Welke busmaatschappij aan te raden?

Begin 2008 ga ik voor 2 mnd naar NZ. Het staat voor mij al vast dat ik per bus zal gaan reizen. Maar welke maatschappij het gaat worden daar ben ik nog niet over uit. (ben 28)

Ik ben zelf met de Magic Bus geweest (prima organisatie)

Ik heb toen ik in NZ gevraagd aan mensen wat nu het verschil eigenlijk was tussen de Kiwi Experience en de Magic Bus en mij werd verteld dat de Kiwi meer voor jongeren is die van party houden en de Magic Bus voor alle leeftijden en die niet alleen voor de party party.

OK dan, de Kiwi Experience valt af. De Magic Bus-website ziet er aantrekkelijk uit. Daarnaast vond ik ook nog Straytravel, is wel iets duurder dan de Magic Bus…heb je daar misschien ook mensen over gehoord?

Straytravel heb ik zelf niet van gehoord en ook niet toen ik in NZ was.

Kan alleen over de Magic Bus spreken en die vond ik heel goed.

Voor de volledigheid; ‘flyingkiwi’ is er ook. De folder kreeg ik als tip van het reisbureau. Maar het is strakker georganiseerd en er wordt ook wel overnacht op campings, fietsen gaan mee e.d. Ik geloof dat het toch de Magic Bus gaat worden voor mij.

magic bus doen!
ik heb kiwi exp. gedaan en werd soms echt gek van die zuipende feestvierende pommies…ik wilde nl. ook echt wat van het land zien.
achteraf baalde ik dat ik niet magic was gegaan!
grtz jaap

Goed alternatief voor Magic is de ’ gewone’ bus die locals hier ook gebruiken voor de langere ritten. Intercity heet de maatschappij. Gaan naar precies dezelfde plekken, je hebt vaker een (half)lege bus zodat je lekker kan liggen en is de goedkoopste! Ben er zelf erg tevreden over.
Over Stray hoor ik hier eigenlijk alleen maar negatieve berichten…

Waarom jezelf zo vastleggen dmv een tour?
Als je reist kan je situatie soms zo veranderen, dat je uitgestippelde (en al betaalde!) route een last zijn kan.
Ik ben destijds ook met Newman Coachlines gegaan. Deze intercity bussen gaan rechttoe, rechtaan naar de plaats waar je zijn wilt. Bussen als Magic en Kiwi (“sexperience” ipv experience :wink:) stoppen bij bepaalde bezienswaardigheden. Als je daar niet in wilt (bijv. bij een museum) zit je een uur buiten je tijd te verdoen, zo begreep ik.

Wil je wel graag met een dergelijke tour gaan, dan heb ik veel goeie dingen over Stray gehoord. Maak je trouwens geen zorgen over het ontmoeten van mensen, mocht dat je reden zijn om met een tour mee te gaan; je ontmoet genoeg mensen in de hostels! Ik vond het juist heerlijk om even weg te kruipen in mijn stoel in de bus en eventjes alleen te zijn… :teeth:

Wat voor soort kaartjes gebruiken ze in de bus in NZ? Net zoals in NL met strippen of kan je kilometers kopen (in Australie kan je bijvoorbeeld een kaartje kopen voor 5000 km) en wat kost dit? En als je met organisatie als magic bus gaat, ga je dan met een tour en moet je dan zelf een slaapplaats zoeken?

De bussen die buiten de steden rijden (intercity bussen) werken net als bijvoorbeeld de Greyhound in Oz. Dus inderdaad, je kunt een kilometerpass kopen, maar je kunt ook een ticket van A naar B reserveren als je wilt.

In NZ heb je 1 grote busaanbieder, Newman Coachlines, en veel lokale, die bijvoorbeeld de Coromandel of het Noordland doen. Newman kan soms supersavers hebben, die je bijvoorbeeld voor 10 dollar van Auckland naar Wellington of van Picton naar Christchurch brengen, maar die goedkope kaartjes zijn zeer beperkt en vroeg volgeboekt. Soms blijkt dan een van de lokale busmaatschappijen goedkoper en kwalitatief doen ze werkelijk niet voor de grote onder, althans dat was mijn ervaring…

Het is wel zo handig om de avond of ochtend vantevoren even te bellen naar het gratis telefoonnummer van de busmaatschappij en een stoel te reserveren, zeker als je middenin de zomer reist (net zoals in Oz).

Een strippenkaart heb ik zowel in NZ als in Oz nog nooit gezien… :teeth:

Ik heb zelf nooit met Magic of dergelijke gereisd, maar ik heb begrepen dat je in principe enkel de buskaart koopt. Vervolgens raadt de maatschappij je enkele hostels, bezienswaardigheden en activiteiten aan die langs je route liggen, maar die je wel zelf boeken moet. Op die plekken kom je dan vaak weer mensen tegen die je ook al in de bus ontmoet hebt, omdat iedereen dezelfde hostels en activiteiten aangeboden krijgt. Ik zag dit zelf als een nadeel (massatoerisme enzo), maar er zijn genoeg mensen die het gezellig vinden en zich dan net iets meer op hun gemak voelen. Dat ligt helemaal bij jezelf.

Hoi,

Ik hoorde dat je voor het zuidereiland een busticket voor een heel rondje kunt kopen, geldt dat voor de Intercity of voor de toeristenbussen?
En weet iemand hoelang de bus erover doet van Auckland naar Wellington? En hoe vroeg je van tevoren moet reserveren? Of kun je ook ter plekke nog kiezen tussen busmaatschappijen en wijst alles zich vanzelf wel?

Maaike