Gemiddeld budget

Vraagje: ik denk helaas niet dat ik snel naar NZ zou kunnen, maar toch blijf ik er maar aan denken.

Weet iemand wat ik voor een backpack jaar kan verwachten aan gemiddelde kosten? En dan bedoel ik voor de basis dingen zoals eten, drinken, slapen en transport.

Hele rekensommen hoeft niet hoor, maar gewoon een schatting, zodat ik een beetje een beeld heb zou fijn zijn :smiley:

Bedankt!

Reis ik zuinig (en werk ik af en toe voor mijn slaapplek of ga ik liften), dan kom ik misschien met 1000 euro per maand uit; reis ik gewoon goed, omdat ik de dingen doe die ik wil doen (en er maar even vanuit ga dat ik er niet meer terugkom en dus ook alles wìl doen), dan reken ik zeker 1500 euro per maand.

Hou daarnaast nog eens rekening met een reisverzekering, tickets, eerste uitrusting van schoenen, rugzak, camera, etc en het doorbetalen van vaste lasten in Nederland zoals huur, verzekeringen, belastingen. :o

Cyriellie, wat reken jij ongeveer per maand/dag (?) voor dingen als eten in N-Z, en trips? (eigenlijk dagelijkse kosten exclusief slaapplek). Ik vind het lastig inschatten, de meeste gemiddelde budgetten rekenen de slaapplek mee, maar die kosten reken ik apart, omdat ik die makkelijk kan inschatten (bv hop-on-hop-off bus&hostelgebeuren en vrijwilligerswerk met overnachtingen erbij).

Hostels kosten ongeveer 20-25 dollar per nacht, dus zeg zo’n 12-15 euro. Trek dat van mijn budget af en je houdt zo’n 600-1000 euro over. Mijn budget voor bus, eten en activiteiten is dan zo’n 25-35 euro. Daar zat soms ook een buspas bij in, maar ik heb ook gelift en kreeg soms ritten van andere backpackers. Ook heb ik de eerste keer zelf een auto gehuurd, dan kom je wel boven dit budget uit hoor! :smiley:

In Nieuw Zeeland kom je daar verder al een heel eind mee, zeker als je ook een paar dagen gewoon dingetjes doet die niet zo heel veel geld kosten. Een gratis wandeltocht ergens in de buurt, een museum (eigenlijk altijd toegankelijk tegen een vrije gift) of gewoon naar het strand of hangen in het hostel op een rustdag. :zon02: