Op welke manier en waar krijg je in Thailand de meeste baht voor je geld
[ul]
[li]Contante Euro biljetten mee (hoe hoger de biljetwaarde, des te meer THB)? [/li][li]Contante USDs mee (Euro’s van te voren omwisselen naar USDs, koers is nu ongeveer $1,30 voor €1)? [/li][li]Met gewone pinpas THB opnemen/betalen? [/li][li]Anders? [/li][/ul]
Buiten Europa steekt ING bij een opname/betaling 1% koersopslag in hun zak bij het standaard betaalpakket.
Ik lees overigens op een afschrift van een jaartje oud dat Bangkok Bank niet de beruchte 150 THB extra kosten doorberekent voor een geldopname bij de ATM. Bangkok Bank berekende toen verder 39 THB voor €1.
Creditcard laat ik buiten beschouwing, die is sowieso standaard duurder dan de reguliere pinpas.
Gewone pinpas lijkt me de beste oplossing.
Grote bedragen pinnen, al lees ik dat de max. tegenwoordig bij veel banken 10000 baht is. (Voorheen 20000)
Niet dat je je in Thailand zorgen hoeft te maken, criminaliteit komt tenslotte niet veel voor, maar met contant geld kunnen mensen
wel iets, en met een pinpas niet zoveel. En ja, de banken plukken je, zowel aan deze, als tegenwoordig ook aan de andere kant.
150 baht is tamelijk belachelijk. Maar je hebt minder het gevoel dat je een “target” bent, met grote bedragen op zak heb ik dat gevoel veel eerder.
Of je nu 10.000 bht pint of omwisselt, je loopt in beide gevallen met 10.000 bht op zak en hebt dus in beide gevallen de kans op diefstal. Eenmaal in het hotel gaat hier de kluis in, maar dat zou ik ook doen als ik het geld had gepind. Het is alleen dat je contant euro’s meeneemt vanuit Nederland waardoor het risico iets groter is, totdat je in Thailand bent.
Het is natuurlijk wat anders als je bijvoorbeeld 2000 euro of meer contant mee gaat nemen.
Maar de vraag was wanneer krijg je het meeste THB voor je euro’s!
Ik reken nog wel een paar keer uit of het gunstiger is om USDs te halen. De gunstigste koers die ik kan vinden: €1 voor $1,31 (ze rekenen geen commissie). Op 1 cent na ten gunste van de dollar lijkt het onder aan de streep niet veel uit te maken. USDs lijken me wel praktischer, omdat ik waarschijnlijk ook naar Cambodja, Myanmar en Laos ga.
Wat betreft pinnen: vergeleken met cash denk wel risicovermijdend en hier hangt dan een hoger kostenplaatje aan. Nadelen: pasje die het niet doet/wordt ingeslikt/wordt geskimd e.d. Heb er persoonlijk (gek genoeg?) geen moeite mee om bijvoorbeeld met $1.500 cash te reizen. Is ook een beetje een gevoelskwestie.
Klopt (helaas)! Mijn bank in NL strooide aanvankelijk zand in m’n ogen op het afschrift: er staat een totaalbedrag tegen een bepaalde koers. Even concreet: indertijd in totaal 3650 THB afgeschreven tegen de koers van 39,4513 THB per euro. Pas toen ik het vergeleek met de opnamebon van de ATM, las ik in totaal 3500 THB en dat er 150 THB (jaar geleden) extra wordt berekend :tssk:
Inderdaad bij de Superrich in Silom. Voelt als thuiskomen, meteen een warme kennismaking met de Thaise bureaucratie. Vier man (vrouw) hebben zich bemoeit met het wisselen van mijn 100 USD biljet :teeth: Groeten uit BKK
Waarschijnlijk zeer klein tov als je ergens anders wisselt. In ieder geval geen 150 of 180 bht fee voor het pinnen.
Maar je weet van te voren of het de moeite waard is om er langs te gaan om te wisselen.
Wanneer in Thailand gepind wordt met een buitenlandse betaalpas bij een ATM van Aeon, dan worden er geen transactiekosten (150 baht of meer) voor die handeling berekend.
De fee die je bij pinnen in Thailand extra betaald is voor de Thaise bank, niet de Nederlandse. Bij automaten van AEON wordt deze fee niet in rekening gebracht, ik heb echter een keer geprobeerd te pinnen maar mijn rabobank pas werd niet geaccepteerd. Ook zijn er maar weinig automaten van AEON dus je moet er naar op zoek (net als het filiaal van superrich).
Daarom blijft het voor mij een afweging tussen contant geld meenemen en wisselen bij superrich of grotere bedragen pinnen. 100 euro pinnen of wisselen bij superrich is duur qua pinkosten en het loont voor dat bedrag niet om speciaal naar superrich te gaan. Je kunt natuurlijk altijd gebruik maken van andere wisselkantoortjes.
ING Maestro (heb volgens mij nog de ‘oude’ pas) werkt bij AEON en inderdaad geen transactiekosten. AEON is in elke wijk van BKK centrum wel te vinden. Wat Hans eerder aangaf: maximaal 20.000 THB per transactie.
Noem me een zeikerd, maar voor mij zijn die transactiekosten een principezaak. Banken hebben het flink verkloot en krijgen van mij zo min mogelijk centen. Helemaal de verkapte staatsbanken als ABN Amro, ING, SNS enzo. Gaat genoeg belastinggeld in. Daarnaast kan ik met 150-180 THB in Thailand veel doen.
Nogmaals, de 150 - 180 bath transactiekosten bij het opnemen van geld met een buitenlandse betaalpas bij een ATM in Thailand, wordt gehegen - en dus ook geïnd/opgestreken - door de THAISE bank behorend bij de ATM waarvan gebruik wordt gemaakt.
Dank, dat weet ik en is al minimaal drie keer in dit draadje besproken. Heb het toch in het algemeen over banken die het flink verkloot hebben. Vind trouwens de koersopslag die Nederlandse banken berekenen wel interessant. Ligt rond de 1% maar hoever ligt dat af van de werkelijke koers? Ga daar nog eens een berekening op loslaten als ik thuis ben.
Alvast een gezellige rekentijd toegewenst. En mocht je daarbij iets interessants tegenkomen, dan houd ik me - en dit geldt ongetwijfeld voor meerdere forumbezoekers - aanbevolen om daarover nader van je te vernemen. Succes gewenst.