geldigheidsduur nederlands paspoort

Ik woon op de Filippijnen en heb een permanent visum (13A), omdat ik getrouwd ben met een Filippijnse. Ik heb een stempel van mijn permanent residency in mijn Nederlandse paspoort en een begeleidende ACR I-card. Die laatste is geldig tot eind 2017. Ik zou dus geen problemen moeten hebben om de Filippijnen weer binnen te komen, want ik ben er nu even niet, maar arriveer 4 november 2013 in Cebu.

Mijn vraag is of mijn probleem is dat mijn Nederlandse paspoort afloopt op 25 november 2013. Op het moment dat ik op de Filippijnen kom is het paspoort dus nog wel geldig. En ik kan het ook op tijd vernieuwen bij het consulaat in Cebu.

Ik heb namelijk wel eens gelezen dat je paspoort bij aankomst op de Filippijnen nog minimaal 6 maanden geldig moet zijn, maar weet niet hoe hard die eis is en of dit ook voor mij geldt als permanente resident.

Ik zou het paspoort ervoor kunnen vernieuwen maar dan kom ik aan met een nieuw paspoort waar die stempel van het permanente visum nog niet in staat.

Wie meer weet, schrijf

Ja, klopt . je nederlandse paspooort moet bij binnenkomst nog minimaal 6 maanden geldig zijn. Als je paspoort minder dan die 6 maanden nog geldig is loop je de kans al hier op Schiphol ( of welke andere luchthaven je vertrekt) door de vliegmaatschappij geweigerd te worden.

Want die kennen die regel ook, en zijn bang dat wanneer je geweigerd word in Filippijnen, ze jouw op hun kosten moeten terugbregen.

Beste is in nederland een nieuw paspoort aan te vragen, en duidelijk aangeven dat er in het oude paspoort een visum is gestempeld die nog tot 2017 geldig is, en men dus het paspoort niet vernietigd of inneemd maar aan U teruggeeft.

Zal vast wel vaker voorkomen dat er nog geldige visums in bijna verlopen paspoorten staan.

Nou weet ik alleen niet waar U dan in Nederland terecht kan voor een nieuw paspoort, normaal in de gemeente waar je woont, maar U ben uitgeschreven in Nederland neem ik aan. Ik zou dat gewoon even bij Ministerie van binnenlandse zaken vragen, waar je als nederlander die niet meer in nederland woonachtig is , toch hier een pas kan laten vernieuwen.
Wellicht staat het ook wel op de site van binnenlandse zaken.