Geld, Creditcards & traveller cheques

Geld

De munteenheid is de Ariary (MGA of AR).
Er zijn briefjes van 10.000, 5.000, 2.000, 1000, 500, 200, 100.
Munten van 50, 20, 10, 5, 2, 1
Voor 2002 was er de Malagasy Franc. Deze zijn niet meer geldig, maar de mensen zijn nog wel geneigd om met deze munteenheid te rekenen. Als je dus prijsafspraken maakt wees dan altijd duidelijk of ze over Ariary of Malagasy Franc praten.

Voorbeeld van briefjes
http://africa-banknotes.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=46&zenid=a3d4e2d57cdb6894cc9a5197b641d769

Geld wisselen

Je kan alleen geld wisselen bij banken of officiele wisselkantoren. Je kan vaak ook in hotels wisselen of betalen in Euro, maar de omrekenkoers is ongunstig.
Voor 1 euro krijg je ongeveer 2500 Ariary.

Creditcards en pinautomaten

American Express, MasterCard and Visa worden geaccepteerd bij tophotels en bij banken in Antananarivo en in provinciale hoofdsteden. Creditcards kunnen verder niet gebruikt worden op andere plaatsen. Er zijn pinautomaten in de hoofdstad en andere grote steden, maar je gewone Europese pinpas werkt niet, alleen je creditcard.

Traveller Cheques

Traveller cheques kunnen omgewisseld worden bij banken en wisselkantoren. Om extra omrekenkosten te vermijden wordt geadviseerd om traveller’s cheques mee te nemen in Euros of Dollars.

Wendy

Ik lees in de Lonely Planet dat eigenlijk alleen Visa Card gebruikt kan worden om mee te pinnen. Mastercard zou maar in een paar automaten in het land gebruikt kunnen worden. Weet je of dat nog steeds zo is?

Dit is inderdaad nog steeds zo. Ik ben vorig jaar oktober op Madagascar geweest en kon met Mastercard maar op weinig plekken pinnen. Het is dus handig om een Visacard mee te nemen.

De BNI bank accepteerd Mastercard om mee te pinnen. Visacard is handiger, maar veel mensen hebben die niet.
Eigenlijk is cash het handigste, want het omwisselen en traveller cheques kan soms ook wel een paar uur duren als je pech hent. Rondom de nationale natuurparken (waar je graag wilt verblijven in plaats van in de grote stad) zijn vaak kleine dorpjes, waar je helemaal niets kan omwisselen of alleen bij een hotel tegen een slechte koers.

Oftewel onhandig dus, maar niets aan te doen!

Er zijn nog wel Franc muntjes. Die zijn nog wel geldig (dwz: ik heb ze bij een bank ontvangen dus ik neem aan dat ze geldig zijn, zitten nu in de verzameling :slight_smile: )

Dus bij alle automaten van de BNI kun je met Mastercard pinnen?

Hoi Martijn,

ja, bij alle banken van de BNI kan je met mastercard pinnen. Bni banken zitten alleen in de grote steden, zoals Antananarivo, Antsirabe, Fianarantsoa, Tamatave, Diego Suarez.

groetjes, Wendy

Wij zijn net terug van Madagascar en heb nog 8100 Ariary liggen. Dit is ongeveer € 32,-. Als iemand interessen heeft, laat het dan maar even weten.
Ik had gedacht om na de douane in Madagascar (toen we terug vlogen naar Nederland) met Ariary te betalen, maar dat is niet meer mogelijk!!! Er kan alleen nog maar in Euro’s betaald worden.

Groet,
Erik

Dat klinkt als een goede reden om terug te gaan :slight_smile:

In bovenstaand bericht zit een foutje. Het aantal Ariary wat ik nog heb liggen is **81.000 **wat ongeveer € 32,- is.

@ FransM:
Het is inderdaad een goede rede om terug te gaan. Wij hebben in ieder geval genoten van de reis en is een hele belevenis geweest.

Gr,
Erik

Hi Erik,

Weet je dat je geen Ariary mag uitvoeren, Erik!!

Wij komen waarschijnlijk in januari 2011 naar Nederland. als je er dan nog niet vanaf bent neem ik ze van je over, geen probleem!!
Komen we ook een gehaktbal met gebakken aardappelen eten.

Wendy + familie

Stom eigenlijk dat je na de douane niet meer met Ariary kan betalen. Weer iets dat ik de mensen kan vertellen en dan dus omwisselen voor de douane.

Hey Wendy,

Ik wist niet dat je geen Ariary mag uitvoeren!!!

Wat omwisselen betreft, zal ik het je sterker vertellen:
Ik wilde dus die Ariary omwisselen, zei de man achter de balie van het wissel kantoor dat ik minimaal 139.000 Ariary nodig had om te kunnen wisselen.:tssk:

Dus voor de mensen die nog naar Madagascar gaan…maak het geld op wat je over hebt. Als je iets over hebt, zorg dan dat dit minimaal 139.000 AR is.
Mijn advies in deze: MAAK HET GELD OP VOORDAT JE TERUG NAAR HUIS GAAT!!!

Groet,
Erik

PS: Jullie zijn hier van harte welkom!! Dan kunnen wij jullie net zo warm ontvangen zoals wij dat 2x hebben meegemaakt bij jou in Antananarivo.

Er is meer dan 1 wisselkantoor. Na de aankomsthal internationaal zijn er minstens 2, en bij de domestic ingang is er ook een.

Evt had je nog 60.000 kunnen wisselen en dan terugwisselen. Geeft natuurlijk wel extra koersverlies.

En evt had je kunnen onderhandelen over de koers als je maar 81.000 had. In Madagascar kun je over veel dingen onderhandelen.

Maar opmaken is wel het handigst. Evt gebruik je het als fooi voor gids/chauffeur. (heb die zelf euro’s gegeven was voor mij handiger en zij konden dat zelf ook wisselen indien gewenst).

Frans (die ook nog ergens een 10 of 15.000 heeft liggen).

Hallo Erik,
Wij hebben net geboekt en gaan eind augustus naar Madagascar. Wil dat geld best van je overnemen, mits je tenminste in de buurt woont (centrum NL). Kan je misschien ook nog iets vertellen over de do’s en dont’s.

Ga snel verder lezen op dit forum (net aangemeld) Waanzinnig goed hoeveel info hier te vinden is.

Kan je echt NIET gewoon pinnen, las weer ergens anders dat dit soms wel mogelijk is… Denk dat ik maar een combi van financiële middelen meeneem, om de risico’s te verspreiden. Wat zal je ongeveer nodig hebben als je 3 weken lokaal rondreist?

Gr. Edith

Pinnen met creditcard kan wel in grotere plaatsen. (heb automaten gezien, zelf niet geprobeerd).

Hoeveel je nodig hebt hangt er vanaf hoe je je reis organiseert.
Ramartour heeft voor ons de hotels en vervoer geboekt en betaald (en ik heb dus vooraf via een overschrijving aan Ramartour betaald).
Dan heb je alleen nog maar geld voor eten, souvenirs en fooien nodig.
dat zat bij ons op iets van eur 12 pp/pd maar het ligt er natuurlijk erg aan wat je eet en koopt. Dat is voor 3 weken nog wel als cash mee te nemen.

Veel plezier! Frans

1 like

@ Boesjy,

Wij wonen helaas niet in het centrum van Nederland. Als jij voor jullie vakantie toevallig nog een weekendje Maastricht boeken, dan kan je het geld overnemen.
Wat betreft de do’s en don’t: Wij hadden een lokale gids en chauffeur bij onze reis. Aan deze 2 hebben we heel veel gehad en ik ben heel blij dat we dit geregeld hadden met Ramartour. De gids kan je precies vertellen wat wel en niet te doen.
Wat ik me wel nog heel goed kan herinneren is het moment dat we aankwamen op de luchthaven. Ik weet niet waar ze vandaan kwamen, maar opeens stonden er een stuk of 5 mensen die onze koffers wilde dragen. Schrik hier niet van!!! Blijf wel bij je positieve en laat je niet overdonderen.

Zelf heb ik geen ervaring gehad met pinnen. Wij hadden cash meegenomen en gewisseld op de luchthaven. Voor heel even voelde ik me miljoenair!!!:wink:

Het is inderdaad moeilijk om te zeggen wat je nodig zal hebben voor 3 weken. Ik weet niet hoe jij de reis hebt geboekt en wat er allemaal bij zit. Net zoals FransM ben ik met Ramartour in zee gegaan en het beviel heel erg goed. Overnachtingen, vervoer, chauffeur, gids, ect was allemaal inbegrepen. Het eten is (in vergelijking met Nederland) goedkoop. In Tana (Antananarivo) hebben we gegeten met 4 personen inclusief 4 Magnum ijsjes, 1 water, 2 cola en 1 bier voor ongeveer € 25,-

Als je vragen hebt, stel ze gerust. Er zijn genoeg mensen hier die heel erg enthousiast zijn -geworden- over Madagascar!!!

Groet,
Erik

1 like

Let op, dat is dus eur 25 in totaal (en niet pp zoals dat hier zou zijn).

En die kofferdragers en anderen die behulpzaam willen zijn. Als je er geen behoefte aan hebt, gewoon negeren (evt een keer non daarbij zeggen)

Frans

yt

Voor de reiziger,
in october 2010 heb ik nog in Madagascar gereisd.(mijn 14e reis naar Madagascar) Betalen met zowel visa als mastercard is bij pinautomaten in de grote steden mogelijk.

Advies
Neem beide cards mee! Mocht je één kaart verliezen dan heb je nog altijd een andere. Soms liggen servers van een van de cards er uit en dan kun je nog altijd met de andere betalen. Neem ook cash mee in 50 euro biljetten!

Voor de reiziger naar Madagascar!
Ik heb nog 400 euro aan Madagascaanse valuta! (tegen huidige koers)

Hallo Guus12345,

Heb je nog steeds Ariarys in je bezit?

Gr. Bert.