geldigheid paspoort bij uitreis schijnt nu minimaal 6 mnd te zijn.

Het is godgeklaagd, maar daarnet las ik op een amerikaans forum dat een amerikaan bij uitreis op NIAA zowel het boardfen als het uitreizen door de immigratie verboden werd omdat volgens de international normen een paspoort nog 6 maanden geldig moet zijn. Een australier werd de uitreis zelfs bij 9 mnd geweigerd, het moet niet gekker worden! Mijn (filipijnse) vriendin heeft een PP die nog maar 5 mnd geldig is, wie heeft er advies? Overigens kost het voor Filipinas tot 2-3 maand om een PP te verlengen, dus voor dit bezoek zijn we al te laat!

maak je borst maar nat zag net op gma dat men een Filipina uit australie geweigerd had te vertrekken en haar paspoort was nog 10 maanden geldig want ze zou eens zwanger kunnen worden! Ook een witneus, Amerikaan was slachtoffer paspoort nog geldig 6 maanden een aantal weken, moest eerst terug naar zijn ambassae om een nieuwe pas te maken vlucht gemist en hij kon een nieuwe boeken. Het ergste was nog dat hij op hong kong vloog waar zijn pas maar 1 maand geldig hoeft te zijn, schande voor de boeven van douane op niia.

Ja , als je als buitenlander Filippijnen in wil en je pas is korter dan 6 maanden geldig heb je een probleem, het probleem doet zich al voor trouwens bij vertrek want ook de airlines checken de geldigheid van paspoort.

Maar heeft je vrouw een filippijnse päs en ze gaat naar Filippijnen is er niks aan de hand volgens mij. Want die 6 maanden geld alleen voor buitenlandse passen.

Het probleem is volgens mij dat OOK Filipinas/os niet het land uitkomen met een pas die geldig is minder dan 6 maanden, soms zelfs 8 maanden kennelijk, hoe kan de vriendin van filipienb dit oplossen?

Een filippijnse paspoort laten verlengen ( weet trouwens niet of dat nog wel kan ) of een nieuwe laten maken gaat tegenwoordig supersnel, zeker als je het hoge tarief betaald . Betaal je 600 piso voor een normale pas aanvraag, voor de snell betaal je 1200 piso, is nog geen geld 25 Euro trouwens.

Als ik me goed herrinner was het bij mijn vrouw in 1 week voor elkaar.

Bij aankomst als NL-er in de PH moet je paspoort nog een geldigheid hebben van 6 maanden. Dat geldt voor veel landen, gewoon een kwestie van de visum vereisten per land ff checken voor vertrek.
Anders ligt het bij vertrek uit b.v. de PH terug naar NL. Dan is het echt niet noodzakelijk dat je paspoort dan ook nog een geldigheid heeft van 6 maanden.
Bij vertrek naar NL als NL staatsburger, volstaat het dat je paspoort nog geldig is.
In het verleden terug naar NL gereisd vanuit de PH terwijl bij inchecken op NIAA paspoort nog slechts 2 dagen geldig was.
Geen weigering of andere vreemde toestanden.

1 week! dat zou fantastisch zijn. De laatste keer hebben wij ook voor de supersnelle optie gekozen (kostte ca. 1020 php, ipv 600) en moesten we toch nog 1 maand wachten ipv van 3 maanden en dat was al supersnel volgens de DFA. Waar heb jij dit zo snel kunnen regelen?