Het is moeilijk in te schatten hoeveel geld je uiteindelijk nodig hebt? Als je 500 euro wisselt is de hoop geld dan nog te overzien? Kan je makkelijk met euro’s betalen in kleine hotelletjes, restaurants:wereld: en voor taxi-brousse? Eventueel met biljetten van 20 en 10 euro werken en terugkrijgen in plaatselijke munt? Zo moet je niet teveel geld wisselen? Of is dit niet doenbaar. Kun je geld wisselen op straat? Wisselkantoren? Wat met je overtollig geld op het einde… steeds inwisselbaar?
Bedankt voor de vele praktische tips die ik reeds ontving… :wub:
Hoi, ik ging naar Mada met een hoop 5-jes, 10-tjes en 20-jes, kwam terug met nog best veel briefjes… Over het algemeen hebben we gepind in de grotere steden en zo kwamen we rond. Hele “grote” uitgaven hebben we wel met euro’s betaald en ook wel eens bij een hotel, of gewoon met de visa. Het meeste dat ik in een keer kon pinnen was 300000 of 2x 200000, dan hielden we ieder de helft bij ons, het zijn flinke biljetten, maar ze passen prima in een moneybelt/tasje onder je kleren. Soms stond er dat ik met de mastercard kon pinnen, maar dat is me eigenlijk nooit gelukt.
Heb geleerd dat je beter met “aries” kunt betalen dan met euro’s, ze berekenen een hele ruime koers natuurlijk, maar ja, dat kun je ze ook niet kwalijk nemen toch ;).
Hallo
Hoewel sommige reisbureaus en ook BZ claimen dat je niet met Mastercard kunt pinnen klopt dit niet helemaal.
BNI Madagascar accepteert (tot nu toe als enige) de hier in Nederland veel gebruikte Mastercard (en ook Visa, maar daar kun je bij meer banken mee terecht). Zie http://www.bni.mg/pdf/depliant_master_card.pdf
Er zijn 32 ATM’s van deze bank, voor een overzicht van de grootste steden en bijbehorende adressen plus openingstijden zie:
http://www.bni.mg/index.php?page=m_agences. Laat je niet misleiden door alleen het Visa symbool…
Je kunt per keer maximaal 350.000 Ariari (ongeveer 130 euro op dit moment) pinnen, en dit zo vaak als je kaartlimiet toelaat. Per keer wordt er wel 4,50 in rekening gebracht.
Bij aankomst kun je op het vliegveld van Tana euro’s wisselen (niet pinnen), aan de vraag om kleine biljetten (voor de eerste fooien) konden ze helaas niet voldoen.
Ook kun je je lokaal geld weer inwisselen bij de bank op het vliegveld (van Tana) werd mij verteld, maar hier heb ik geen ervaring mee.
Mocht je in finaciële problemen komen, er zijn veel Western Union kantoren waar je binnen een paar minuten na overmaken uit Nederland geld kunt ophalen in de lokale valuta.
groet,
Joop