Een goed, rustig adres in Palawan

Hoi
Wij vliegen 17 februari naar Manilla, om vervolgens door te reizen naar Palawan. Wie weet een goed, rustig adres, mag redelijk basic zijn, waar we kunnen verblijven. liefst direct aan het strand. Wij zijn duikers, dus in de buurt van een duikclub is handig.
Oja, ik had bedacht balpennen mee te nemen voor de kinderen daar. Ben benieuwd of dat onzin is, of dat er andere dingen zijn waar je ze blij mee maakt.

Palawan is een top bestemming voor duikers . Vooral duiken in in tubbataharif is denk ik de droom van iedere duiker www.tubbatahareef.org Het rif ligt voor de kust van palawan in de Suluzee. Je moet wel een zeer ervaren duiker zijn om hier te duiken, en omdat het gebied op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat ,kan er op de eilanden bij het rif geen resort gebouwd worden. Een resort dat aan jullie eisen voldoet is denk ik het coco loco eiland resort,het is rustig redelijk basic en heeft duikfaciliteiten www.cocolocoisland.com Het resort ligt op 130 ten noorden van Puerto Princesa ter hoogte van de plaats Roxas, er is een goede weg vanaf Puerto naar Roxas. Mocht je Cocoloco te basic vinden kun je eventueel in El Nido besluiten te duiken er is daar een ruimere keuze uit resorts van heel luxe tot simpel. De luxeresorts zijn www.elnidoresorts.com en heeft ook eigen duikfaciliteiten, maar is vrij prijzig. Minder dure resorts in El Nido kun je vinden op www.elnidotourism.com en www.ewdm.net deze hebben dan vaak geen eigen duikfaciliteiten , maar er zijn genoeg duikshops in El Nido. Mochten jullie geinterresserd zijn in wrakduiken dan zou ik zeker naar het eiland Busuanga gaan ,wat ook bij Palawan behoord, hier liggen tientallen Japanse oorlogschepen op de bodem ,die schitterend zijn begroeid met allerlij zeeleven in de loop der jaren www.divecal.com Het meenemen van balpennen is zeker een goed idee, veel dorpen in Palawan zijn straatarm en kinderen zijn er zeker blij mee, het gebeurd maar al te vaak dak ik aan kinderen vroeg waarom ze niet op school zaten dat het antwoord was dat men geen geld voor schrift en balpen had, en dus niet naar school kon.

Bedankt voor je goeie tips en links. ga het straks allemaal bekijken. verheug me enorm op de reis. Ik kom dankzij het forum al helemaal in de stemming!! En, die pennen gaan dus zeker mee in de rugzak.
Groet, henriette

Ik ben nieuw bij dit reisforum en zo te lezen heel erg zinvol.

Mijn vraag is hoe ik van Sabah met de boot naar El Nido kan komen, of dichterbij en dan met de bus.

Ik ben op doorreis van Maleisie via Borneo en Sabah naar Palawan en verder naar Manila.

Rond de 12de maart wil ik van Sabah naar El Nido.

Bedankt alvast, Peter.

Hallo Peter,
Welkom op het Filippijnenforum,

Helaas is er geen bootverbinding tussen Sabah en Palawan. Officieel dan want snachts gaan er vaak smokkelbootjes tussen Sabah en Palawan (Balabak) . Maar het lijkt me niet verstandig met zo,n bootje mee te gaan en zo illigaal de grens over te steken. De enige bootverbinding tussen Sabah en Filippijnen is de weesamexpress die vertrekt van Sandakan naar het filippijnse Zamboangacity. Dus dan kom je op Mindanao terecht en bovendien nog in een gebied waar veel rebellen aktief zijn. Voor zo ver ik weet zijn er ook nog steeds geen verbindingen per vliegtuig van Sabah naar palawan. Vliegen kan wel maar dan met een omweg. Vanaf KotaKinabalu kun je met Cebupacific air naar Manila, en dan in Manila met Interislands transvayager naar EL nido vliegen.

1 like

Ik krijg signalen dat het onrustig en onweilig zou zijn of worden in De Flippijnen met name in Palawan.
Dit zou zich uiten in diefstal en inbraak en lastig gevallen worden op straat.

Wat is daar van waar?

Ik heb geen signalen dat het onveilig is geworden op Palawan.Misschien dat je doeld op de man de in januari op klaarlichte dag op straat werd doodgeschoten in Puerto Princesa? Het betrof hiet een man Dr. Gerry Ortega die een radioprogramma heeft bij de lokale radiostation. De daders zitten inmiddels vast en het betreft hier geen roofmoord of iets dergelijk, maar een puur politiek getinte moord in opdracht van anderen. http://www.intellithink.com.ph/wordpress/

1 like

Hallo,

Wij vliegen over 1,5 week naar Palawan voor 3 weken rondtrekken.
Zijn er op Palawan nog goede gelegenheden om een trekking te doen?
Daar kan ik namelijk weinig tot niks van vinden…

Klopt ,er is weinig van op internet te vinden. San Rafael Travel Guide

De bekendste trekkingtrail is die van de oostkust naar de westkust van palawan. Beginpunt in het dorpje San Rafael of het dorp Conception aan de oostkust zo, 75 kilometer ten noorden van Puerto Princesa. Schijnt een hele mooie trek te zijn door het oerwoud, de tocht gaat langs of over ? de Cleopatra Needle ,zoals de hoogste piek daar heet, en komt ook langs dorpjes van de Batak stammen die in de bergen leven,en er moeten een aantal beekjes en riviertjes doorwaad worden.Ook kom je langs een aantal grotten op de route. De trek komt aan de westkust van Palawan uit bij het dorp Cabayugan, dat is dicht bij Sabang waar de ondergrondse rivier is. Ik weet niet precies wie de trekkings organiseerd. Gewoon vragen bij het buro van toerisme als je in Puerto princesa aankomt. Of bij de diverse reisburootjes in Rizalavenue, dat is de straat vanaf de airport.
Mochten jullie in PP overnachten dan zal jullie hotel of pension ook wel weten wie de trekkings organiseerd.

Oke, bedankt !

Alleen wellicht wat lastig dat we (via Coron) in El Nido beginnen en in Puerto Princesa eindigen.
Maar zeker iets om in overweging te nemen!!

Ja,ik was er vanuit gegaan dat julllie in PP zouden beginnen. Maar als jullie in omgekeerde volgorde palawan doen zou ik gewoon op de reis van El Nido naar Puerto princesa in San Rafael uitstappen. San Rafael ligt op zo 75 kilometer voor PP. In ieder geval zag ik dat 1 van de resorts in San rafael treks organiseerd zie deze site http://www.villaleonoraresort.tk/ En dan even op activities klikken. Als je tevoren met hun contact opneemt moet dat wel te regelen zijn. Of anders bij 1 van de andere resorts proberen.

1 like

Top, hartstikke bedankt voor je hulp !
Ik heb inmiddels contact gezocht met het resort voor alle mogelijkheden.

Ik hoop dat het je gaat lukken om die trekking te doen. En wellicht wil je later wel een verslag van je trekking doen hier op het forum. temeer omdat er weinig op internet te vinden is. Succes:dag:

Als we de trekking gaan doen zal ik zeker even verslag uitbrengen!

In de reisgidsen zie ik dat het (buiten Puerto Princesa) moeilijk is aan cash geld te komen omdat er nauwelijks pinautomaten zijn. Heb je daar toevallig nog een tip voor? (behalve genoeg meenemen :slight_smile: )

Ik ben nu een paar dagen in Puerto Princesa en er zijn diverse ATV’s dus vele mogelijkheden om geld uit de muur te trekken! Ik heb er tot nu toe 2 gebruikt met succes. So no worry!

Nou, wij beginnen in Coron en gaan dan via El Nido naar beneden en eindigen dus in Puerto Princesa…

Dus dat is qua financiën niet handig…(blijkt nu :))

Van te voren genoeg geld meenemen is het verstandige alternatief…:-).
Ik ben vanaf 28 maart tot 6 april in El Nido.

Wij arriveren 3 april in Coron en vertrekken 8 april naar El Nido…enorme zin in :wink:

Soms, maar lang niet altijd… kan je in Palawan op het resort met een creditcard betalen. (ik moest speciaal met creditcard een dag van tevoren en 's nachts betalen omdat 's nachts de verbinding beter is…) Scheelt in iedergeval in de hoeveelheid cash die je mee moet nemen. Je zou ook van tevoren via een bank transfer of deposit kunnen betalen.

In El Nido en Coron is inderdaad geen ATM. (in iedergeval niet toen ik er was 2 jaar terug)

In Coron zijn een aantal pinautomaten, ik dacht van 2 ofzo.Het betreft hier de Landbank, ik hoop dat die ATM buitenlandse pasjes accepteerd. Neem wel cash mee want soms zijn de pinautomaten buiten werking op coron. In El Nido kun je nog steeds niet pinnen helaas. Onderweg van El nido naar puerto princesa kom je in Roxas ook nog 1 pinautomaat tegen. Dit is een ATM van de Palawanbank,dus ik weet niet of die wel buitenlandse pasjes accepteerd.

In puerto geen probleem met pinnen daar heb je wel 20 plekken om geld uit de muur te halen.
Met creditcard betalen kan in El Nido alleen in de duurdere resorts, de goedkope lodges accepteren vaak geen creditcard.