Geloof jij in het Boeddhisme?

het ging om de waarschuwing op het boek voor de rest kan elk geloof me gestolen worden. Ik geloof in 3 dingen me myself and I.

Ik heb een vrij duidelijke mening over het geloof, ik respecteer iemands geloof wel en als ze mij er niet mee lastig vallen geen probleem en ik wil er ook rekening mee houden als ze dat ook met mij doen.

Baco vriend, je bent mijn broer ! Je redenering klopt als een bus met mijne: respect voor iedereen en voor de rest ben ik de belangrijkste persoon; men moet me niet proberen te overtuigen van ik weet niet wat…ik heb mijn eigen bol en als het verkeerd afloopt, dan ga ik volgende keer een andere aanpak toepassen.
Het klinkt misschien wat egoïstisch maar de wereld leert je eigen politiek.
Right?
Groetjes
Sopirla>>>

Prachtig verwoord en pure realisme :beef:

In de basis is eenieder zijn eigen GOD… of zijn eigen DUIVEL op deze aarde… we bepalen allemaal zelf of we het goede doen… of dat we kwaad doen… Helaas bepaalt de samenleving door het samenstellen van wetgevingen… maar al te vaak zonder flexibiliteit meer kwaad dan goed.
Als wetgeving dan ook nog eens wordt gehanteerd door hen die zich in feite de omstandigheden niet kunnen voorstellen… dan geraken we in dictatuur. Hiermee wil ik maar zeggen dat schoenmakers schoenen moeten repareren… of recht moet worden gesproken door hen die de materie machtig zijn. Volgens mijn opinie is een arme drommel de beste rechter voor een arme drommel… daar beiden zich een voorstelling kunnen maken van wat armoede is. Maar in onze samenleving hanteerd de upper-class over het algemeen rechtspraak en danst de arme drommel slechts naar hun pijpen. zo is dat ook binnen de kerkelijke instituten… en in mindere mate maakt ook het Boeddhisme zich daar schuldig aan. Maar… in feite dragen we zelf de verantwoording voor wat we doen… maar ook voor wat we nalaten. In feite bepalen we voor een groot deel onze eigen zaligheid… en we voelen van nature een schuldgevoel… of dat gevoel van geluk.
Daarbij zou het eigenlijk moeten blijven… daar ik ervan overtuigd ben dat een rechtvaardige samenleving… dus niet de hedendaagse… leidt tot tevredenheid en vrede onder de mens. Dit is het allereerste gevoel wat we meekrijgen bij de geboorte… totdat we opgroeien en niets anders kunnen onderkennen dat er veel mis is en gaat in onze samenleving. Helaas geeft deze wereld eenieder geen gelijke kansen… de een valt met zijn gat in boter… en kan vaak vanwege de overweldigende luxe en een nutteloos bestaan de weelde niet dragen… waardoor hij vervalt in wandaad. Eenander welke op de wereld wordt gezet in een omgeving van pure ellende… en door een onrechtvaardige mensheid verplicht wordt tot wandaad om slechts te kunnen overleven… die laatste hoeft per definitie geen slecht mens te zijn. Een vader welke vanwege pure ignorantie van de sameleving waarin hij leeft geen andere uitweg ziet dan een verboden produkt te verhandelen om zo zijn vrouw en kind te kunnen voeden… en als vergelding door een algemene regelgeving opgetekend door de upper-class van de samenleving de dood in wordt gedreven… dan vraag ik me af wie in werkelijkheid misdaad pleegt??? En… alsof het niet genoeg mocht zijn… dat de regelgeving een combinatie is van overheersing en religie of leer… geloven en leren welke goedheid en vrede prediken… maar de noodlijdende individu zomaar laat aantobben… dan krijgt het geheel een zeer wrange dimensie. Helaas bestaat de wrangheid welke we in feite niet willen onderkennen maar al te vaak. Voorbeelden ten over… hij/zij met tegenstrijdig sexuele gevoelens aan hetgeen wat een samenleving tolereert… zij worden niet alleen bekritiseerd maar vaak ook geterroriseerd door groepen binnen hun samenleving… en meestal zijn het fijngelovigen. In meerdere gevallen werden ze vernedert en gedood… het is daarom en weerom dat ik mezelf afvraag wie in werkelijkheid de misdaad pleegt. Helaas is het zo in deze wereld dat de ‘sameleving’ zich permiteerd te bepalen voor een ander… GELOVEN en LEREN door de mens gecreeerd beperken de vrijheden van de mens… en inderdaad… een mens welke in vrijheid wordt beperkt komt vroeg of laat in opstand… dat is onvermijdelijk. Hetgeen ik echter ten zeerste betwijfel is het feit… of onderdrukking de oorspronkelijke doelstelling van GELOOF of LEER was??? Hou me ten goede… maar volgens mij zijn alle GELOVEN en LEREN ontstaan uit onvrede binnen de sameleving… en onvrede binnen de samenleving is ontstaan door ongelijkheid en ongerechtigheid. Het is daarom dat ik voel dat GELOVEN en LEREN hun doel voorbijstreven indien zij gebasserd worden op provokatie.
Mij ontgaat nu eenmaal het nut van pracht en praal wanneer dat verrijst pal naast een krottenwijk of in een stadsdeel waar armoede heerst… het is dan niets meer dan een belediging naar degenen welke verplicht zoeken naar een beter leven. Dergelijke rijkdom behoort aan de armen toe… zo ook de rijkdom van de aardse STERREN welke provoceren met luxe jachten, met fantastische bolides… zonder aan hun verarmde medemens te denken. Het enige goede is dat de Schepper van het geheel (en dat is de mensheid) de doodshemden zonder zakken heeft ontworpen… en dat zij die zonder bezit sterven… gemakkelijker vertrekken als zij die hun onterechte weelde aan anderen moet achterlaten. Dit is de enige gerechtigheid waaraan weij allen onderworpen worden… met of zonder pijn!
Maar… die belofte op een beter leven aan het einde van een noodlijdende etappe… een vooruitzicht dat over het algemeen slechts haalbaar is door schenkingen aan het instituut… welke naam verdraagt dit??? :wereld:

Als de mens er niet in slaagt gerechtigheid en vrijheid te verzoenen, dan slaagt hij nergens in.

1 like