maar mag je dan wel weer terug. dus bijv van Queenstown naar Wanaka en dan van Wanaka naar Queenstown(gewoon als voorbeeld). En hoe vlak van te voren heb jij je buspas gekocht?

Hey!
Ik ben me nu ook aan het verdiepen in buspassen. Ik kan Naked, Stray en Kiwi experience vinden (Magic is kiwi experience geworden).
Ik las in oude fora uit 2011 dat Stray wat duurder was en daardoor iets minder party-jongeren aantrekt dan Kiwi experience. Inmiddels zijn de prijzen vergelijkbaar en de pas die ik op het oog heb is bij Stray zelfs goedkoper…Ik ben zelf bijna 30 jaar en hoef niet perse meer elke dag uit te gaan en tussen de dronken 20-jarigen te zitten…Misschien is Naked dan meer iets voor mij? Kan ik meer mijn eigen plan trekken.
Wat zijn de meest recente ervaringen? Alvast bedankt!

Groetjes Evi

Hoi evi,

Ik heb zelf gereisd met zowel naked en intercity wat erg fijne busmaatschapijen waren, ik zou niet met de kiwi bus gaan dat is echt een feestbus. De andere twee busmaatschapijen brengen je van a naar b en kun je ook heel gezellig met andere backpackers of kiwi s je vermaken. Je koopt uren wat in verhouding met stray heel goedkoop is.

Hoi Liies,

Dank je voor je reactie! Dan valt Kiwi af ja, in dat gefeest heb ik weinig zin.
Voordeel van Naked en Intercity is indd dat het van a naar b bussen zijn. Toch lees je op bv tripadvisor nog wel wat slechte recensies over beide organisaties (en dan meer slechte over naked dan intercity).
Ik denk dat bv een voordeel van Stray is dat je toch tussen a en b op nog wat mooie locaties stopt die je met Naked en intercity misschien zou missen en dat het qua ho(s)tels vinden misschien wat makkelijker is. Je wordt toch iets minder in het diepe gegooid.

Groetjes Evi