Geldzaken

Hallo,

Wij gaan juni 2011 naar Madagaskar.
Omdat ik veel verschillende berichten lees m.b.t. geld wisselen, heb ik de volgende vragen:

-Kun je met een creditcard van Mastercard geld pinnen in Madagaskar?
-Is geld wisselen alleen mogelijk op de luchthaven, of kun je dit halverwege de reis ook nog ergens doen? Ik vind het nl. niet fijn om de gehele reis met een stapel geld op zak rond te lopen.
-Is het de bedoeling dat je bij kopen van souvenirs af gaat dingen, of is dat niet gebruikelijk in madagaskar?

groeten Lemuur:wereld:

Hoi Lemuur,

Allereerst wil ik jullie heel veel ‘voorpret’ wensen met de bijzondere reis die jullie gaan maken. Ook wij zijn in juni (2010) op vakantie geweest in Madagascar. Zoals je al misschien de verhalen hebt kunnen lezen, gaan jullie een hele mooie reis maken.

Wat jouw vragen betreft kijk eens op de volgende link: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=92021
Hier zullen veel vragen worden beantwoord over geldzaken.

Of het gebruikelijk is om bij het kopen van souvenirs af te dingen, weet ik niet zo. Wij hebben dat (na advies van onze gids) wel gedaan.

Groet,
Erik

Wij zijn verleden jaar augustus/september naar Madagascar geweest en het is echt een top bestemming.
Wij hebben eerst geld gewisseld op het vliegveld en daarna een paar keer onderweg in de grote plaatsen bij een bank.
Wij hebben daar niet gepind en ook geen creditcard gebruikt hoewel we die wel bij ons hadden, wij nemen al onze reizen cash mee dat vinden wij gemakkelijker.
Wij zijn altijd aan het afdingen geweest op de souvenirs.
In ieder geval heel veel plezier in het mooie Mada.:dag:

Hoi Lemuur,

Voor de volledigheid (hoop ik):
Afdingen, jazeker.
Met mastercard kun je pinnen bij de geldautomaten van de BNI-bank. (in Downtown Tana, Ambositra, Fianar, Manakara, en Toliara zaten ze iig op onze route, maar op de site van BNI kun je volgens mij alle locaties vinden).
Je kan bij banken en wisselkantoren gewoon wisselen. Wij hadden ook euro’s mee, dat scheelt idd een hele stapel.
Wisselen bij de Socimad (op het vliegveld en in downtown Tana) is voordeliger dan bij banken.

Groetjes,
Martijn

1 like

Visa is qua creditcard wat handiger in Afrika. Wordt meer geaccepteerd.
Ik heb werkende pinautomaten gezin in Antsirabe, Fianarantsoa en Tulear. Daar kon je ruim een jaar geleden dus terecht met je creditcard, niet met je gewone pinpas.

En verder cash meenemen. En bijtijds bedenken dat je geld moet wisselen en dan komt het helemaal goed. :slight_smile:

Inderdaad Visa werkt in alle bankautomaten, Mastercard niet altijd (zelfs al staat het logo op de automaat). Hoofdstad Antananarivo en luchthaven zonder problemen Mastercard. Euro’s cash worden zonder problemen omgewisseld en aanvaard als betaalmiddel in de meeste hotels alhoewel de koers niet steeds voordelig zal zijn. Laat nooit teveel euro’s tegelijk zien. Bedenk dat een maandloon in Madagascar tussen de 50 en 80 euro is.
Als je geld afhaald, haal dan ook telkens het maximum af. Er zijn transactiekosten en sowieso kan je technisch meestal slechts 40 biljetten tegelijk uit de automaat halen. Dit is in het beste geval met biljetten van 10000 ariary (grootste biljet) 400000 ariary of 150 euro. 1 euro=+/-2700 ariary.
Afdingen hoort er inderdaad bij. Vaak is een aanvaardbare verkoopprijs 50% van de vraagprijs. Vaak starten aan 1/3 om terug omhoog te gaan naar 1/2. Maak je geen illusies, als je te laag zit verkoopt men toch niet. Bedenk echter ook dat jij discuteert over enkele euro’s (de prijs van een biertje) terwijl het voor de verkoper meestal betekent of het gezin die dag kan eten of niet.
Niet onbelangrijk, zorg dat je lokale geld op is voor je terugkeert in de luchthaven. In de souvenirshops in de luchthaven wordt geen lokaal geld aangenomen!!

Goede reis

1 like

Wij zijn net een weekje terug uit het fantastische land. Jullie gaan de reis van je leven maken, dat kan ik jullie verzekeren.
Ook wij hebben de eerste 300 euro cash ingewisseld bij aankomst op het vliegveld.
Daarna hebben we nog 1x een groot bedrag gepind in Manakara, na de heel bijzondere treinreis en daarna de rest wat we dachten nog te besteden in de 2 weken die we nog te gaan hadden, bij een bank in Toliar met onze VISA creditcard.
Wij voelden ons veilig ondanks een envelop vol Ariary’s. Gewoon her en der in de bagage verstoppen en…niet vergeten waar je het hebt gestopt, want dat is ons dus overkomen met het gevolg…dat we nog een stapeltje Ariary’s over hebben. Dus zouden jullie die van ons willen overkopen, laat maar weten !

Wbt afdingen, dat wordt zelfs verwacht van de verkopers overal in veel landen.

Voor de rest wens ik jullie een heel fijne reis want het is echt een uniek land.:wereld:

hoeveel geld hebben jullie nog van madagaskar ik vind het namelijk wel makkelijk op vast wat te hebben.

gr elroy

hoi Elroy, Oh dat is alweer lang geleden. Ik zal even kijken straks als ik thuis ben en laat ik het je weten. Best wel veel wat ik me kan herinneren.
Alvast heel vele plezier.

Hoi Elroy,

Ik ben helemaal vergeten te kijken hoeveel Ariari we nog mee terug genomen hadden van onze fantastische reis afgelopen mei, sorry
Heb je nog belangstelling?

hallo

inprincipe wel maar woont u in de buurt van amsterdam want vind het beetje riskant om het via de post tedoen.

gr elroy

Wij zijn in 2010 in Madagaskar geweest.
Geld omwisseling is geen enkel probleem op de luchthaven.
Met je gewone pinpas kun je eigenlijk geen geld krijgen.
Met een master creditcard moet je wel zoeken naar de juiste automaten. Vaak lukt het dan nog niet niet. Met de visacard hebben wij het meeste geld gepind.

Houd er wel rekening mee dat de maximale bedragen uit de pinautomaten niet zo hoog zijn. Vaak konden we maar 80,- euro pinnen per keer. Je kunt dan wel probleemloos 5x achter elkaar pinnen, maar de creditcard maatschappij brengt je wel gewoon 5x een cash opname in rekening. Wat dat betreft is contanten omwisselen goedkoper.

Wij hebben eventueel nog een restant ariares over (30.000). Deze hadden we te goed verstopt en pas bij thuiskomst ontdekt. Dus als iemand belangstelling heeft, laat het weten.

JJK

Hallo ik wil ze wel hebben.