Rijbewijs

Hallo allemaal,

In augustus ga ik met mijn vriend naar Australië verhuizen. Een probleem is dat ik zelf nog geen rijbewijs heb en deze wel echt nodig heb. Weet iemand of ik mijn rijbewijs beter in Nederland kan gaan halen of in Australië?

Groetjes

Ik zou denken in Australië. Ik weet alleen niet of er voor immigranten speciale regels gelden. Ik denk dat je vriend zijn rijbewijs simpel kan omruilen voor een Australisch. Daarna mag hij je de beginselen van het rijden bijbrengen. In dat geval worden voor en achter op de auto L-platen (Learners plates) aangebracht. Geel met zwarte letters.
Intussen ga je hard aan de theorie natuurlijk. Bij een RTA kantoor (Road Traffic Authorities) kun je verdere informatie halen.
Na het examen rijd je eerst een aantal maanden met een P plate, wit met rode P om te laten zien dat je een onervaren (Provisional) driver bent. De duur kan per staat verschillen.

Kijk voor NSW eens hier: http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/index.html

En als voorbeeld voor SA: http://www.sa.gov.au/subject/transport,+travel+and+motoring/motoring/drivers+and+licences

Als je per staat ‘drivers license’ intikt vind je veel info.

En nogmaals, de regels kunnen per staat verschillen, dus vraag na.

Het zal schelen waar je moet afrijden. Zit je in Sydney, Melbourne of Brisbane, dan word je met meer en drukker verkeer geconfronteerd dan wanneer je ergens in de outback zit en je naar de dichtbijzijnde ‘grote’ plaats moet.

PS. Ik denk dat het een hele kluif wordt om binnen nu en augustus een rijdbewijs te halen. Stel dat je eern keer zakt, dan is het weggegooid geld.

1 like

Hey,

Ik ben net een maand terug van Australië en ook geprobeerd me rijbewijs te halen. Dus hier wat info;

In Australië heb je een hele andere manier om je rijbewijs te halen.
Het lijkt goedkoper maar dat ligt eraan of je reisgenoot langer dan 5 jaar z’n rijbewijs heeft of niet.

Je moet aan vele eisen doen voordat je je rijbewijs mag halen bv.:

• Vast adres.
  • Australische birth certificaat.
  • Australische bankrekening.
    Etc…

Stap 1 - L
Je moet eerst een test doen van 30 vragen en dan 250 uur rijden met een gele L op je auto. Deze uren moet je naast iemand zitten die dus langer dan 5 jaar z’n rijbewijs heeft of met een instructeur. Dus als je reisgenoot langer dan 5 jaar z’n rijbewijs heeft mag hij/zij jou leren autorijden.
Tijdens die 250 uur moet je een logboek bijhouden van de weersomstandigheden, drukte etc…
Als je dit heb gedaan ga je een rijtest doen met een instructeur. als je dit heb behaald mag je rijden met een P (rood of groen weet het even niet meer)

Stap 2 - P
Je heb dus 2 fases van de P’s. Hier moet je 3 jaar mee rijden (2 jaar met de ene en nog een jaar met de andere) maar hierbij kan je alleen rijden. Hier zitten wel enkele regels aan vast omdat je beginner bent zoals de hoeveelheid alcohol, verkeersfouten en snelheid.

Stap 3
Nu krijg je dus je echte rijbewijs. volgens mij is die nu pas weer geldig in Ned etc. Dus even snel je rijbewijs halen werkt hier niet.

Dus mijn advies is als je voor een hele lange tijd daar blijft haal het daar! Als je aan de eisen voldoet. De kosten in Australië zijn ongeveer $180 maar dan moet je nog de 250 uur rijden dus de benzine kosten uitrekenen. En de benzineprijs is even duur als hier!! Ik zou toch even informeren of je aan alle eisen voldoet voordat je van plan bent je rijbewijs daar te halen.

Succes in mooie Australië!!:zon02:

Hoi Katinatje,

hartststikke goede informatie. Toch een vraagje. Je hebt het over een Australisch birth certificate. Dat lijkt me stug als je als immigrant het land in komt.
Ik hoop dat Ziga’s vriend zijn rijbewijs langer dan vijf jaar heeft anders wordt het een heel ander verhaal. Gewoon naar de rijschool, afhankelijk van het pakket lessen wat je koop ergens tussen de 35 en 55 dollar per uur. Dan het examen.
Ik vraag me trouwens af of die vijfjaars regeling ook geldt als je met een Nederlands rijbewijs binnenkomt?
En we weten nog niet waar Ziga gaat wonen. Buiten de grote steden zijn de rijscholen schaars en loop je de kans dat je veel moet reizen om naar les te gaan.
Met je opmerking dat de brandstof net zo duur is ben ik het niet eens. Dat scheelt nog wel een flinke slok op een tank ongelode benzine. Maar ook dat scheelt weer of je in de stad (1,30 dollar) of de outback (1,85 dollar op sommige plekken) bent.
Hier vind je actuele prijzen:MotorMouth | Fuel Availability | Find Petrol Stations Near You
den hier voor alleen WA: FuelWatch

Dan de kortingsbonnen van Woolworths en Coles nog, dus 4 of 8 cent minder.