Je kan bij elke LINK of BANELCO geldautomaat pinnen met je ABN wereldpas. Hou er wel rekening mee dat er vaak een maximum bedrag per transactie geldt van Ar$ 990, plus commissiekosten van Ar$16 plus eventuele commissiekosten van de ABN (EUR 2,25). Soms kan je bij ´speciale´ automaten van CitiBank meer dan die 990 pinnen. Het is overigens geen probleem om 2 of 3x achter elkaar een bedrag te pinnen, maar je betaalt dan uiteraard wel meerdere malen de commissie. Slimme jongens, die Argentijnen lol2
We zijn net terug uit Argentie.
Zoals hierboven gemeld zijn er kosten en beperkingen om geld af te halen.
In salta was geld afhalen een groot probleem. Bij de geldautomaten waar nog geld voorradig was stonden er rijen van honderden mensen. Blijkbaar was er een tijdelijk tekort aan briefjes in die streek.
Je kan best wat cash voorradig hebben, met de bankkaart betalen en geld afhalen onderweg in de kleinere en rustige steden of bij tankstations (als er daar wel geld voorradig is), waar je geen uur kwijt bent om aan te schuiven om geld af te halen.
Steve, jouw ervaring met rijenlang wachtende mensen kan zijn omdat er onlangs inderdaad een tekort was aan biljetten van 100 pesos bij de ATM´s (hét biljet dat iedereen uit de bankautomaat haalt, overigens bestaat er geen groter biljet dan 100 pesos, ideetje Cristina om die eens te gaan drukken )… hoe dan ook, het echte probleem is dat Argentinië een cash maatschappij is en dat is voor Westeuropese klanten die gewend zijn al voor een pak melk te kunnen pinnen best lastig. Zorg dus inderdaad altijd voor genoeg cash en ga vooral niet in de rij staan bij de provinciale of nationale banken (veel Argentijnen hebben hier vanwegen hun ambtenaar of gepensioneerd ambtenaar zijn verplicht hun bankrekening lopen). Hier in de Córdoba staan standaard lange rijen bij de Banco Provincia de Córdoba en Banco de la Nacion. Vaak zijn de rijen bij de niet-staatsbanken minder groot, hier in Córdoba kan ik bij Banco Galicia of Banco Francés vaak zo terecht.
Over de relatie van Argentijnen met de banken kan ik wel een boek schrijven merk ik…
Nog een tip: de openingstijden van de banken varieert, maar de meeste sluiten op werkdagen rond 13.30 uur. Als je geld gaat pinnen doe dat dan in ieder geval niet ´s ochtends tijdens de openingstijden van de banken, maar vanaf rond de 13 uur, dan wordt het rustiger. Gistermiddag hier om 13.00 uur geld gepind en ik had twee pinautomaten voor mijzelf, geen rij te bekennen.
Volgens mij gaat deze regel op voor heel Argentinië.
ik zou er nog als tip aan toevoegen, om grotere bedragen te pinnen. Bij een supermarkt kun je doorgaans pinnen. dan vragen ze mogelijk wel om je DNI = ID, maar ze doen het wel. je moet overigens voor Debet kaart ook tekenen, naast je pin in te vullen. In restaurants en hostels kun je vaak niet met plastic betalen. Om niet zo vaak te hoeven pinnen, probeer dus bedragen boven de x pesos (b.v. 50) te pinnen. Verder geldt bij het pinnen: vaak krijg je meerdere opties, van welk pinnetwerk (link, banelco, visa) je gebruik wilt maken en war voor soort rekening je hebt (savings, current, cheque, credit). Als de ene keuze niet werkt, probeer een andere. maar meer dan 990 kun je dus doorgaans niet pinnen, per opname. En ja, op naar het biljet van 500 pesos (hoewel in veel andere landen het grootste biljet nog een stuk minder waard is)
Hallo allemaal, ik ben vandaag in BA aangekomen, pinnen ie nog niet gelukt… een keer stopte het automaat ineens, andere keer kwam ik niet verder dan het menu. Andere reiziger had er ook last van, kon al twee agen niets. Hebben hier meermensen last van? Ik heb maestro. Iemand tips?
In elkgeval bedankt!
Ik heb er nooit last van gehad… maar wat ik wel eens gehoord/gelezen heb is dat mensen met een Rabo pasjes dat wel eens gehad hebben. Dus ik weet niet welke bank jij hebt?
Ga in ieder geval naar een grote bank, bv een Citi-bank en zorg dat er Banelco op de automaat staat.
Andere automaten zijn vaak van de bank zelf dus voor mensen met een eigen rekening daar.
Suc6!
Ik heb zelf een Rabo credit- en pinpas en gelukkig nog nooit problemen gehad in de 4 jaren dat ik hier kom.
Ik pin zelf vaak in supermarkten met mijn pinpas en creditcard, vaak nog kortingen van 15% met credit dus dat is al helemaal mooi meegenomen.
Geld opnemen is idd. best lastig maar aangezien de pinautomaten vaak de hele dag open zijn kun je het beste buiten de openingstijden van de bank zelf geld opnemen. Natuurlijk ook niet slim om dit s´avonds te doen, vooral in Buenos Aires maar dit is tegenwoordig helaas op veel plekken zo.
Ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met grote geldbedragen overmaken vanuit Nederland, welke bank is het meest te vertrouwen en of er kosten aan zijn verbonden hier. Western Union is namelijk vrij duur.
geld overmaken van NL naar Arg is vrij lastig en omslachtig en bureaucratisch.
Ten 1e moet je in arg woonachtig zijn, hier een rekening hebben en aantonen dat het jouw geld is dat je repatrieeert naar hier, vervolgens moet je het geld minstens een heel jaar in ar laten. dit is het in heel kort. op redelijk veilige manier kan het eventueel ook nog op grijze manier (semi legaal) via banco piano.
zie ook het che_holandeses forum van yahoo voor Nlers die hier wonen.
In iedere grote stad zit een citybank waar je 2500 pesos kunt pinnen. Dat geeft maar 1x kosten van 17 pesos. Je moet dan alleen juist niet de banelco machine nemen vd citybank, maar die waar alleen citybank opstaat. Bij de banelco kun je maar 1000 pesos pinnen. Soms geeft de ene machine trouwens niks en die er naast staat wel. Wij hebben Rabo en ABN. Bij onze ABN pas konden wij ineens niet meer dan 700 pinnen. Hebben nog gebeld met ABN NL en volgens de klantenservice niks ad hand. Nu na 2 maanden nog altijd niet opgelost. En pinnen dus nu alles met Rabo