Geld in Madagascar

Hoe zit het met geld in Madagascar? Ik begrijp dat je in Madagascar alleen aan een visa credit card iets hebt. Ander plastic is nutteloos. Betekent dat rondlopen met de volle mep op zak?

(Wij reizen ongeorganiseerd, visa is ter back-up)

Hey Alluman,

The national currency is the Ariary since August 2003. Before it was the Madagascar franc (FMG). (1 Ariary corresponds to 5 FMG). 1 EUR is about 1.400 Ariary upon rate of exchange. There is an online currency converter and a current conversion table . Foreign exchange can be imported to unlimited height; the import of the national currency is however limited. Recommendable are EUR, US Dollar or traveller’s cheques. Credit cards are only conditionally usable: American express, Diners Club, Eurocard, MasterCard and Visa are accepted in the hotels of the capital. In the other places however accepted only limited.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Heb zelf in 2000 alles contant meegezeuld…:dope:

Succes!

Dank je! Lijkt me best link om met zoveel geld rond te lopen. Geen problemen gehad. Oh, en kun je overal wisselen of is dat moeilijker?

Tjah, da’s ook een beetje de charme van het land, dat kleine ongewisse:slywink:

Ik heb direkt bij aankomst 500 Duitse Marken op het vliegveld omgewisseld in FM en daar kon ik destijds zeker zo’n 3 tot 4 weken mee uitkomen. Ik had vooraf m’n schema redlijk klaar en daardoor bv de binnenlandse vluchten al betaald. Ook een deel van de overnachtingen heb ik met vouchers weten te regelen. Niet vanwege gemakzucht, maar om de reden die jij ook al aangeeft. Op nosy Be bv hebben we alles contant moeten doen. De 3-daagse Tsingytrip heb ik kort voor m’n vakantie betaald via de bank etcetera.

Als je meer info wilt hebben, vraag gerust!

Madagascar is fantastisch!! En dat besef ik achteraf nog eens te meer als toen ik er was:nod:

In elke stad zit wel een bank waar je kunt wisselen. Ik heb (in 2003) maar een keer travellercheques gewisseld en de andere keren heb ik cash euro’s gewisseld. Cash wisselen was in de meeste gevallen in een kwartiertje gebeurd, en die ene keer met travellercheques duurde een eeuwigheid.
Madagascar is een veilig land dus maak je niet druk om de cash die je op zak hebt, loop er alleen niet mee te koop.

Contante euro’s kun je overal wisselen. Wij hadden met name voor het duiken redelijk veel geld nodig (de rest is goedkoop), de duikschool accepteerde travellercheques. Bij banken is dit een probleem de ene accepteert alleen thomas cook, de ander american express cheques, de ander helemaal niets. Ik had van reizen in het verleden nog cheques met een waarde van 20 en 50 dollar. Deze coupures zijn te groot: de bank moet via het hoofdkantoor toestemming gaan regelen en dat duurt dagen!!! Ik adviseer om gewoon cash en een visa creditkaart mee te nemen, ieder stadje heeft visa pinautomaten en wisselkantoren. En mocht je pinnen met visa te duur vinden dan kun je vooraf op je visa kaart geld storten (en dus eigenlijk als debit kaart gebruiken).

groeten
Erwin