Hallo allemaal,
In het najaar zullen wij naar de Filipijnen vertrekken en daar de winter doorbrengen. We willen starten op Palawan en het zou zomaar kunnen dat we hier een tijdje willen blijven. Ik lees regelmatig het advies om cash geld uit Manilla mee te nemen, maar als je bijvoorbeeld 2 maanden op Palawan blijft lijkt het mij niet fijn om een paar honderd euro aan PHP mee te nemen. Volgens mijn informatie zijn er alleen in Puerto Princesca en in El Nido geldautomaten. Heeft iemand tips/ adviezen hoe we dit het beste kunnen regelen? Met een creditcard betalen zal vaak niet mogelijk zijn.
Kortom hoe regelen we geldzaken om accommodatie enz. te betalen voor langere tijd op Palawan?
Groet
Ria
O, dat is nieuw voor mij dat er in El nido een geldautomaat is. Tot voor kort kon je aleen in in puerto princesa en coron geld pinnen. As je in de wat duurdere accomodaties verblijft , die je tevoren reserveerd kan je de verblijfskosten te voren vanuit nederland voldoen, dan heb je ieder geval minder cash nodig daar. Creditcard word indeed alleen in de duurdere zaken geaccepteerd. Andere mogelijkheid is als juliie als stel daar heen gaan, te voren in nederland via moneygram de ene partner geld aan de andere overmaakt, en dan dat in El Nido cash opneemt. Als je bedragen van 200 Euro stuurd kan je dat in ongeveer 10 duizend peso per keer opnemen in El nido.
Je hebt inderdaad gelijk hoor, in Coron is er een geldautomaat en niet in El Nido.
Ria
Ik vond het pinnen in P.P.C. maar lastig, we hadden 2 pinpassen en een creditcard mee maar het werd soms best spannend of het ging lukken.
Iedereen vind het vreemd dat in een toeristisch plaats als El Nido geen mogelijk tot geld pinnen is. Heeft alles te maken met dat er geen 24 uur per dag elektra is in El Nido. Die pinautomaat in Coron heb je niet zoveel aan tenzij je naar Coron toe gaat, want Coron ligt niet op het vasteland van Palawan. Dus blijft aleen Puerto Princesa over om te pinnen.
@ Nordeste, er is nu ook een pinautomaat in de plaats Roxas, halverwege Puerto en Nido gelegen. Maar die zou geen buitenlandse bankpassen accepteren, heb ik vernomen. Wellich dat die na verloop van tijd toch geschikt word gemaakt voor buitenlandse passen. Roxas is de tussenstop plaats voor de busjes die van Puerto naar het noorden rijden, voor eten en sanitaire stops.
In Puerto Princesa is pinnen geen probleem hoor, er zijn versprijd door de stad wel bijna 20 pinautomaten. Alleen al in de NCC mall in het centrum zijn er 3. Of het lukt kan spannend zijn ja, kwestie van de ene naar de andere ATM shoppen
Maar ik pin bij voorkeur alleen bij ATM, s die bij de bank zelf zitten. en niet in de Mall. Er kan wel eens wat mis gaan, je krijgt geen geld, of je pasje word ingeslikt. Dan is het handig dat je bij de bank naar binnen kan. Maximaal te pinnen bedrag is 10duizend peso per keer, en ze rekenen 200 peso kosten per opname. Dus is het nadelig kleinere bedragen te pinnen
Bedankt voor de informatie want hierdoor kunnen we beter bedenken/beslissen hoe we een en ander gaan aanpakken.
Ria