palawan reisverslag

Op 16 december ben ik in m’n uppie naar Palawan gevlogen ( wel met aantal overstappen dat scheelde gewoon enorm veel geld) mijn reisschema zag er als volgt uit:
2 nachten pps ( accomodatie via airbnb, fijne accomodatie de man is een Nederlander)
Met daytripperVan ( al in Nederland gereserveerd) van pps naar zel nido, prima vervoer opgehaald bij accomodatie en afgezet bij accomodatie)
4 nachten El Nido (accomodatie Green views,corong corong,fijne accomodatie met elke avond adembenemende zonsondergang. Deze accomodatie ligt buiten t centrum van El nido. De eigenaar is en Engelsman super vriendelijk en behulpzaam.
Tour A en B gedaan, zeker B een aanrader mooi snorkelen en minder druk.
Met van voor 600 peso’s naar port Barton ( 3 1/2 uur rijden)
4 nachten Port Barton ( accomodatie Ausan beach, erg leuk in tree house.)
3 nachten Port Barton ( accomodatie Green views, vond ik persoonlijk beetje afgelegen helemaal aan t einde van de baai)
Tours A,B en D gedaan allemaal mooi, B denk t mooist! Ook mangrove tocht gedaan, niet echt must do, weinig bijzonders.
3 nachten El nido (accomodatie
Marina Garden, aan t strand wel in t centrum van El Nido.
Dagje naar Napcan beach geweest, echt een aanrader! Vrienden van mij hebben overnight tour gedaan (A en B) dit was echt een aanrader!!!
( neem voldoende geld mee naar El Nido vertrouw niet op de ene pin automaat en zonde van je geld om daar geld te wisselen)
Van El nido via underground river naar pps, goed te doen wel lange dag. Underground must visit maar erger je niet aan de vele toeristen.
Daarna 2 nachten pps ( zelfde accomodatie als eerste 2 nachten. Prima winkel gevonden voor souvenirs !!
Ik ben verliefd op Palawan, wow het is gewoon 1 paradijs en kan het iedereen aanraden er naar toe te gaan! Ik ben er enige tijd geweest en heb heerlijk de tijd gehad om te relaxen en te genieten. T was bijzonder om Kerst en oud en nieuw daar mee te maken!
Mocht je nog vragen hebben, stuur me gerust een berichtje!
Groetjes Simone

1 like

,Ja, Palawan word steeds toerisischer, en zeker veel Filippijnse mensen vliegen er puur voor de underground heen, en zeker de tijd dat jij er was eind december is het topdrukte. Ik zou niemand aanraden tussen kerst en nieuwjaar Filippijnene te doen, er komen 1 miljoen filipinoos die als gastarbeider in Midden oosten werken terug naar huis, dus drukte alom.

Drukke seizoen begint in Filippijnen in december, en loopt door tot eind mei, daarna is he tot december laagseizoen.

Topdrukte tussen kerst en nieuwjaar, , Chinees niewjaar = ergens in februari, dan ook tijden Holy Week= de week van pasen en de maand April hebben de scholen vakantie in Filippijnen.

Ondanks dat er een ATM in El Nido is inderdaad zaak voldoende cash mee te brengen,( de wisselkoers is slecht in El Nido)

Slechte nieuws is dat er een frans echtpaar en hun 5 jaar oude dochtertje vorige week vermoord zijn op Palawan, weliswaar niet in het toeristische noorden , maar in het verre zuiden van Palawan, en hoewel Palawan veilig is , zal dit toch weer mensen afschrikken

Leuk reisverslag Simone met veel nuttige info !

Tja ik raad al mijn vrienden en kennissen aan om Palawan te bezoeken en de rest van de filippijnen maar over te slaan. Palawan is namelijk het enige eiland dat ontsnapt is aan de kill and destroy strategie van het land en het is ook niet helemaal volgebouwd met sloppenwijken. Het is schoon en de mensen zijn er vriendelijk. Het is er relatief gezien veilig want de criminaliteit tegen toeristen is er lager dan in manila en cebu. Uiteraard wil dit nog niet zeggen dat het er 100% veilig is want ook op Palawan zijn moslimterroristen actief. (Net in de rest van het Zuiden.) Verder is er piraterij maar deze is vooral tegen de koopvaardij gericht, toeristen laat men met rust.

Ga een dagje naar Parijs en je kunt ook moslimterroristen tegen het lijf lopen. Wat mij opvalt is dat terroristische daden enorm worden uitvergroot. Een maand geleden was er een ontvoering op Samar (bij leyte) van een Australisch koppel en dat werd breed uitgemeten in de media met veel drama. De kans is nog groot ook dat ze het overleven als de familie losgeld betaald. Eergisteren werd er een backpacker (een Zweedse of een Duitse) vermoord ergens op Cebu en dat krijgt maar 6 regeltjes in de Daily hier!
Palawan is in 1 woord prachtig, reizen is er nog steeds een avontuur want nu el nido de meest toeristische bestemming van de ph is, wordt het tijd voor een eigen vliegveld!

Nou Palawan is niet geheel ontsnapt aan de verwoesting, met name in het zuiden, zijn de nikkelmijnen , die duizende hectares oerwoud hebben verwoest, en steeds meer bergen worden daar ook kaalgekapt, voor de aanleg van palmolie plantages. Maar toesristen komen vrijwel niet in het zuiden, dus merken er niks van.