Geldigheidsduur IRB

Hallo,

Het blijkt dat in OZ een IRB noodzakelijk is volgens de ANWB. Hier hebben we sowieso onze twijfels bij omdat er verhalen rond gaan dat hier helemaal niet naar gevraagd wordt in Australië bij het kopen of huren van een auto. Maar om moeilijkheden te voorkomen hebben we besloten om toch een IRB aan te schaffen. Echter zegt de ANWB dat dit IRB in bepaalde staten (Victoria, Queensland, ACT, Tasmanie) slecht 3 maanden wordt erkend. Dit is echt ongelofelijk onhandig. Na het verstrijken van de 3 maanden wordt een lokaal rijbewijs vereist?! Dus als je dan door verschillende staten reist, zal je na de 3 maand per staat een rijexamen of rijbewijs moeten halen?! Wij gaan minimaal 7 maanden rondreizen in australië, dus zitten dan met een probleem.

Wie heeft ervaring met rondtrekken door australië (met een koop of huur auto) langer dan 3 maanden, waardoor het IRB in de genoemde staten niet meer geldig is. Wat moet je dan doen en hoe heb je dit opgelost?

Greets, Michal en Grietje

Hallo,

Wij hebben gereisd met een auto van Sydney naar Melbourne voor 1 week. Bij Hertz is niet gevraagd naar ons international rijbewijs.
We hebben verder 2 weken een camper gereden in Tasmanie bij Britz is ook niet gevraagd naar het international rijbewijs.
Het rijbewijs was tocn nog maar 3 maanden geldig dus inmiddels al 9 maanden oud.

als je langer dan 3 maanden in 1 staat verblijft zou je eigenlijks een locale rij-test moeten doen en dus een local rijbewijs moeten halen.
dit is dus bullshit, zeker als je op vakantie bent - hoe kan de police checken dat jij al langer dan 3 maanden door QLD reist?!
voor de zekerheid: neem je IRB mee (voor 10€ kun je dan problemen voorkomen mocht er naar gevraagd worden)
Een IRB is alleen maar een vertaling van je rijbewijs, en dus niet geldig op zichzelf.
een IRB is geldig voor 1 jaar vanaf de datum van afgifte.

Oja, ik zit al 1,5 jaar in QLD, maar heb nog steeds mijn NLse rijbewijs. nog nooit hoeven laten zien (behalve bij de autoverhuur, en die lui weten niet hoe lang ik heir al ben!)

no worries! Cheers, Karin

Thanks Karin,
Dat is al heel wat meer duidelijkheid dan de ANWB ons kon bieden. We halen gewoon zo’n vertaling op voor de zekerheid om gedonder te voorkomen.
We willen een auto of camper kopen in het zuiden van australië (Adelaid), heb je ook tips (camper of auto)of een prijs indicatie’s? We hebben al heel wat gelezen op het internet, maar dat is natuurlijk niet helemaal actueel.

Veel reis plezier nog in OZ.

Greets M en G

Hallo,

Je zou eens op www.gumtree.com.au kijken daar bieden particuliere in Australie hun auto’s en campers verkopen. Dan kun je een idee daarover krijgen.
Je hebt wel een adres in Australie nodig als je een auto of camper koopt dit vanwege de verzekering of kenteken.

Gumtree is idd de beste website om te starten voor alles wat je nodig hebt :slight_smile:
ik weet niet wat voor auto/camper je precies wilt kopen, maar ik weet dat Wicked Campervans ook van’s verkoopt met terugkoop garantie :slight_smile: Dat kan soms wel handig zijn.

Naast je auto moetje dus ook een verzekering afsluiten en je hebt ook te maken met Rego kosten (registratie van je kenteken, prijs afhankelijk van t aantal cylinders in je auto (ong. $500 voor een 4 cyl, $700 voor een 6 cyl) en van de staat waar je bent).
Het kan moeilijk zijn om een auto met beperkte rego te verkopen in een andere staat dan waar gekocht.
Als je in dezelfde staat bent op het moment dat de rego verloopt ( je hebt platen uit NSW en je bent in SYdney op t moment dat de rego verloopt) dan kun je deze verlengen. Mocht je in een andere staat zijn, dan moet je opnieuw alles laten registreren en krijg je nieuwe platen.

meen je dat nou? dat je een adres moet hebben om die auto te laten registeren?
en dat moet ook nog eens een adres zijn in de straat van waar die auto vandaan komt?
dit is niet te omzeilen?

Ow ik wist ook niet dat je een adres moest hebben als je een auto wilt kopen?! Want als je aan het rond trekken bent heb je geen vast adres, dus hoe doe je dit dan? IK had op internet gelezen dat het niet moeilijk is om een auto te kopen, maar dat de moeilijkheid wel per staat verschillend is. Adelaid is namelijk goedkoop qua auto’s en gemakkelijk qua registratie, maar ik heb niks gelezen over dat je een vast adres moet opgeven. Dit kan namelijk wel moeilijk worden bij backpacking. (geldt dit ook voor het huren van een auto???).

Thanks voor de site!! We zullen deze aandachtig bekijken.:chin:

Greets M & G

http://www.totaltravel.com.au/au/traveller/buy-car-au deze link geeft wat info over je rego
verder denk ik niet dat je een vast australisch adres moet hebben voor je rego - ermoet een omweg zijn! - er zijn zoveel backpackers die hier een auto kopen die gelijk gaan reizen.

Ik heb ff op internet gezocht en het schijnt heel makkelijk te zijn een auto op je naam te zetten (zie de onderstaande sites). Je kan hierbij gewoon een willekeurig adres opgeven van een camping of een hostel of dergelijke Dit heb ik gelezen op verschillende forums en reisblogs. Je hoeft dit adres niet eens bezocht te hebben of uberhaüpt gezien te hebben.

http://www.leerwiki.nl/Tips_voor_een_auto_kopen_in_Australië

Wat betreft IRB: hier is al een uitgebreid topic over te vinden op wereldwijzer.
Het komt erop neer dat de ANWB als uitgevende instantie in Nederland niet durft te zeggen (en ook niet kan zeggen) of een IRB nodig is. In ieder geval levert het de ANWB geld op…
Zelf heb ik het in Oz niet nodig gehad, heb ook geen problemen gehad zoals aanrijdingen (want dan gaat het wellicht spelen) maar zoals sommigen zeggen: voor 13 euries niet te moeilijk doen. Reizen kost al zat, dit kan er dan ook wel bij.

Wat adres betreft: neem een postadres bijv. via TCP https://www.travellers.com.au/AustralianWorkingHolidaysAdventureTravel/PermanentFixedAustralianMailingAddress/tabid/63/Default.aspx
dan wordt je post doorgestuurd.