Geld en simkaart en bus & witte krater Bandung

Hi,

Op 20 mei vertrek ik naar Java.
Na 2 weken Java doe ik nog 2 weken Bali.

Bij aankomst in de luchthaven van Jakarta ga ik direct door naar Bandung.

Is het aangeraden om gewoon geld af te halen bij de AtM in de luchthaven?
En welke simkaart zou ik kopen die werkt op Java en Bali.(ik heb gewoon internetdata nodig)

Is het gemakkelijk om een bus te vinden richting Bandung vanuit de luchthaven?

En een laatste vraagje:Is het gemakkelijk om op eigen houtje de Witte Krater te bezoeken?Of zouden jullie een andere plaats aanraden?Ik heb 1 volle dag in Bandung om excursies te doen.

Groeten,
Bart

Beste Bart,

Je kunt prima pinnen op de luchthaven van Jakarta. De meeste Nederlandse bankpassen (met Maestro-logo) werken in elk geval bij geldautomaten van de veelvoorkomende banken BNI, BCA en BRI.

Simkaarten van het staatsbedrijf Telkomsel (waaronder ‘Simpati’) werken het beste in afgelegen gebieden/eilanden, maar op Java en Bali werken alle providers over het algemeen prima. Zorg ervoor dat je simkaart geactiveerd wordt door de verkoper, dit is sinds een paar maanden verplicht.

Er rijden zowel bussen als shuttlebusjes van Jakarta naar Bandung. Op mijn website staat in het artikel ‘Reizen van Jakarta naar Bandung’ meer informatie. In het kort: er rijden grote bussen van Primajasa elk halfuur naar Zuid-Bandung, daarnaast rijden er shuttlebusjes van Xtrans en Cititrans (en misschien nog andere aanbieders) regelmatig naar verschillende plekken in vooral Noord-/West-/Centrum-Bandung. Overdag (tussen 7:00 en middernacht) zal rechtstreeks reizen naar Bandung dus geen enkel probleem zijn.

Bedoel je voor het bezoek aan de Witte Krater met ‘op eigen houtje’ met een auto met chauffeur of met het openbaar vervoer? Reken met de auto op ongeveer 2 à 2,5 uur reistijd, met het openbaar vervoer langer. Voor het OV: je neemt dan een bus van busterminal Leuwi Panjang naar het dorp Ciwidey. Vanaf daar met een minibusje verder naar de voet van de berg bij de witte krater, en dan met een toeristenbusje omhoog.

Behalve de bezienswaardigheden in de stad zelf zijn de twee meestbezochte plekken voor dagtrips vanuit Bandung inderdaad richting het zuiden de Witte Krater (eventueel gecombineerd met aardbeienplantages in de omgeving), of naar het noorden de vulkaan Tangkuban Perahu, te combineren met theeplantages en de hot springs in Ciater. Beide bestemmingen zijn met het OV niet supermakkelijk (je moet sowieso overstappen), maar het is wel te doen in een dag.

Groeten,

Erwin

Ik zou de Witte Krater doen met openbaar vervoer of een scooter huren…